ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعلام جزییات نظام جامع فناوری اطلاعات

| دوشنبه, ۱۰ دی ۱۳۸۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد نظام جامع فناوری اطلاعات به تصویب دولت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد سلیمانی گفت: در سند راهبردی فناوری اطلاعات کشور، هفت حوزه استراتژیک شناسایی شده که برای هر حوزه یک هدف کلان و برای تحقق هر هدف نیز چند راهبرد اساسی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع برای هر هفت حوزه استراتژیک، 29 راهبرد اساسی و 133 راهکار دیده شده است.

سلیمانی تصریح کرد: برای هر یک از راهکارهای ارایه شده نیز تعدادی اقلام عملی پیش بینی شده که مجموعه این اقدامات به صورت شرح وظایف دستگاه های اجرایی دسته بندی شده است البته مواردی نیز مربوط به قوه قضائیه و مقننه می باشد.

وی با بیان این مطلب که شاخص های مربوط به حوزه ICT نیز بر اساس سند راهبردی فناوری اطلاعات مشخص خواهد شد، خاطر نشان کرد: نظام جامع فناوری اطلاعات کشور نیز بر مبنای این سند شکل خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص چگونگی تهیه این سند نیز گفت: برای تدوین این سند از اسناد بالادستی و تاثیرگذار، نظیر قانون اساسی، سیاستهای کلی شبکه های اطلاع رسانی یارانه ای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز 20 ساله و قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده شده است.

سلیمانی در خصوص حوزه های استراتژیک شناسایی شده در این سند، اظهار داشت: "شهروندان ایرانی - اسلامی" ، "منابع انسانی"، "تحقیق و توسعه"، "صنعت فناوری اطلاعات"، "کسب و کار"، "دولت" و "تعاملات منطقه ای و بین المللی" هفت محور استراتژیک مشخص شده در این سند است.

وی افزود: در این سند فناوری اطلاعات عامل پیشران در توسعه ملی دانش پایه، خلق کننده ارزش، فراهم کننده فرصتهای امن و عادلانه برای همه ایرانیان، شکل دهنده مدیریت دانش و جامعه شبکه ای هوشمند متکی بر هویت ایرانی - اسلامی و کانون پیشرفته فناوری اطلاعات در منطقه جهت نیل به اهداف چشم انداز 1404 هجری شمسی است " که به عنوان چشم انداز IT کشور در نظر گرفته می شود.

سلیمانی در خصوص راهکارهای پیش بینی شده در این سند، گفت: "گسترش خط و زبان فارسی در فضای الکترونیکی"،"صیانت از حقوق شهروندی در فضای الکترونیکی"، "وضع قوانین مورد نیاز برای حفظ امنیت جامعه، خانواده و اشخاص" و "فراهم آوردن بستر مناسب برای گسترش انجمن های علمی، تشکل های صنفی در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات" ازجمله راهکاری پیش بینی شده در این سند است.

وی افزود: از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده در این سند می توان به "تقویت سیستم آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات بین دبیرستان های بزرگ، کوچک و دانشکده ها"، "تدوین الگو، وضع قوانین و ایجاد نظام صیانت از حقوق محققین و پژوهشگران در حوزه فناوری اطلاعات"، "حمایت از تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش در حوزه IT" و "وضع قوانین و مقررات تسهیل کننده صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات" اشاره کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شاخصهای کلیدی موفقیت IT در کشور نیز اظهار داشت: "ساماندهی ساختار اجرایی کشور بر محوریت فناوری اطلاعات"، "تقویت زیر ساخت های امن ارتباطی"، "استاندارد سازی تبادلات الکترونیکی درون سازمانی" و "حمایت از تولید کنندگان داخلی محصولات ICT" از جمله شاخصهای کلیدی موفقیت این حوزه می باشد که در سند راهبردی فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: "رهبری و هدایت توسعه فناوری اطلاعات از بالا"، "همکاری بسیار نزدیک بین دستگاه ها"، "آموزش و فرهنگ سازی کارکنان و شهروندان" و "استفاده از تجربیات خوب سایر کشورها" از جمله الزامات اجرایی فناوری اطلاعات می باشد که در این سند به آنها اشاره شده است.

  • ۸۶/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">