ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اطلاعات مورد علاقه هکرها در شبکه‌های اجتماعی

| دوشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - ما اطلاعات و جزییات زیادی را درباره خودمان و زندگی شخصی‌مان هر روز روی شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهیم، اما خط قرمز ما در انتشار اطلاعات شخصیمان باید دقیقا در کجا قرار بگیرد و چه اطلاعاتی شخصی را به‌هیچ‌وجه نباید روی شبکه‌های اجتماعی قرار دهیم. در ادامه برخی از اطلاعات شخصیتان را که به‌هیچ‌وجه نباید آنها را روی اینترنت قرار دهید به شما معرفی می‌کنیم.

 

تاریخ تولد

شاید دوست داشته باشید هر سال دوستانتان با اطلاع از تاریخ تولد شما روی فیس‌بوک، تولدتان را به شما تبریک بگویند. اما لازم است بدانید که انتشار تاریخ دقیق تولدتان می‌تواند برای حفظ حریم شخصی‌تان در اینترنت بسیار خطرناک باشد. در واقع تاریخ دقیق تولد شما یکی از آن راه‌هایی است که کسانی که به‌دنبال سرقت اطلاعات یا دزدیدن اکانت فیس‌بوک شما هستند به آن نیاز دارند تا بتوانند حساب کاربریتان را تصاحب کنند.

 

محل سکونت

بسیاری از مردم این موضوع را نمی‌دانند که به محض آنکه روی توییتر توییت می‌کنند، پستی در فیس‌بوک می‌گذارند یا در وایبر یا تلگرام مطلبی را می‌فرستند، به همراه مطلب فرستاده‌شده (به‌دلیل اجازه تعیین موقعیت مکانی از طریق جی‌پی‌اس) محل دقیقی را که در آن حضور دارند هم برای دیگران آشکار می‌کنند. اینکه سایر افراد بدانند شما الان دقیقا کجا هستید برایتان بسیار خطرناک است، چون از این طریق سارقان به‌راحتی می‌توانند تشخیص دهند که شما در خانه نیستید و به دزدی از خانه شما اقدام کنند. درواقع اجازه دسترسی به موقعیت مکانی (‌جی‌پی‌اس) که در تنظیمات موبایلتان اجازه دسترسی به آن را می‌دهید می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی برای سارقان حکم چراغ سبزی برای انجام راحت دزدی از خانه شما را داشته باشد. آنها از این طریق می‌توانند به‌راحتی از ساعت‌های دقیق نبودن شما در خانه در طول شبانه‌روز آگاه شوند و هرگاه که اوضاع را مساعد دیدند به دزدی اقدام کنند.

 

تگ‌کردن نام کودکان در عکس‌ها

بدون شک تمام والدین حاضرند هر کاری برای دفاع از فرزندانشان انجام دهند؛ برای مثال حتی برای نجات جان آنها در یک تصادف خودشان را سپر فرزندشان کنند. اما با این وجود بسیاری از آنها در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های فرزندانشان را تگ کرده و اسم و فامیل دقیق فرزندشان را زیر آن می‌نویسند. این کار می‌تواند سودجویان را به فکر اندازد تا با دانستن نام و دیدن چهره فرزندان شما آنها را شناخته و بدزدند، سپس در مقابل جان آنها از شما درخواست پول کنند. شاید با خود بگویید من عکس‌های فرزندانم را فقط با دوستانم به‌اشتراک می‌گذارم، اما باز هم این احتمال وجود دارد که اکانت شبکه اجتماعی دوستانتان هک شود یا گوشی‌شان به‌ سرقت رود. علاوه بر این فراموش نکنید که وقتی عکسی را به‌اشتراک می‌گذارید همه دوستانتان و آنهایی که باید بشناسند، کودکتان را می‌شناسند و لازم نیست با تگ کردن و نوشتن نام کودکانتان آنها را به کسی معرفی کنید. اگر هم اصرار دارید که نام آنها را تگ کنید بهتر است حد‌اقل از یک نام مستعار و جعلی برای این کار استفاده کنید.

 

آدرس منزل

به‌هیچ‌وجه آدرس منزلتان را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهید؛ چراکه با این کار درواقع به سارقان هم اجازه می‌دهید از محل اقامتتان آگاه شوند.

 

وضعیت تاهل

مشخص بودن وضعیت تاهل شما موجب می‌شود دزدانی که به‌دنبال فرصتی می‌گردند که بدانند شما در خانه تنها زندگی می‌کنید یا خیر، به‌راحتی از این موضوع آگاهی یابند. بنابراین شاید بهتر باشد صفحه ریلیشن‌شیپ خود را فقط با نوشتن (‌این موضوع پیچیده است) ‌It's Complicated‌ پر کنید و از ذکر جزییات بیشتر بپرهیزید.

 

انتشار عکس با اعلام موقعیت جغرافیایی

تنظیمات بسیاری از گوشی‌های موبایل به‌گونه‌ای است که وقتی از طریق آنها عکسی در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته می‌شود به‌صورت خودکار موقعیت جغرافیایی شما هم در کنارش به‌نمایش در می‌آید. همان‌طور که در موارد قبلی هم توضیح داده شد، دانستن محل دقیق حضور شما می‌تواند برای دزدان در حکم چراغ سبزی عمل کند که به آنها می‌گوید شما در منزلتان حضور ندارید. پس برای حفظ امنیتتان بهتر است امکان نمایش موقعیت جغرافیایی‌ خود را غیرفعال کنید.

 

انتشار برنامه سفر

به‌هیچ‌وجه از قبل روی شبکه‌های اجتماعی برنامه‌های سفری خود را اعلام نکنید و برای مثال نگویید قصد دارید برای عید یا تعطیلات آخر هفته به مسافرت بروید. همچنین انتشار عکس‌هایی با مضمون «من در فلان نقطه کشور یهویی» می‌تواند در حکم یک پیام ساده برای دزدی از خانه شما توسط دزدان تلقی شود.

 

موضوعاتی که نمی‌خواهید برخی بدانند

موضوعاتی را که دوست ندارید کارمندانتان، رییس‌تان یا هر کس دیگری بداند یا ممکن است در آینده موجب خجالت‌زدگی شما شود در اینترنت به‌اشتراک نگذارید. پیش از انتشار هر عکسی در فضای مجازی از خود بپرسید دوست ندارید چه کسانی آن‌را ببینند و بعد از اینکه مطمین شدید با انتشار آن مشکلی ندارید، منتشرش کنید. توجه داشته باشید حتی اگر فقط چند لحظه عکسی را روی اینترنت بگذارید و سپس پشیمان شده و آن‌ را پاک کنید، احتمال دارد کاربری دیگر از آن اسکرین‌شات بگیرد و آن را حفظ کند، پس حتما قبل از انتشار هر مطلب یا عکسی دقیقا از اینکه مطمین هستید می‌خواهید آن را منتشر کنید اطمینان حاصل کنید.

 

مسایل مربوط به کار

به‌هیچ‌وجه درباره مسایل مربوط به کار خود روی شبکه‌های اجتماعی چیزی ننویسید، چون این احتمال وجود دارد که رقبای کاری شما یا شرکتتان به آنها دست پیدا کرده و از این اطلاعات علیه خود شما استفاده کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">