ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل در مجموعه وزارت ارتباطات گفت: در راستای اجرای اسناد بالادستی نظام در این حوزه، سند میانی راهبردی در این وزارت تدوین و زمینه عملیاتی شدن اسناد بالادستی فراهم شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات بیک‌پور با بیان راه‌اندازی کمیته راهبردی پدافند غیرعامل از سال 86 در وزارت ارتباطات گفت: کمیته اصلی وزارت از ابتدای دولت یازدهم مجددا احیا شده است.

وی ادامه داد: امروزه فضای سایبر فضای تعاملات نامحدود است و تمام بازیگران این عرصه ازجمله سیاستگذاران، تصمیم‌سازان، مجریان و بخش خصوصی راهی جز تعامل پیوسته برای عملیاتی کردن اهداف ندارند.

وی با بیان اقدامات زیربنایی صورت‌گرفته در زمینه پدافند غیرعامل افزود: سال 1393 برنامه‌های بلندمدتی برای این حوزه طراحی کردیم.

وی سیاست وزارت ارتباطات را در بخش پدافند غیرعامل در وهله نخست بهبود فضای تعامل بین سازمانی در حوزه‌های مختلف ICT به نحوی که همه مکمل یکدیگر بوده و درنهایت به پایداری ارتباطات بینجامد دانست و گفت: هدایت، راهبری، هماهنگی و مدیریت متمرکز، رصد و پایش تهدیدات، ارتقای سطح آمادگی دستگاه‌های اجرایی، آموزش حرفه‌ای و تخصصی از دیگر ماموریت‌های اصلی کمیته پدافند غیرعامل در وزارت ارتباطات است.

بیک‌پور کسب قدرت سایبری را عاملی در راستای بازدارندگی سایبری دانست و گفت: در مقابل تهدیدات متصور در این حوزه تنها با کسب قدرت سایبری می‌توان بازدارندگی ایجاد کرد، به این مفهوم که با افزایش هزینه تهدیدکنندگان در حوزه ICT تهدیدات را نیز کاهش داد.

وی با بیان برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای ارتقای توان بازدارندگی گفت: در کنار کسب قدرت سایبری باید با تمرین و برگزاری نشست‌های تخصصی و تعامل منسجم،  آسیب‌پذیری‌ها شناسایی و رفع شود.

بیک‌پور گفت: اتحاد راهبردی و مشارکت سیاستگذاران، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و همه ذی‌نفعان حوزه سایبر باعث تدوین راهبردهای بازدارندگی سایبری و هم‌افزایی ارزش مشترک بین دو حوزه فضای سایبر و پدافند غیرعامل به منظور کسب پایداری در ارایه سرویس‌ها و ارتباطات خواهد شد.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت، برگزاری نشست‌های تخصصی در مجموعه را از اقدامات صورت‌گرفته توسط این کمیته در هفته پدافند غیرعامل اعلام کرد و گفت: در این نشست‌ها تولید ادبیات مشترک با توجه به تغییرات دایمی حوزه سایبری مدنظر قرار گرفت که نشست‌های خوبی درخصوص پایداری سرویس‌ها ‌و مراکز ماهر برگزار شد.

بیک‌پور برگزاری نشست تخصصی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع تهدیدات اینترنت چیزها، بیو تروریسم و محصولات آلوده در شرکت پست، پایداری زیرساخت‌ها و تهدیدات زیرساخت‌های حیاتی در شرکت ارتباطات زیرساخت و بانکداری الکترونیکی در پست بانک ایران را از دیگر برنامه‌های تخصصی برگزارشده در این هفته عنوان کرد.

وی همچنین از برگزاری تمرین‌های عملیاتی برای پایداری سرویس‌ها در تمام دستگاه‌های زیرمجموعه خبر داد و گفت: در سازمان فناوری اطلاعات الگوی خوبی برای پایداری دیتاسنترها تنظیم و تست شد که این امر به‌صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در حوزه پست سال گذشته بسیج موزعین طراحی شد که امسال به‌صورت کامل‌تری به اجرا درآمد و در نظر داریم در طی سال جاری در ایام مختلف این طرح را در ایام ویژه مورد آزمون قرار دهیم.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل بحث ایمن‌سازی مراکز HF و کشف و رهگیری سیگنال‌های مزاحم در این باند را از دیگر اقدامات انجام‌شده دانست و گفت: به اهداف از پیش تعیین شده خود در این خصوص دست یافتیم.

وی همچنین با بیان بحث ذخیره‌سازی دیتاسنترهای موازی پست بانک افزود: با ارزیابی این مورد مانور کاملا عملیاتی انجام و نتایج خوبی به دست آمد.

نشست تخصصی پایداری ارتباطات شبکه همراه اول نیز بخش دیگری بود که بیک‌پور به آن پرداخت و گفت: بحث انتقال ترافیک به‌صورت انبوه از یک مرکز به مرکز دیگر در مخابرات انجام و با ایجاد قابلیت ریسک‌پذیری درکارشناسان فنی مخابرات، در مواقع بحران در کمترین زمان ممکن، عکس‌العمل مناسب را در مقابله با حوادث بروز خواهند داد.

بیگ‌پور همایش پدافند غیرعامل امسال را گسترده‌تر از سال گذشته برشمرد و گفت: رونمایی از آخرین نسخه ضد بدافزار پادو یش با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مصونیت با استفاده از ظرفیت‌های متخصصان داخلی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این ضد بدافزار که با گذراندن تمام تست‌های امنیتی و فنی و اخذ گواهینامه‌های لازم جهت استفاده کاربران اینترنتی آماده شده، برای توسعه بازار نیازمند حمایت همه‌جانبه تمام فعالان حوزه ICT کشور است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">