ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اصراری به خرید موبایل برای «شاد» نیست

| شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۲:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر آموزش و پرورش از ایجاد ظرفیت برگزاری امتحانات در سامانه «شاد» خبر داد و گفت: تصمیمی بر شروع سال تحصیلی آینده از شهریور نداریم.

به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با تبریک هفته معلم، اظهار کرد: کرونا موجب شد که همه مجموعه‌های آموزشی به فکر روش‌های دیگری باشند و در این دوره شاهد خلاقیت‌های کم نظیری از سوی فرهنگیان بودیم و برای اینکه دانش‌آموزان از آموختن محروم نباشند، کار و تلاش کردند؛ کرونا پدیده جهانی است و همه کشورهای مورد داوری قرار می‌گیرند و فکر می‌کنم معلمان ما از این آزمون به خوبی بیرون آمدند.

وی درباره ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) با طرح این پرسش که چرا سراغ این کار رفتیم، گفت: هر کار جدیدی برای متولیان امر با مشکلات روبه‌رو است؟ اما چرا به استقبال مشکلات رفتیم؟ وقتی تعطیلات طولانی می‌شود باید تدبیر کنیم و نمی‌توان به فرصت و زمان جوانان بی‌اعتنا باشیم؛ آنها 70 درصد محتوا را دریافت کردند و نباید مابقی دوره آموزشی آسیب ببیند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: در ابتدا برای حل این مشکل از طریق تلویزیون اقدام کردیم که راهگشا و تأثیرگذار بود و بیش از 27 میلیون بار آموزش‌های شبکه‌های 4 و 7  بارگذاری شده است که به غیر از مشاهده مستقیم است؛ ولی این ارتباطات تعاملی نیست یعنی امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن ، پاسخ به ابهامات دانش‌آموزان دادن و ایجاد روابط گرم بین دانش‌آموز و معلم فراهم نیست.

وی با بیان اینکه آینده جهان به سمت آموزش‌های الکترونیکی می‌رود، گفت: موضوع آموزش‌های الکترونیکی در دوره‌ای آغاز شد اما مجال این کار فراهم نشد و هنوز دستاورد روشنی نداریم ولی در شرایط فعلی لازم بود که ارتباط بین دانش‌آموز و معلم شکل بگیرد و امکان این باشد که معلم به دانش‌آموزان درس بدهد و تعامل دو طرفه باشد و برای این کار برنامه اختصاصی برای آموزش و پرورش طراحی شد.

 

* از همان اول به مشکلات شاد واقف بودیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از همان اول به مشکلات شاد واقف بودیم، اظهار کرد: برخی می‌گفتند اول باید «شاد» را تست می کردید ولی فرصت نداشتیم و باید دوره آموزشی انجام شود و محتوا به دانش‌آموزان برسد؛ در حقیقت با قبول مشکلات وارد کار شدیم.

وی با اشاره به تعداد دانش‌آموزان عضو شده در سامانه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) افزود: بیش از 10 میلیون دانش‌آموز از مجموع 15 میلیون دانش‌آموز کشور عضو «شاد» شده‌اند و البته یک میلیون نوآموز پیش‌دبستانی داریم.

حاجی‌میرزایی به ترافیک روزانه تعاملات اشاره کرد و گفت: بیش از 7 میلیون نفر در طول روز در سامانه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) فعال هستند و کار می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برخی مردم گله می‌کنند که فایل‌ها باز نمی‌شود؟ آیا مربوط به زیرساخت است یا اینترنت»، ادامه داد: همه این مسائل هست و به تدریج بررسی شده و حل می‌شود ولی ما چون مصمم هستیم همان ترکیبی که در کلاس و مدرسه هست در فضای مجازی باشد، یکجایی باید اعتبارسنجی شود و قرار گرفتن اینها با مسائل و مشکلاتی همراه بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بعضی جاها ممکن است سرعت اینترنت کافی نباشد ولی گروه فنی اطمینان داده است که سرعت بارگذاری دانلود و آپلود از نمونه‌های خارجی مثل واتس آپ و تلگرام بیشتر خواهد بود و در این چند روز بیشتر مشکلات کمتر شده است. 

وی با بیان اینکه 97 درصد معلمان در شاد حضور دارند، توضیح داد: مرکز تلفن «شاد» با 100 اپراتور فعال است که اشکالات را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و لیست کرده و بررسی می شود تا حل و فصل شود؛  یک مشکل این است که یک عده اینترنت ندارند یا ابزار لازم را ندارند. 

 

* هیچ اصراری به خرید گوشی همراه نداریم

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه این کار را برای کمک به خانواده و حمایت از دانش‌آموزان انجام دادیم و قصد اذیت کردن نداریم، گفت: هیچ اصراری به خرید گوشی همراه نداریم و برای آموزش دانش‌آموزانی که امکانات حضور در «شاد» را ندارند، برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ ما مسؤول آموزش هستیم و بر این اساس  به مدیران مأموریت دادیم تا بررسی کنند که چه تعداد دانش‌آموز تحت پوشش «شاد» هستند و چه تعداد تحت پوشش نیستند.

وی اضافه کرد: برای دانش‌آموزانی که به اینترنت یا ابزار لازم دسترسی ندارند، از طریق روش‌های دیگر آموزش‌های آنها را دنبال می‌کنیم؛ در حال حاضر «شاد» توانسته است 60 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قراردهد و برای 40 درصد باقیمانده آموزش تلویزیونی، آموزش رادیویی، آموزش تلویزیون منطقه‌ای و استانی و بسته های آموزشی را تدارک دیدیم.

 

* آموزش حضوری برای برخی دانش‌آموزان 11 استان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آموزش حضوری برخی دانش‌آموزان در بیش از 11 استان کشور، اظهار کرد: در برخی استان‌ها که اینترنت و بستر کار نبود و از سوی تعداد دانش‌آموزان آنها کم بود، کلاس‌های حضوری برگزار می‌شود البته زمان آموزش و تعداد روزها کمتر است؛ متعهد هستیم هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نباشد.

وی با تأکید بر اینکه شاد 60 درصد مسائل ما را حل می‌کند، گفت: ممکن است در پاییز با تهاجم ویروس روبه رو شویم و باید آماده باشیم؛ در این مرحله همه دنیا غافلگیر شد اما در پاییز نمی‌توانیم بگوییم که غافلگیر شدیم و به غیر از این موارد در آینده اگر مدارس هم دایر شد، این شبکه آموزشی می‌تواند دستیار آموزش بوده و برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی استفاده شود.

 

* آماده برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری هستیم

حاجی‌میرزایی درباره امتحانات پایان سال بیان کرد: ارزیابی در دوره ابتدایی کیفی ـ توصیفی است و با نظر معلمان انجام می‌شود یعنی از مجموعه فعالیت‌های آموزشی است و به صورت برگزاری امتحان کتبی نیست پس در آن امتحان حضوری و غیرحضوری موضوعیت ندارد.

وی افزود: در حال حضور نظر دادن برای امتحانات سایر دانش‌آموزان زود است؛ در شاد امکان حضور و غیاب و آزمون گرفتن هست؛ اگر در زمان امتحانات پروتکل‌ها و استانداردهای وزارت بهداشت اجازه بدهد، امتحانات حضوری برگزار می‌شود ولی اگر وزارت بهداشت اجازه ندهد، آماده برگزاری آزمون غیرحضوری هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت امتحانات پایه دوازدهم، گفت: چون دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌خواهند کنکور شرکت کنند، شرایط فرق می‌کند؛ به طور معمول محتوای آموزشی در پایه دوازدهم تا قبل از پایان سال تمام می‌شود و یا بیش از 90 درصد انجام شده است؛ در اردیبهشت استمرار آموزش و مرور آن است و از 17 خرداد امتحانات نهایی آغاز می‌شود. 

وی تصریح کرد: ممکن است با تشخیص ستاد ملی مقابله با کرونا این زمان تغییر یابد اما ما آماده برگزاری هستیم؛ امتحانات به مدت سه هفته ادامه دارد و دانش‌آموزان 3 هفته هم برای کنکور آماده می‌شوند و در نهایت 6 هفته بعد از 17 خرداد آماده کنکور هستند البته اگر مشکلی از نظر وزارت بهداشت نباشد. 

حاجی‌میرزایی درباره نحوه برگزاری امتحانات به شکل غیرحضوری، اظهار کرد: ظرفیت برگزاری آزمون را در سامانه شاد برقرار می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا دیگر مدارس در سال تحصیلی جاری باز نمی‌شود؟»، بیان کرد:  نمی‌توانیم این را بگوییم؛ به هرحال دانش‌آموزان ماه اسفند، 15 روز فروردین و ماه اردیبهشت را به مدرسه نرفتند و باید مطمئن باشیم که همه آموزش دیدند و هم ارزیابی کنیم؛ در هر صورت با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت اقدام می‌کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">