ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استارلینک‌های ۷۰ میلیونی تومانی!

| چهارشنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

حضور تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران با واکنش های زیادی همراه شده است این خبر که ابتدا از سوی ایلان ماسک بنیانگذار اسپیس ایکس مطرح شد و از حضور 100 دستگاه در ایران خبر داده بود ، زمانی حائز اهیمت شد که رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی در ادعایی تعداد آنها را بالغ بر 800 دستگاه عنوان کرد که همگیاز طریق قاچاق به کشور وارد شده اند .

البته این مسئول تشکلی خواستار جلوگیری از ورود قاچاق این دستگاه ها شد ، اما به نظر می رسد با وجود استقبال وزیر ارتباطات برای حضور قانونی استرلینک در ایران با توجه به سیاستهای که این شرکت برای دسترسی خارج از محدودیت کاربران ایرانی دنبال می کند عملا هیچگاه جنبه واقعیت به خود نخواهد گرفت و حداقل تاز زمانیکه ادعای ایلان ماسک برای امکان دسترسی تمامی گوشی های همراه به این ماهواره تا 2 سال اینده خبر داده متقاضیان باید هزینه های بالایی را برای تهیه قاچاق آن پرداخت کنند . موضوعی که با توجه به قیمت 600 دلاری آن با نرخ 30 تا 70 میلیون تومان بسته به نیاز متقاضیان و البته طمع فروشنده قیمت پیدا می کند.

ایلان ماسک در تاریخ 6 دی ماه سال جاری در یک توییت، خبر از فعال شدن 100 دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران داد. توییت جنجالی مدیرعامل پر حاشیه شرکت اسپیس ایکس، منجر به واکنش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات کشور شد که در واکنش به خبر فعال شدن 100 دستگاه استارلینک گفته بود اگر استارلینک چهارچوب و قوانین ایران را بپذیرد و در راستای آن گام بردارد، از آن استقبال خواهد شد. سخنانی که البته باعث تعجب و شگفتی بسیاری از کارشناسان نیز شد، چرا که هر چند حالا دیگر کمتر کسی است که از تمایل مدام مسئولان ایرانی به حضور شرکت‌های بزرگ فناوری در ایران خبر نداشته باشد، اما چنین واکنشی از سوی وزیر ارتباطات درباره استارلینگ بیش از زمانی که به دنبال حضور شرکت هایی چون مالکان فیس بوک و توییتر و اینستاگرام و ... در ایران بودند شگفتی آفرید.

البته ماجرا به همین موضوع ختم نشد و حالا آمار و ارقام تازه‌ای از دیش‌های استارلینک فعال در ایران منتشر شده است. در این رابطه مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران، با تایید فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در پایتخت، از غیر قانونی بودن خرید و فروش این دستگاه‌ها خبر داد.

محبی در ادامه صحبت‌های خود البته گفت: ورود دستگاه‌ها و تجهیزات استارلینک به داخل کشور، به‌صورت قاچاق و کاملا غیرقانونی صورت می‌گیرد. دستگاه‌های مربوط و افراد ذی‌صلاح وظیفه دارند تا جلوی ورود این تجهیزات را بگیرند. بخش قابل توجهی از این موضوع به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود و مسئولین مربوطه در این وزارتخانه، باید اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران همچنین در ادامه سخنانش گفت که با استناد به گفته‌های یک مقام مسئول، اکنون دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک فعال در ایران 800 عدد است و خاطرنشان کرد که به‌علت قاچاق این تجهیزات، این رقم مدام بالاتر رفته و امکان استفاده از آن روز به روز راحت‌تر خواهد شد! لبته بازهم تناقضات درخصوص تعداد دستگاه های موجود در ایران ادامه داشته به گونه ایکه اخیرا یکی از روزنامه های آمریکا تعداد آن را بالغ بر 200 دستگاه عنوان کرده است

به گفته این روزنامه قیمت هر دستگاه حدود 600 دلار است که دارنده آن باید ماهانه 110 دلار نیز آن را شارژ کند. رقمی که قیمت خرید آن را در مبدا با نرخ دلار 40 هزار تومانی به 24 میلیون تومان می رساند که بر اساس شنیده ها در بازار ایران تا 70  میلیون تومان  نیز قیمت خورده است. همچنین ماهانه باید حدود 4.5 میلیون تومان نیز به پول ایران برای پان هزینه کرد

برای مثال شخصی ادعا می‌کرد که برای وارد کردن تجهیزات استارلینک به کشور در ابتدا 350 دلار (14 میلیون تومان) دریافت می‌کند و پس از 15 روز تجهیزات را در ازای 1500 دلار (60 میلیون تومان) دیگر تحویل می‌دهد و این به آن معناست که رقمی حدود 71 میلیون تومان خرید تجهیزات هزینه خواهد داشت.

در مورد دیگری نیز شخص در ابتدا 500 دلار دریافت می‌کند و در زمان تحویل 1000 دلار دیگر می‌خواهد و این یعنی تجهیزات رقمی حدود 60 میلیون تومان هزینه دربرخواهد داشت. (منبع:آرمان امروز)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">