ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارزان شدن اینترنت برای اپراتورها

| دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

مصطفی عبدالهی- معاون وزیر ارتباطات خبر یک خطی‌اش را در توئیتر منتشر کرد و شاید انتظار داشت خیلی‌ها با شنیدنش، او و همکارانش را تحسین کنند، اما واکنش‌های کاربران اینترنتی آن گونه نبود که آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند.
صبح دیروز بود که «حسین فلاح‌جوشقانی»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات، در توئیتی اعلام کرد: «با پیشنهاد وزارت ارتباطات و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات، پهنای باند اینترنت زیرساخت، ۲۵درصد ارزان شد».

این نوع اطلاع‌رسانی جوشقانی یک ایراد مهم داشت و حاشیه‌هایی را ایجاد کرد. انتشار این خبر در فضای عمومی و برای اطلاع کاربران عمومی، این برداشت را به وجود آورد که ارزانی پهنای باند اینترنت باید به ارزانی اینترنت مصرفی کاربران منجر شود، حتی برخی سایت‌های خبری هم برای بازنشر این خبر از تیتر «اینترنت ارزان می‌شود» استفاده کردند، اما طولی نکشید که ماجرا روشن شد و فلاح‌جوشقانی، توضیحات تکمیلی را ارائه کرد!


تخفیف نقدی به اپراتورها و نسیه به مردم!
آن‌طور که جوشقانی اعلام کرده، این تخفیف 25 تا 30 درصدی فقط شامل حال اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت همراه و ثابت خواهد شد اما فعلا خبری از ارزان‌شدن اینترنت برای مردم نیست. وی گفته است: «با توجه به این‌که اپراتورها در شرایط فعلی، قیمت اینترنت را برای مردم ثابت نگه داشته‌اند و همچنین با توجه به افزایش مصرف پهنای باند، تصمیم ارزان شدن پهنای باند در راستای کاهش هزینه اپراتورها صورت گرفته است».

او افزوده است: «با توجه به شرایط کرونا مصرف اینترنت طی یک‌سال اخیر در مجموع بیش از دو برابر شده و ترافیک شبکه ملی اطلاعات به واسطه پلتفرم‌های آموزشی و دانشگاهی افزایش یافته است. به همین دلیل شرکت ارتباطات زیرساخت، با کاهش قیمت پهنای باند موافقت کرد».

البته جوشقانی به این نکته هم اشاره کرده است که: «با اعمال این تخفیف باید با حضور اپراتورها، بررسی شود که کاهش ۲۵ درصدی نرخ پهنای باند، در سبد هزینه‌های اپراتورها چه تأثیری دارد و براساس آن در مورد قیمت تمام شده اینترنت برای کاربر، تصمیم گیری شود اما فعلاً نمی‌توان در مورد کاهش قیمت اینترنت مصرف کنندگان نظر قطعی داد». این اظهارنظر معاون وزیر یعنی تخفیف 25 تا 30 درصدی برای اپراتورهای اینترنت قطعی است اما تخفیف برای مردم نسیه و غیرقطعی!


مقایسه قیمت و سرعت اینترنت ایران و جهان
درباره بالا بودن قیمت اینترنت در کشور اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس می‌گوید: «هزینه‌ای که در موضوع اینترنت مردم پرداخت می‌کنند، در مقایسه با دنیا و حتی در مقایسه با کشور افغانستان اینترنت گرانی است»؛ اما در مقابل نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت این ادعا را تکذیب می‌کند و آن را نادرست می‌خواند. اما درباره کیفیت نامناسب سرعت اینترنت در کشور، تقریبا همه اتفاق نظر دارند و پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی هم آن را تایید می‌کند. همین یک‌ماه قبل بود که اعلام شد: «طبق گزارش Speedtest سرعت اینترنت ثابت در ایران به۸۴/۱۷مگابیت بر ثانیه رسیده و با ۹ رتبه سقوط، در رده ۱۳۷ جهان قرار گرفته است. سرعت اینترنت موبایل در ایران هم در ماه نوامبر 2020 مانند دو ماه قبل از آن، روند نزولی را تکرار کرده و به۶۴/۲۵مگابیت بر ثانیه رسیده تا با ۶ رتبه سقوط در رده ۸۴ جدول قرار بگیرد».


واکنش‌های طنز و جدی کاربران
نگاهی به برخی کامنت‌های توئیت فلاح‌جوشقانی هم خالی از لطف نیست و تا حدی بازخورد افکار عمومی به ماجرای پهنای باند و قیمت اینترنت در کشور را نشان می‌دهد:
* حالا یعنی شرکت‌های اینترنتی هم اینترنت را ارزان‌تر به مردم می‌دهند؟
 * این‌که تعرفه ۲۵ درصد ارزون شد، هیچ فرقی به حال مشترک نمی کنه، چون شرکت حالش رو می‌بره.
* اون پول‌های اضافی گرون نشدن اینترنت رو پس نمیدین؟ یا این ۲۵ درصد تخفیف از محل منابع همون پول‌هایی هست که از کاربران گرفته شد؟
* ۲۵ درصد قیمت میاد پایین، ۵۰ درصد سرعت. همیشه همین‌طور بوده.
* وقتی بسته‌های اینترنت همراه ارزان نمی‌شود، این تخفیف‌ها فایده‌ای ندارد. باید برای بسته‌ها سقف قیمت بذارید تا رقابت توی کف باشه. الان رقابت توی سقفه!
 

شرکت‌های اینترنتی دچار زیان شده‌اند
معاون امور مشتریان شرکت مخابرات معتقد است اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت می‌توانند بخشی از تخفیف لحاظ‌شده در پهنای باند را برای کاربران هم لحاظ کنند. «داوود زارعیان» در گفت‌وگو با خراسان اظهار می‌کند: باید به‌طور دقیق بررسی شود که این تخفیف 25 درصدی تا چه میزان روی هزینه تمام‌شده اپراتورها اثر می‌گذارد، من معتقدم این تخفیف نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد اما تا حدی تاثیر خواهد داشت. اپراتورها می‌توانند با در نظر گرفتن این تاثیر و همچنین کم‌کردن سود نهایی خود، تخفیفاتی را برای کاربران اینترنت لحاظ کنند. زارعیان همچنین با مقایسه قیمت پهنای باند در داخل و خارج از کشور می‌گوید: قیمت پهنای باند در اروپا خیلی ارزان‌تر از کشور ماست و اگر بخواهیم این قیمت برای مردم هم پایین‌تر بیاید، باید تخفیف پهنای باند فعلی به جای 25 درصد به 75 درصد برسد. البته زارعیان به ضرر و زیان‌های شرکت‌های اینترنتی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در دو سال گذشته با وجود این‌که بسیاری از قیمت‌ها تا 200 درصد هم افزایش یافته، اما قیمت خدمات شرکت‌های اینترنتی ثابت بوده و به همین دلیل برخی شرکت‌ها دچار زیان شدند و در وضعیت سختی قرار داشتند به همین دلیل با تخفیف پهنای باند موافقت شده تا کمکی به آن‌ها باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">