ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراض دادستان کل کشور به وزارت ارتباطات

| چهارشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۷، ۰۴:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

وی در پاسخ به این سؤال که صحبت‌هایی در خصوص‌ مسدودسازی اینستاگرام شده است آیا این اقدام می‌شود گفت: فیلترینگ حساس و مهم است.

منتظری خاطرنشان کرد: ما باید معنی فیلترینگ را برای مردم درست بیان کنیم ما می‌گوییم باید این شبکه‌ها مدیریت شود اگر می‌شود کاری کرد که شبکه‌های «گرامی» بتوانند به مردم خدمت برساند اما آسیب نزند بکنید این کار را اما اگر نمی‌شود باید تصمیم دیگری گرفت.

وی ادامه داد: چرا آن روزی که مقام معظم رهبری گفتند کشور احتیاج به فضای مجازی سالم و شبکه ملی اطلاعات دارد مسئولین این را جدی نگرفتند و نرفتند دنبال این اقدام؟

منتظری گفت: وقتی می‌بینیم که جوانان قدرتمند هستند آن‌هم در عرصه‌های مختلف از قدرت آن‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ آیا این‌ها نمی‌توانند برای ایجاد یک فضای مجازی سالم تلاش کنند؟ ما می‌گوییم می‌شود و این‌ها توان وجود دارد.

دادستان کل کشور گفت: باید ابزار و‌ امکانات و حمایت همه‌جانبه در اختیارشان باشد و باید پرسید چرا این کار انجام نمی‌شود.

به گزارش فارس وی افزود: ما میگوییم چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی اجرا نمی‌شود این شورا با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه می‌دهد پس چرا اجرا نمی‌شود و اشکال ما به وزارت ارتباطات و دستگاه‌های دیگر عدم اجرای همین مصوبات است.

منتظری خاطرنشان کرد: ما بررسی‌های دقیق کردیم هنوز مصوبات اجرا نشده است و بحث این شبکه‌های گرام‌دار بحث انحرافی است بحث اصلی باید سالم‌سازی فضای مجازی باشد.

وی ادامه داد: برخی از آدم‌های مریض‌ احوال تا حرف از سالم‌سازی فضای مجازی و فیلترینگ می‌زنیم می‌گویند می‌خواهیم مثل صد سال قبل زندگی کنیم در صورتی‌که ما دنبال محرومیت مردم از فضای مجازی نیستیم بلکه دنبال سالم‌سازی هستیم.

منتظری گفت: دولت باید تمام امکانات خود را به میدان بیاورد تا همه مردم از یک فضای سالم برخوردار باشند.

 

مخالف شادی و کارهای فرهنگی نیستیم اما خطوط قرمز باید رعایت شود

در خبر دیگر اعلام شد صبح امروز جلسه بررسی تهدیدات موجود در حوزه های فرهنگی هنری اجتماعی و نیز بررسی اقدامات خلاف مقررات و ارزش‌های انقلاب اسلامی توسط برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری با حضور مسئولان عالی رتبه در این حوزه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و جمع کثیری از مسئولان مرتبط با این حوزه حضور داشتند.

منتظری گفت: از اینکه دعوت ما را پذیرفتید ممنونم و هدف این جلسه این بوده است که عمد تا این است که در ارتباط با مسائل فرهنگی در جامعه چه باید کرد.

وی افزود: همه می‌دانیم که دشمن در مقابله با نظام ما از حربه‌های مختلف ورود پیدا می‌کند ازجمله ورود در مسائل فرهنگی جامعه تعبیری که از سوی رهبری تحت عنوان شبیخون فرهنگی مطرح شد اما در سالهای متمادی شاهد آن هستیم و می‌بینم که روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود وظیفه همه ما را در نظام جمهوری اسلامی سنگین‌تر می‌کند.

منتظری گفت:  همه دستگاه‌ها ازجمله فرهنگی و دستگاه‌های متناظر آن مثل دادستانی که عهده‌دار وظایفی هستند باید اقدامات خود را انجام دهند.

وی گفت: از دو جهت باید به این موضوع درآمد اولاً جرایمی که در این حوزه رخ می دهد مثل جرایمی که در رسانه ها و سینما و تئاتر و ارکست ها رخ می‌دهد.

دادستان کل کشور گفت: وظیفه قوه قضایی از این منظر کار قضایی است اما جهت دیگری هم دارد که هم در قانون اساسی آمده و آن هم پیشگیری از وقوع جرم است که با همکاری سایر دستگاه‌ها محقق می‌شود.

وی افزود: باید اقداماتی که مؤثر در پیشگیری از وقوع جرم است را مدنظر قرار دهیم و یادمان هم باشد که مردم حقوق عامه‌ای دارند که دادستان ها باید حواسشان به این حوزه نیز باشد.

منتظری خاطرنشان کرد: باید هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضایی انجام شود.

وی در تعریف اجمالی از شبیخون فرهنگی گفت: هجوم دشمن بر فکر اعتقادی و اخلاقی جامعه به صورت غافلگیرانه با هدف از بین بردن باورها و اعتقادات شهروندان را باید شبیخون فرهنگی نامید.

منتظری گفت: همه این موضوع را می‌دانیم و نیازی به استدلال زیادی ندارد که بخواهیم این را به اثبات برسانیم که وجود انقلاب اسلامی و تحقق آن خواستگاه اصلی اش معارف. این و احکام قرآن و‌گرایش های مردم و اعتقاد و ایمان مردم بوده است.

وی افزود: در بیش از ۴۰ سال قبل از این که نظام حاکم بر این کشور یک نظام سکولار و سرسپرده و بی قید نسبت به معارف و اعتقادات مردم بود آن نظام را مردم نپذیرفتند و با رای قاطع به آن آری گفتند.

وی ادامه داد: این نظام از روز تحققش مواجه با انواع دشمنی ها بود چه داخلی چه منطقه ای و چه بین‌المللی و آن خمیرمایه اصلی نظام همان اعتقادات راسخ مردم بوده است.

دادستان کل کشور گفت: لذا ما این را قطع و یقین می‌دانیم که خاستگاه نظام و جمهوری اسلامی فکر و اندیشه مردم بوده است و دشمن برای مقابله با این نظام از راه‌های مختلفی ورود کرد.

وی افزود: ما کودتاهای داخلی و جنگ منطقه‌ای و هشت سال دفاع مقدس را فراموش نکرده ایم و اتفاقاً یادمان هم نرفته است که چگونه در مواقع مختلف از مردم و نظام شکست خوردند.

منتظری گفت: در رابطه با شبیخون فرهنگی، دشمن همه ابزارسازی را به کار گرفت و ما یادمان نمی‌رود که در دفاع مقدس شوروی هم در عرصه سیاست دنیا حرف دوم را میزد و عناصر منطقه ای آنها همه تلاش خودشان را داشتند تا با تمام امکانات به میدان بیایند برای ضربه به نظام.

وی افزود: امروز دشمن همه ابزاری را به کار برده است و ما از اینها اطلاع داریم که دشمن برای مقابله با خاستگاه اصلی جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار بسته است.

دادستان کل کشور کشور گفت: وظیفه ما است که با همه ابزارهای لازم به میدان بیاییم برای مقابله با این هجمه همه جانبه دشمن و می بینم که ابزار لازم و امکاناتی که باید در دستمان باشد آنگونه که باید و شاید به خط نشده است و قصور و تقصیر داریم.

وی گفت: این کار، کار بسیار سختی است که با شبیخون دشمن مقابله شود و کار ظریفی هم هست و یادمان باشد که باید متناسب با ابزاری که دشمن به کار می‌گیرد با شبیخون فرهنگی دشمن با آن مقابله کنیم. اگر دشمن در جنگ نظامی دشمن با موشک ما را مورد هدف قرار می‌داد ما هم اگر می‌خواستیم موفق شویم باید به توان نظامی آنها برسیم و باید پرسید چرا ما رفتیم سمت موشک های نقطه زن؟ لازمه مقابله با دشمن مسلح به موشک داشتن موشک است.

دادستان کل کشور گفت: ما هم باید تاکتیک دشمن را بشناسیم و فراتر از آن تاکتیک‌ها اقداماتی را انجام دهیم ولی متأسفانه این ضعف را در حوزه فرهنگی مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: من نمی‌خواهم یک دستگاه و‌ دو دستگاه را مقصر بدانم بلکه به طور کلی فضای فرهنگی فضای مناسبی نیست از سینما و تئاتر و هنرمندان و آموزش و پرورش و مساجد و منابع و حوزه‌های علمیه و صدا و سیما همه اینها آن انتظاری که داریم برای مقابله با دشمن را به کار نبسته‌اند.

دادستان کل کشور گفت: در فضای مجازی با این ابزار پیشرفته و مدرن که همه روزه شاهد پیشرفت و گسترش آن هستیم باید کاری کرد.

وی افزود: چند روز قبل ماجرای آن دختر و‌ دو پسر را دیدید که چه اقداماتی انجام دادند که باعث آن همین فضای مجازی بود. ما ‌پرونده‌هایی  را شاهدیم که بستر وقوعش همین فضای مجازی است.

منتظری گفت: مردم باید بدانند که چه اتفاقاتی در همین فضای مجازی دارد می افتند و اگر مدیریت نشود ما وضعمان بدتر می شود.

وی افزود ما معتقد به عدم استفاده از این فضای مجازی نیستیم اما باید مدیریت شود تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

دادستان کل کشور گفت: اینکه ما را متهم به فیلترینگ و مخالفت با فضای مجازی مطرح می‌کنند این کاملاً اشتباه است ما می‌گوییم باید مدیریت شود زیرا در هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهند فضای مجازی رها و یله باشد.

وی ادامه داد: ما قائل نیستیم که از فضای مجازی و شبکه‌های اینترنت استفاده نشود آنچه مورد دغدغه ما است و وادار می‌کند این فریادها را بزنیم و متکی به صدور حکم قضایی شویم آسیب‌هایی است که متوجه مردم می‌شود.

منتظری خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در قبال این مسایل مسئولیت دارند اگر قصور و تقصیر ما باعث وقوع این فجایع شود ما در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت داریم.

دادستان کل کشور گفت: من فکر نمی‌کنم در کشور کسی به اندازه مقام رهبری نسبت به فضای مجازی آگاهی و‌ دغدغه داشته باشند و این را می شود از سخنان ایشان متوجه شد.

وی گفت: من مطالبی در این حوزه شاهد بوده‌ام که نمی‌شود در فضای عمومی کشور مطرح شود دغدغه‌های رهبری نسبت به فضای مجازی عجیب است. وقتی ایشان می‌گویند فضای مجازی قتلگاه برای جوانان شده است با اطلاع از برخی مسایل می‌گویند.

منتظری گفت: ما می‌گوییم مسئولین امر این وظیفه شماست که بیایید و فضای مجازی را مدیریت کنید از دولت گرفته تا شورای عالی فضای مجازی همه اگر کوتاهی کنند باید روزی در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در نشریات برخی مطالبی نوشته می‌شد که در جامعه باعث رواج بداخلاقی می‌شود در زمینه فیلم و تیاتر باید به هرحال در نظام اسلامی یکسری وسایل شرعی و قانونی رعایت شود.

منتظری گفت: ما نظام لاییک و بی‌دین نداریم پس باید هنر در قالب قوانین و مقررات به مردم ارایه شود. ما نمی گوییم مردم تیاتر و ارکست نروند مردم باید شاد باشند و با شادمانی و امید زندگی کنند و کسی هم القا نکند که با شادی مردم مخالفیم اما باید همین برنامه های شاد و فرهنگی خطوط قرمز را رعایت کنند.

وی گفت: به این شکل نه ما و نه ناجا متعرض اینها نخواهیم شد اما اگر قانون نقض شود و‌ حدود الهی شکسته شود باید پرسید وظیفه ما چیست؟ البته من اعتقادی به گرفتن و زندان کردن نیستم چون مسایل فرهنگی باید فرهنگی هم حل و فصل شود اما شاید جایی هم به لحاظ قانون مجبور باشیم.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: انتظار ما از دستگاه‌های فرهنگی این است که با این مسایل هم فرهنگی برخورد شود یعنی در ابتدا اصلاً اجازه وقوع چنین مسایل را ندهند.

منتظری گفت: آنچه مسلم است در مقابله با شبیخون فرهنگی همکاری و هم‌افزایی میان همه دستگاه ها لازم است.

وی خطاب به هنرمندان گفت: ما مخالف هنر و سرگرمی و شادی نیستیم اما از هنرمندان می خواهیم تا خطوط قرمز و همان حدود الهی را که خداوند ترسیم کرده است را رعایت کنند شما مسلمان هستید و از شما توقع می شود این ها را رعایت کنید.

منتظری گفت: اگر جایی فردی مرتکب نقض قانون شود در مرحله اول و دوم می‌خواهیم او را تذکر بدهیم و ارشادش کنیم اما اگر کسی لجبازی کرد و بخواهد مقدسات جامعه را به بازی بگیرد و با تذکر گوش نکرد وظیفه ما است که در چارچوب قانون با وی برخورد کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">