ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراض به قطعی اینترنت در کشور

| سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۸۵، ۰۸:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - به دنبال مشکلات پیش آمده در خصوص قطعی اینترنت و عدم ارایه سرویس مناسب از سوی شرکت مخابرات، کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران اقدام به برگزاری جلسه ی اضطراری با حضور مدیران شرکتهای بزرگ اینترنتی نمود. در این جلسه مشکلات شرکتهای ارایه دهنده سرویس اینترنتی در این مورد، بررسی و نسبت به روند ادامه قطعی سرویس اینترنت از سوی شرکت ارتباطات دیتا اعتراض شد.

محمودرضا خادمی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز با اشاره به عدم اعلام عمومی شرکت مخابرات از انجام تعمیرات گفت : شرکت زیرساخت با وجود اطلاع از انجام تعمیرات درکابل ها متاسفانه اقدام به اطلاع رسانی در این زمینه ننموده است. در حالی که طبق روال، انجام تعمیرات در کابل های فیبرنوری می بایست به اطلاع مشتریان برسد.

وی اعلام این مطلب از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد استفاده از سایر منابع جهت تامین نیاز ارتباطی کشور را بی اساس خواند و افزود : نزدیک به بیش از یک سال است که قرار است خطوط پشتیبان برای ارایه سرویس ایجاد شود. این امر مهم بنابر دلایلی که معلوم نیست تاکنون محقق نشده است. نداشتن خطوط پشتیبان در حالی که مجوز استفاده از ارتباطات ماهواره ای که قرارداد آن بین شرکت های ICPبا شرکت مخابرات ایران نزدیک به یک سال آن باقی مانده است به صورت یک طرفه فسخ و موجب تحمیل خسارت سنگینی برای شرکتهای سرویس دهنده حوزه اینترنت گردیده است.

خادمی اظهار داشت: با توجه به برقراری ارتباط توسط یک نقطه اصلی از سه مسیر ارتباطی، هرگاه لینک اصلی دچار مشکل شود، دو لینک پشتیبان دیگر به علت کمبود پهنای باند، جوابگوی مصرف کاربران نمی باشد. همین امر در طول مدت قطعی و یا تعمیرخطوط ، موجب نارضایتی مشتریان از ارایه سرویس و درخواست پرداخت خسارت از سوی آنها خواهد شد.

مهندس زهراکریمی، نایب رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای با اعلام این مطلب که شرکتهای ICP با شرکت مخابرات و سازمانهای وابسته از جمله سازمان تنظیم مقررات هرگونه همکاری لازم را داشته اند، گفت : با این وجود ، متاسفانه هیچ گونه حمایتی از بخش خصوصی و دفاع از حقوق مصرف کننده از طرف این سازمان انجام نشده است. تاکنون شرکتهای ICP برای لینک ماهواره ای خود ارتباط پشتیبان داشتند که در صورت قطعی لینک می توانستند از پشتیبان شرکت خود یا سرویس شرکتهای همکار استفاده نمایند.

وی افزود : اما با توجه به تصمیم گیری سازمان تنظیم مقررات در رابطه با جمع آوری ارتباطات ماهواره ای شرکتهای ICP هیچ گونه امکانی را در صورت قطعی فیبرنوری مخابرات جهت تامین پهنای باند ندارند تا مشتریان و مصرف کنندگان در برقراری ارتباط خود دچار اختلال نشوند. این شرکتها می بایست پاسخگوی مشتریان خود از جمله شرکتهای ISP و مصرف کننده نهایی باشند.

نایب رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: این مساله موجب ایجاد خسارتهای مالی برای بخش خصوصی شده و با توجه به این مسایل، بخش خصوصی جهت حل مشکلات خود به امکانات بخش دولتی اعتمادی نخواهد داشت. همچنین مخابرات می بایست جبران خسارتهای وارده بر شرکتها را بر اساس قرارداد منعقده پرداخت نماید. انتظار می رفت مخابرات تاکنون امکانات لازم جهت پشتیبانی برای ارایه سرویس پهنای باند را در چنین مواقعی پیش بینی کرده بود.

مهندس عبدالله فاتح؛ عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز گفت : از تاریخ 1 تیرماه مجوز استفاده از ارتباط ماهواره ای کلیه شرکتهای ICP باطل شده است. شرکتها اجازه ندارند از طریق ارتباط ماهواره ای به مشترکین خود خدمات ارایه کنند و تنها از طریق شرکت ارتباطات دیتا می توانند ارایه سرویس نمایند. با توجه به مشکلی که در رابطه با قطعی خطوط اینترنت بوجود آمده، شرکتهای ارایه دهنده سرویس های اینترنتی متحمل خسارت شده اند. این امر موجب اعتراض بسیاری از شرکتها شده است. از سوی دیگر متاسفانه هیچ گونه خطوط پشتیبانی برای ارایه سرویس وجود ندارد.

وی افزود : با توجه به وجود تنها سه مسیر مختلف ارتباطی و تقاضای زیادی که برای دریافت خدمات اینترنتی وجود دارد، پیشنهاد می شود مسیرهای مختلفی تعبیه و خطوط فیبرنوری بیشتری توسط شرکت مخابرات ایجاد شود. همچنین سازمان تنظیم مقررات به صورت موقت تا زمان برقراری خطوط پشتیبان اجازه دهد که مجوز استفاده از ارتباط ماهواره ای توسط شرکتهای ارایه دهنده سرویس اینترنتی فعال شده و این شرکتها از این طریق اقدام به ارایه سرویس به مشتریان خود نمایند.

مهندس فاتح با اشاره به پرداخت جریمه از سوی شرکتهای ارایه دهنده اینترنت به مشتریان اظهار داشت: از آنجا که به ازاء هر یک ساعت قطعی سرویس ، شرکتهای ارایه دهنده به عنوان جریمه موظف به ارایه دو ساعت سرویس می باشند، انتظار می رود با توجه به مشکلات پیش آمده از سوی شرکت دیتا، این شرکت نیز بر اساس قرارداد منعقده با این شرکتها به آنها خسارت پرداخت نماید. به این ترتیب که برای هر ساعت قطعی مبلغی از این شرکتها دریافت نکند و جریمه قطعی آن را نیز پرداخت نماید.

  • ۸۵/۰۴/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">