افتتاح مرکز بازیهای رایانهای در تهران
رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات تهران از راه اندازی « مرکز تخصصی بازیهای رایانهای» به همراه ده رویداد جدید در عرصهی بازیهای رایانهای خبر داد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فناوری اطلاعات، روح الله عابدینی یگانه در حاشیهی مراسم جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ICTINQA، ضمن اعلام این مطلب افزود: راه اندازی « مرکز تخصصی بازیهای رایانهای » در آغازین روزهای سال جدید، از جملهی این تلاشهاست که بی شک، زمینهساز رشد و تکوین شخصیت مخاطبان و نیز فعالساز ظرفیتهای مغفول در زمینه فرهنگسازی می شود.
عابدینی یگانه گفت: در بررسیهای صورت گرفته از اهم توصیههای مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توجه به سرگرمیها و بازیهای رایانه ای، همچنین مطالبات دکتر قالیباف، شهردار سخت کوش تهران بزرگ در مبحث خطیر «فناوری و فضای مجازی» و «سواد رسانه ای» و نیز با توجه به بیانات رییس سازمان فرهنگی هنری، دکتر صلاحی که: « زیربنای همه امور فرهنگ است و رسالت سازمان فرهنگی هنری عرضه محتوای فرهنگی در قالب جلوههای هنری است» با ایجاد این مرکز بنا داریم تا آینده سازان این مرز و بوم را در سایهسار خود بیمه و صیانت کرده و دست کم از آثار مخرب نفوذ ابزارهای نظام سلطه در لباس و جامهی بازیهای رایانهای به قدر وسع و توان بکاهیم.
دبیر ستاد برگزاری «نخستین دورهی مسابقات بازیهای رایانهای تهران کاپ» با اشاره به ضرورت اهتمام دستگاههای فرهنگی کشور، نخبگان و فعالان دلسوز به امر نظارت و هدایت هدفمند اوقات فراغت گروههای سنی جامعه بویژه نوجوانان و جوانان به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای مسئولان ارشد کشور افزود: از آنجایی که حوزهی عام فرهنگ، ابعاد، مؤلفهها و متغیرهای گوناگونی دارد، لذا میتوان به هر عرصهای حتی «صنعت بازیهای رایانهای و ویدئویی» از دریچهی فرهنگ و هنر نگریست.
عابدینی یگانه گفت: امروزه در عصر شکوفایی فناوریهای نوین، بازیهای رایانهای دیگر ابزاری برای سرگرمی و تفریح نیستند، بلکه اکنون به یک «رسانهی فرامدرن» مبدل شده اند. رسانهای جذاب، پرنفوذ، پرمصرف و متکی به تکنولوژهای به روز و نیز به روزرسانیهای آنلاین که محصولاتش، پا به پای تولیدات و رسانههای علمی و فرهنگی، آموزشی و پرورشی و... رشدی اعجاب انگیز داشته و لذا راه اندازی این مرکز تخصصی را میبایست، تلاشی موسع برای شتاب بخشی به ترن بازیهای رایانهای و ورزشهای الکترونیک بر ریل فرهنگسازی قلمداد کرد.
رئیس دفتر شبکههای اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سه مبحث «ارتقای سطح آموزش و توجه به توسعه»، «حمایت معنوی از تولید بازیهای فاخر داخلی» و نیز «انطباق حداکثری و بومی سازی بازیهای خارجی» با فرهنگ ایرانی اسلامی کشور را از سرفصلهای راهبردی فرهنگسرای فناوری اطلاعات در سال آتی برشمرد و سایر اقدامات مرتبط با مبحث بازیهای رایانهای را این گونه تشریح کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی متنوع و دورههای مهارت افزایی تخصصی با مشارکت اساتید مجرب و در موضوعات مرتبطی همچون بازی سازی، اِلمان و شخصیت سازی بومی، صدا سازی حرفه ای، انیمیشن سازی، برنامه نویسی، سناریو نویسی، همچنین برپایی همایش های کاربردی با موضوعاتی همچون «بررسی بایدها و نبایدهای بازیهای رایانه ای»،«نحوه مواجهه خانواده ها با موضوع بازی ها»،«ورزشهای الکترونیک: فرصتها و تهدیدها در جهان و ایران»، «طراحی و تولید بازیهای متنوع در پلتفرمهای مختلف» و مواردی از این دست، از جمله اهم اقداماتی است که به فضل الهی در سال آینده در فضای فرحزای بازیها و ورزشهای الکترونیک به بار می نشیند.
رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات شهر تهران تأکید کرد: ناگفته پیداست که در کنار پرداختن به موضوع «بازیهای رایانهای و ورزشهای الکترونیک» چه به صورت آنلاین و در بستر اینترنت و چه در پلتفرم PC و کنسول که اتفاقاً هر دو شاخه، بسیار مورد توجه و اقبال نسل جوان و نوجوان ماست و نیز پلتفرم های اسمارت فون ها ، برنامههای خلاقانه و فعالیتهای منعطف دیگری از جمله تلاش فرهنگ محور و مشارکت آمیز با سایر دستگاههای متولی و ذیربط پایتخت در خصوص تبلور حداکثری مظاهر فناوری اطلاعات و ارتباطات و در یک کلام «تحقق شهر الکترونیک و شهروند خلاق» و صد البته با رویکرد «بهبود سبک زندگی ایرانی - اسلامی» و منطبق با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طراحی و تدارک دیده شده اند که در سال آینده، اطلاع رسانی لازم دربارهی آنان صورت می گیرد. اقداماتی که بی شک، نوید بخش فردایی بهتر برای همهی مشتاقان «رسانههای فرامدرن» و علاقه مندان «فناوریهای نوظهور» است.