ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان فضایی گفت: در چند سال گذشته مقداری فرایند پرتاب ماهواره با افت سرمایه گذاری دولتی مواجه بوده و یک عقب افتادگی در این زمینه داریم .

به گزارش خبرنگار مهر، حسن سالاریه امروز در حاشیه اولین همایش سراسری کیوبست و گردهمایی تیم‌های شرکت کننده در مسابقات ماهواره مکعبی در پاسخ به سوالی درباره برنامه سازمان فضایی در افق ۱۴۰۴ توضیح داد و گفت: سازمان فضایی در ۴ سالی که پیش رو دارد چند مدل برنامه را پیگیری می‌کند؛ یکی بحث اتمام پروژه‌هایی است که از سال‌های قبل ناتمام باقی مانده و باید هرچه سریع تکمیل شود.

سالاریه افزود: در حال حاضر حدود ۶ ماهواره در سطح پرتاب داریم که شامل ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی با دقت‌های مختلف می‌شود و ان شاءالله ظرف امسال و سال آینده تکمیل و یا پرتاب می‌شوند.

رئیس سازمان فضایی ضمن اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم، بحث تقویت بخش خصوصی است، ادامه داد: برنامه فضایی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ تقریباً نهایی و برنامه جدیدی تدوین شده و برنامه‌های گذشته نیز مورد بازنگری قرار گرفته است؛ سهم عمده‌ای را در این برنامه‌ها برای حضور بخش خصوصی در حوزه ساخت انواع ماهواره و ارائه سرویس‌ها و خدماتی که از طریق ماهواره‌های سنجشی صورت می‌گیرد، در نظر گرفته ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاهی در عرصه فضایی در چند سال گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: در حوزه بهره وری و بهره برداری از ماهواره و تصاویری که ماهواره‌های سنجشی در اختیار قرار می‌دهند، یک رشد آرامی داشتیم و به هر حال شرکت‌هایی شکل گرفتند و آرام آرام حاکمیت و تا حدی بخش‌های تجاری به اهمیت این قضیه پی می‌برند.

سالاریه با اشاره به اینکه این رشد روند کندی دارد و باید سرعت رشد را افزایش دهیم، تصریح کرد: به هر حال حضور شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها در این موضوع خیلی می‌تواند کمک کند؛ چرا که ریسک سرمایه گذاری در این حوزه‌ها پایین بوده و بیشتر دانش محور است اما در زمینه طراحی ساخت ماهواره و تجهیزات و المان‌های ماهواره‌ای نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داریم.

وی با اشاره به افت سرمایه گذاری در زمینه پرتاب ماهواره در چند سال گذشته گفت: در چند سال گذشته مقداری فرایند پرتاب ماهواره با افت سرمایه گذاری دولتی مواجه بوده و یک عقب افتادگی در این زمینه داریم که کاملاً حس می‌شود که باید جبران کرد. تمام تلاش ما این است که در چند سال آینده و در افق ۱۴۰۴ در حوزه فناوری‌های سخت، ساخت ماهواره و ساخت المان‌های مرتبط با ماهواره، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها هرچه سریع‌تر فعال شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">