ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استقبال اندک از سیم کارت های اعتباری دولتی

| سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

اولین ثبت نام سیم کارتهای اعتباری دولتی در بهمن سال گذشته در حالی انجام شد که از حدود سه میلیون سیمکارت ثبت نامی در این دوره، بیش از دو میلیون نفر از ثبت نامکنندگان برای دریافت سیمکارتهای اعتباری تمایل نشان دادند. امری که به تحقق پیشبینی مسوولان مخابرات از تعداد ثبت نامکنندگان سیمکارت اپراتور اول تلفن همراه، بسیار یاری رساند اما با وجودی که توزیع سیمکارتهای اعتباری از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و حدود یک میلیون و 400 هزار سیم کارت توسط شرکت ارتباطات سیار به پست تحویل داده شد اما بر اساس آمار تاکنون تنها حدود 360 هزار متقاضی در کشور برای دریافت سیمکارتهای خود به دفاتر پستی و خدمات ارتباطی مراجعه کردهاند.

کم اطلاعی متقاضیان

به گزارش ایسنا، در این خصوص برخی عنوان میکنند که نحوه اطلاع رسانی شرکت ارتباطات سیار درخصوص ثبتنام این سیمکارتها صحیح نبوده، چراکه اغلب متقاضیان تصور میکردند تنها با هزار تومان میتوانند سیمکارت اعتباری خریداری کنند اما پس از ثبت نام متوجه شدند که باید مبلغ 33 هزار تومان دیگر هم بپردازند تا سیمکارت را تحویل بگیرند از سوی دیگر، با توجه به اینکه در بازار دو نوع سیمکارت اعتباری تالیا و ایرانسل نیز نزدیک به قیمت سیمکارت اعتباری دولتی موجود است و بدون نیاز به انتظار برای دریافت آن، با پرداخت مبلغ مورد نظر بهصورت روزانه قابل خریداری است، این مساله را نیز میتوان یکی از دیگر دلایل نبود استقبال از این سیمکارتها عنوان کرد.

توجیه تناقض با اصل «44»

ثبتنام و واگذاری سیمکارتهای اعتباری دولتی در حالی صورت گرفت که انتقادهای زیادی در این زمینه وجود داشت از جمله اینکه طبق بند «ج» اصل «44» قانون اساسی، دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر این اصل را ندارد و موظف است هر گونه فعالیت را تا پایان برنامه پنج ساله چهارم به بخشهای تعاونی، خصوصی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

اما مسوولان برای توجیه این ثبتنام، مواردی ازجمله ضریب نفوذ و وجود تقاضا را مطرح میکردند و بر اساس برآورد مخابرات برای رسیدن به ضریب نفوذ درصدی در پایان برنامه، حداقل میلیون متقاضی سیمکارتهای اعتباری در کشور وجود خواهد داشت.

مشکلی به نام «اطلاع رسانی»

سیدعلی علویان، رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات سیار درباره اینکه چرا با وجود تحویل حدود یک میلیون و 300 هزار سیمکارت اعتباری از سوی شرکت ارتباطات سیار به پست، تعداد کمی از متقاضیان برای دریافت سیمکارت خود به دفاتر پستی و خدمات ارتباطی مراجعه کرده اند،اظهار کرد: در شرایط فعلی سیمکارتهای اعتباری دولتی در بازار با قیمت بیشتری از قیمت ثبتنام آن به فروش میرسند بنابراین نمیتوان تصور کرد مردم از این سیمکارتها استقبال نکردهاند بلکه اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام نشده و بیشتر متقاضیان از مزایای سیمکارت اعتباری دولتی که تمام ویژگیهای سیمکارت دایمی دولتی را دارند، آگاه نیستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارت شارژهای سیم کارتهای اعتباری دولتی در تمامی دفاتر خدمات ارتباطی موجود است،گفت: این کارتها در دو نوع 10 و 20 هزار تومانی در نظر گرفته شده است و در هر دفتری به تناسب میزان مراجعه متقاضیان برای دریافت سیمکارت، کارت شارژ نیز توزیع شده است.

محدودیت زمانی سیم کارت دولتی

علویان در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت زمانی سیمکارتهای اعتباری دولتی حذف میشود، گفت: در حال حاضر کارت شارژهای 20 هزار تومانی برای پنج ماه دو طرفه و اگر مشترک برای شارژ مجدد اقدام نکند برای دو ماه یک طرفه و تا یک سال نیز شماره آن حفظ میشود در گامهای بعدی نیز در جهت ارایه خدمات گسترده تر برای سیم کارت های اعتباری اقدام خواهیم کرد.

بزرگترین تفاوتسیمکارتهای اعتباری دولتی با تالیا و ایرانسل این است که شبکه این سیمکارتهای جدید به گفته مسوولان، در هزار و 16 شهر فعال است و به عبارت دیگر، خریداران این سیم کارتها از مزایا و پوشش مشابه دارندگان سیم کارتهای دایمی اپراتور اول برخوردار میشوند.

کم علاقگی متقاضیان

اما این مزیت مخابرات در واگذاری سیمکارتهای اعتباری نیز نتوانسته است تا نظر متقاضیان را برای استقبال از این نوع سیمکارت جلب کند و ظاهرا بازار این سیمکارتها با استقبال چندانی روبه رو نیست. به گفته کارشناسان، با گذشت زمان و افزایش آگاهی درباره آنها، مردم به سمت این نوع سیمکارتها گرایش مییابند، قیمت ثبتنام این سیمکارت در مجموع 34 هزار تومان بود اما در حال حاضر بین 40 تا 50 هزار تومان در بازار خرید و فروش میشوند.

بر این اساس، باید منتظر بود تا پایان خردادماه جاری که گفته شده کار واگذاری سیمکارتهای اعتباری به اتمام میرسد، چه تعداد متقاضی برای دریافت سیمکارت اعتباری ثبتنام شده خود مراجعه خواهند کرد و چه تعداد از آنها از خیر هزار تومان ودیعه سپردهشان خواهند گذشت؟ و مهمتر از همه اینکه مخابرات با سیمکارتهای بدون متقاضی چه خواهد کرد؟!

  • ۸۶/۰۳/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">