ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اردن مشارکت در پگاسوس را رد کرد

| شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۴:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر کشور اردن هر گونه مشارکت «امان» در برنامه جاسوسی صهیونیستی پگاسوس را رد کرد.
به گزارش فارس، «مازن الفرایه» وزیر کشور اردن در پاسخ به سوال «عدنان مشوقه» نماینده پارلمان اردن در خصوص بدافزار جاسوسی پگاسوس گفت که اردن هیچ مشارکت، هماهنگی یا همکاری در هیچ برنامه‌ای که درگیر جاسوسی و نقض مقررات حریم خصوصی قانون اساسی کشور باشد، نداشته است.

به نوشته وبگاه «عمون»، مشوقه درباره نحوه هک شدن گوشی  وکیل «هاله عاهد» فعال حقوق بشری با استفاده از برنامه پگاسوس، سوال کرد و گفت که سازمان حقوق بشری «فرانت لاین دیفندرز» مستقر در ایرلند با همکاری آزمایشگاه امنیتی عفو بین الملل و آزمایشگاه «سیتیزن لاب» گوشی عاهد را مورد بررسی فنی قرار داده و تایید کرد که در ۱۶ مارس ۲۰۲۱ با استفاده از Pegasus هک شده است.

اما وزیر کشور اردن تاکید کرد که کشورش از هیچ برنامه جاسوسی ناقض قانون اساسی اردن مشارکت نداشته است. هاله عاهد نیز هیچ شکایتی به اداره امنیت عمومی یا واحد جرایم الکترونیکی مبنی بر هک شدن تلفن شخصی خود ارائه نکرده است.

در مقابل مشوقه پرسید: «آیا دولت نمی داند که نظارت بر تلفن وکیل عاهد جان او را به خطر می اندازد، حقوق و حریم خصوصی او را که در قانون اساسی تضمین شده، نقض می‌کند و نقض آشکار آزادی، کرامت انسانی و حقوق او است. حق قانونی او در داشتن اطمینان خاطر؟»

«پگاسوس» جاسوس‌افزار تولید شرکت «NSO» به نهادهای امنیتی جهان اجازه می‌دهد که همه رمزهای گوشی‌های هوشمند را دور بزنند و اطلاعات آن‌ها را به دست بیاورند. به این ترتیب حکومت‌های دیکتاتوری می‌توانند با استفاده از آن مخالفان خود را سرکوب کنند و دست به رفتارهای ضد انسانی بزنند، نظیر آنچه درباره قتل «جمال خاشقجی» مطرح شده که گفته می شود در آن از برنامه پگاسوس استفاده شده است.

اواسط ژوئیه ۲۰۲۱ هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

تابستان گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به‌دلیل نگرانی از اینکه هدف این جاسوس‌افزار قرار گرفته باشد، مجبور شد دستگاه تلفن همراه و شماره خود را تغییر دهد. وی این اقدام را پس از آن انجام داد که رسانه‌ها اعلام کردند ممکن است او نیز یکی از ۵۰ هزار هدف این جاسوس‌‌افزار ساخت صهیونیست‌ها باشد.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌او، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. 

  • ۰۱/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">