ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارتباطات کشور را از کلاهبرداران پاک کنید

| سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

اوایل دهه 70 بود که فناوری جدیدی در حوزه ارتباطات به نام ˈموبایل ˈ وارد ایران شد که تحولی در صنعت مخابرات کشورمان و همچنین ارتباط انسانی به وجود آورد.

به دنبال ورود این فناوری ،فرهنگستان علوم ایران نیز بیکار ننشست و نام و واژه ای ایرانی ˈهمراه ˈ را برای آن انتخاب کرد.

واژه ˈهمراه ˈاز گذشته ها تاکنون بار معنایی مثبت و دلگرمی را برای ما ایرانیان بردوش کشیده و فارغ از لفظ معنایی در نمود عینی همواره وجود همراه یا همراهان موجب قوت قلب برای گذر از سختی ها و تنهایی ها بوده است.

این واژه نه برای همراهی انسان با انسان بلکه کاربردی فراتر از این مسایل دارد.

اما همانطور که به آن اشاره شد واژه دوست داشتنی ˈهمراه ˈچتر منورش را برای زدودن واژه بیگانه ˈموبایل ˈ روی این فناوری هم گشود.

البته اطلاق کلمه همراه به تلفن موبایل نامی به جا و برازنده است که با فرهنگ و ادبیات ایرانی همخوانی دارد.

از سوی دیگر تلفن همراه که از دهه 70 وارد چرخه زندگی ایرانیان شد فناوری ارزشمند و تحسین برانگیزی است و کاربردهای مفید و موثر آن فراوان است.

اما اینجا نه انتقاد از همراه جدید و نه همراه قدیم بلکه نگاهی به پدیده شومی است که از یک شبکه موثر ارتباطی به نام شبکه تلفن همراه می شود.

به هر حال همراه جدید یا موبایل ابزاری شد تا مردم در نقاط دور و نزدیک از این کانال ارتباطی مناسب برای انتقال پیام های به دیگران استفاده کنند.

چه بسا در مواقع خطر این فناوری دست ساز بشر،همراه خوبی برای ما انسان هاست .

از جمله فواید این فناوری می توان به نجات کوهنوردانی که در ارتفاعات سرد و برفی مسیر را گم می کنند،مسافرانی که در جاده ها دچار سانحه می شوند،بیمارانی که نیاز به امداد دارند و ده ها مزیت دیگر اشاره کرد که با تماس از طریق این سیستم از خطر رهایی می یابند.

امروز این ابزار حتی به عنوان یک کانال ارتباطی با دنیای مجازی ارتباط برقرار کرده است و کاربران و دارندگان تلفن های همراه می توانند در دورترین نقاط کشور وارد شبکه های اینترنتی شوند.

اما امروز سوء استفاده از این شبکه موثر و مفید توسط برخی افراد و شرکت های ناشناخته، نام شیرین همراه را در کام ها تلخ کرده است.

این کانال ارتباطی امروز علاوه بر کارهای علمی ، اطلاع رسانی و ارتباطی به ابزاری برای فعالیت های تجاری و اقتصادی تبدیل شده است .

آسیب پذیری این ابزار از آنجا مشخص شد که تبلیغات تجاری با کسب سودهای هنگفت بدون هیچ گونه نظارتی وارد کانال ارتباطی آن شد.

تبلیغات برای یک یا چند کالای نام و نشان دار و دارای هویت مشخص ایراد و اشکالی ندارد اما وسوسه کردن مردم با تبلیغات دروغین آن هم از یک کانال ارتباطی که زیر نظر یک وزارتخانه عریض و طویل به نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اداره می شود، باورش سخت است.

اگر چه امروز قسمتی از وظایف شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی سپرده شده است، اما نباید از این فضای ارتباطی با اهداف سودجویانه استفاده شود.

آنچه اکنون بسیاری از مردم را نسبت به عملکرد شرکت مخابرات و مراکز وابسته به آن بدبین می کند،تبلیغات تجاری و سودجویانه ای است که توسط برخی افراد وشرکت ها انجام می شود.

به عنوان مثال در پیامکی از مشترکان خواسته می شود کلمه یا عددی را به شماره ای خاص ارسال کنند و در یک قرعه کشی میلیونی شرکت نمایند.

مانند: ˈ شما به عنوان یک فرد خوش شانس به قرعه کشی ... با جوایز ارزنده راه یافته اید، لطفاˈ با ارسال کلمه ... به شماره ... شانش خود را برای برنده شدن افزایش دهید.ˈ

ارسال این دست پیامک های وسوسه برانگیز اما به قول بعضی ها ،جیب مردم خالی کن پایانی ندارد و شبانه روز ذهن و فکر بسیاری از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان را به خود مشغول کرده است.

سوءاستفاده از حساسیت های ملی و مذهبی مانند کلمه ˈخلیج همیشه فارس ˈو... در قالب مسابقه پیامکی آن هم توسط فرد یا افراد ناشناس ،نگاه بدبینانه ای نسبت به ابراز و فناوری جدید به نام تلفن همراه در جامعه ایجاد کرده است.

اگر چه بسیاری با آگاهی از سوء استفاده های ابزاری از این تلفن به هجمه های تبلیغات توخالی پاسخی نمی دهند اما برخی نیز به امید بازشدن گره ای از زندگی مشقت بار خود در دام این پیامک ها گرفتار می شوند و بخشی از آنچه که دارند از دست می دهند.

با این اوصاف از نگاه بسیاری از مشترکان امروز تلفن همراه دیگر آن همراه چند سال پیش نیست.

کانال ارتباطی که برخی مواقع به عنوان ابزاری برای خالی کردن جیب مشترکان و افزایش درآمد مخابرات از آن استفاده می شود به قول بعضی ها همراه نارفیق شده است.

درعین حال مسابقه های بی نام و نشان اگر چه جیب مردم را خالی می کند اما به گفته برخی مردم جیب سودجویان و شاید شرکت های ارایه دهند خدمات ارتباطی را پر می کند.

اکنون زمان آن رسیده تا مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بازبینی در فعالیت شبکه های تلفن همراه،بستر این مسیر ارتباطی نوین را از سوء استفاده های برخی افراد و شرکت ها ی بی نام و نشان پاک کنند و اجازه دهند همراه همان همراه باقی بماند.

  • ۹۲/۰۷/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">