ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارزان‌فروشی یا تامین منافع اقتصادی‌

| شنبه, ۷ بهمن ۱۳۸۵، ۰۲:۲۰ ب.ظ | ۱ نظر

مژگان فرجی - ایرانسل یک شرکت سهامی خاص است که تحت قوانین بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و مفاد اساسنامه آن در حال حاضر اداره می‌شود.

این شرکت در 23 مردادماه سال 1385 برای مدت زمان نامحدودی به ثبت رسید.

اما آنچه باید در این میان فراموش نکرد، ارزان‌فروشی در بازار ایران در این خصوص است.

گفتنی است، شرکت ایرانسل بابت کسب این امتیاز 300 میلیون یورو پرداخت کرده است. این در حالی است که کشور عربستان برای شرکت اپراتور دوم و بازاری که کل جمعیت سرزمین آن کمتر از مشترک‌های کشور ماست یک میلیارد و 800 میلیون دلار بابت این حق امتیاز دریافت کرده و علاوه بر آن کشور مصر هم وضعیتی مشابه عربستان را دارد.

از سوی دیگر سفیر آفریقای جنوبی در گذشته نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده که شرکت ایرانسل از بازار ایران به دلیل تاثیر آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار سود برده است.

اما در این میان نکته مهم آن است که این قراردادها در حالی به امضا می‌رسد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طور کامل در جریان تمام امور آن قرار داشته‌اند. رمضانعلی صادق‌زاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره گفت: شرکت ایرانسل به صورت خصوصی کار می‌کند و یک نهاد خصوصی کار خود را طبق روالی که می‌داند انجام می‌دهد.وی افزود: قرار بر این بود تا سال گذشته از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و براساس اسناد مناقصه پس از واگذاری 300 میلیون یورو به حساب دولت پروانه این شرکت صادر شود بنابراین زمانی که این قرارداد به مرحله اجرایی درآمد، کار هم آغاز شد.

معترض هستیم‌

الیاس نادران هم از چهره‌های شاخص اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در بازار ایران ارزان‌فروشی صورت نگرفته است؟ گفت: بله، ارزان‌فروشی انجام شده است.

وی افزود: این پرونده‌ای است که از دولت اصلاحات باقی‌مانده است. در همان زمان هم به آن معترض بودیم، هم‌اکنون هم معترض هستیم.

سید مصطفی سیدهاشمی، نماینده مراغه و عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت: این مساله یک مزایده بین‌المللی بوده است که در آن مزایده هم برای پرداخت حق‌الامتیاز و هم درصدی که بابت هر مکالمه باید به خزانه دولت واریز شود، صحبت‌های لازم انجام شده بود.

وی افزود: 300 میلیون یورو به عنوان حق‌الامتیاز و 3/28 درصد بابت حق مکالمه برای برنده این مزایده در نظر گرفته شده بود که کشور ترکیه در آن به عنوان برنده شناخته شد اما از آنجا که قرارداد با این کشور را ملغی اعلام کردند با آفریقای جنوبی وارد مذاکره شدند که تمام شرایط ترکیه را آفریقای جنوبی پذیرفت.

به گفته سیدهاشمی، تمام اتفاقات در این مزایده بین‌المللی رخ داده و حالا اگر سر ما کلاه رفته یا نرفته، بحث دیگری است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در رابطه با اینکه کشور مورد مذاکره از گسترش این کار در همسایگان ما سود سرشاری برده است، توضیح داد: کشوری که در یک جای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند، درصدد است خدمات دیگری هم به کشورهای همسایه بدهد. البته نباید دور از نظر پنداشت که برای نظام جمهوری اسلامی ایران هم این نوع قرارداد سودآور بوده است زیرا از محل درآمدشان برای ایران 65 درصد، مالیات 25 درصد و عوارض هم 3/28 درصد پرداخت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این یکی از قرارداد‌هایی است که باید به آن افتخار کنیم. با دخالت مجلس در آن سهم ایران 51 درصد و آفریقای جنوبی 49 درصد در نظر گرفته شد بنابراین این قرارداد از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار موفق از آب درآمد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخصوص معایب شرکت فوق گفت: کار اجرایی از معایب شرکت ایرانسل است البته هنوز 9 ماه نیست که این شرکت آغاز به کار کرده، فراموش نکنیم که در حال حاضر گوشی‌های همراه خواهان از سال 74 شروع به کار کرده‌اند و هنوز که هنوز است دارای نقاط کور است. باید به شرکت ایرانسل فرصت داد تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

ارزان‌فروشی شده است‌

همچنین محمد خوش‌چهره هم از اعضای کمیسیون اقتصاد در برابر این سوال که آیا بازار ایران ارزان‌فروشی کرده است، گفت: بله ولی در این باره به دلیل عدم اطلاعات کافی توضیح بیشتری نمی‌دهم.

حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و از اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت: بعد از اینکه یکسری قراردادها به این شکل بسته می‌شود، اگر هر روز بخواهیم درباره آن مباحث حاشیه‌ای مطرح کنیم شاید چندان مناسبتی نداشته باشد.

وی افزود: درباره ایرانسل از زمانی که بحث همکاری ترکیه با ایران مطرح بود، مناقصه‌ای برگزار شد که در کنار آن هم یکسری مطالعات جانبی صورت گرفت که پس از آن هم با توجه به اینکه ترک‌سل به خاطر مشکلات نتوانست به همکاری خود ادامه دهد، شرکتMTN مشارکت خود را با طرف ایرانی شروع کرد، البته تمام مراحل قانونی و حقوقی آن هم طی شده است.

به گفته کاتوزیان، اگر بخواهیم مدام روی قراردادها ایراد بگیریم، فضای سرمایه‌گذاری در کشور را دچار تلاطم و مشکل می‌کنیم.

این نماینده تهران با اشاره به اینکه خود از جمله نمایندگانی است که روی قراردادها حساسیت نشان می‌دهد، توضیح داد: این حساسیت‌ها باید پیش از انعقاد مطرح شود به طور مثال تمام ایرادات قرارداد ال90‌را قبل از منعقد شدن آن بیان کردم، اما وقتی بسته شد و حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد، ایجاد مشکل کار درستی نیست.

اصل کار اشکال دارد

احمد توکلی نیز از چهره‌های شاخص مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این باره گفت: بالاخره یک قراردادی بسته شده است، ما هم از میانه کار برای اصلاح آن تلاش کردیم و تا اندازه‌ای هم که مقدور بود این اصلاحات انجام شد.

وی که خودش برای انحلال قرارداد ترک‌سل تلاش کرده بود، افزود: البته اصل کار اشکال داشته است. این قرارداد یادگار دولت خاتمی است که با مذاکرات اشکالات آن پذیرفته نشد و ما هم مجبور شدیم تن دهیم به یک کار پر هزینه تقنین در این زمینه، برای اینکه هزینه اشتباه بودن آن بیش از تقنین بود.

توکلی با اشاره به اینکه این قرارداد نسبت به گذشته‌بهبود یافته است، تصریح کرد: 51 درصد آن توسط شرکت‌های داخلی به کار گرفته شده است علاوه بر این ریز ارقام آن هم تغییر کرد.با این همه پرسش مهم همچنان آن است که اگر قرار بوده صرفه و صلاح مملکت و منافع اقتصادی نظام در عقد این قرارداد لحاظ شود و اگر مجلس هفتم به خاطر عدم رعایت منافع ملی دست به اخراج ترک‌سل از قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه زد، چرا در مورد حق‌امتیاز ایران در قرارداد حاضر سکوت کرده و اراده‌ای برای انجام تحقیق و تفحص در این باره ندارد.

منبع : جهان صنعت

  • ۸۵/۱۱/۰۷

نظرات  (۱)

  • مصطفی بختیارپور
  • از گرد اورنده این مطالب متشکرم من یه جوان بیکار هستم خواهشمندم در صورت کار به این جانب اطلاع دهید از شما کمال تشکر را دارم شمار تلفن جهت تماس اگه کاری بود خبر دهید ممنون میشم 08724227288موفق وموعید باشین یا علی مدد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">