ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش 8 برابری جرایم مجازی در ایران

| سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نگران‌کننده خواندن آسیب‌های فضای مجازی گفت: در سال ۸۹، ۱۰۳۵ جرم در فضای مجازی ثبت شده بود ولی در حال حاضر به ۸۰۰۰ رسیده است

ابوالحسن فیروزآبادی در نشستی با عنوان تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خانواده اظهار داشت: ارتباطات سنتی و رودرروی گذشته در حال حاضر به ارتباطات چندبه چند تبدیل شده است که فرم اعلای آن رسانه‌های اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: تغییر و تحول در فضای مجازی در یک بستر تاریخی است و با سرعت زیاد صورت پذیرفته تا جایی که در حال حاضر ارتباط به اتصال تبدیل شده است. اگر بخواهیم مولفه‌های فضای مجازی را برشمریم می‌توان به شبکه‌ای شدن، تعاملی شدن و ایجاد هویت‌ها و تعلقات متعدد در این فضا اشاره کنیم.

فیروزآبادی تصریح کرد: انسان در فضای ارتباطات در فضای فیزیکی اسیر زمان و مکان بود. خصلت دیگر فضای مجازی دانش پایه‌ای است. بخش دیگر افزایش سرعت پردازش‌هاست که در حوزه‌های علمی روش‌های جدیدی مبتنی بر پردازش را به وجود آورده است.

وی در خصوص پیامدهای ورود شبکه‌های اجتماعی گفت: تفاوت در حوزه ارتباط و تبدیل ارتباط به اتصال یکی از این پیامدهاست تا جایی که در حال حاضر از 7 میلیارد ساکن کره زمین 3 میلیارد آن از خدمات نسل سوم اینترنت استفاده می‌کنند همین‌طور اگر افرادی در گروه‌های تکفیری جذب می‌شوند علت آن حضور در شبکه‌های اجتماعی است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: سرعت تحولات در این فضا اینقدر بالاست که طراحان تکنولوژی نیز نمی‌دانند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. همچنین ایجاد فراواقعیت در فضای مجازی می‌تواند بسیاری از موارد را شبیه‌سازی کند.

فیروزآبادی افزود: در کشور ما این تکنولوژی وارداتی است و پیک اصلی ورود آن بعد از انقلاب اسلامی است. باید توجه کرد که فضای مجازی تحولاتی را در جامعه ایجاد می‌کند. از آن جمله می‌توان تحول در حوزه‌های ارتباطی و تحول در حوزه نهادی را برشمریم. تحولات آنقدر عمیق است که تصور می‌کنیم از ابتدا وجود داشته‌اند در صورتی که بیشترین کانال ارتباطی در دوران جنگ به صورت نامه بود.

وی به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله در حوزه‌های مختلف از جمله ازدواج اینترنتی، اعتیاد اینترنتی و تغییر در گروه‌های مرجع اشاره کرد.

فیروزآبادی همچنین با اشاره به اینکه کشور ما در رتبه هفتم از لحاظ حجم وبلاگ قرار دارد گفت: در اکثر کشورهای دنیا وبلاگ محلی برای تضارب آراء است اما در کشور ما مباحث در وبلاگ‌ها به صورت یکطرفه انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های فضای مجازی کم‌کم نگران کننده است، گفت: باید رفتار ملی خودمان را در فضای مجازی بسنجیم و راه‌های پیشگیری و درمان بررسی شود. ضمن اینکه فضای مجازی بیشترین تاثیر را بر دو عامل اعتماد و مشارکت که از سرمایه‌های اجتماعی هستند دارد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: در فضای مجازی هویت‌ها و خرده‌فرهنگ‌های جدید شکل می‌گیرد و با توجه به اثراتی که توسعه فضای مجازی دارد این واقعیت‌ها متغیر است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آمار جرائم در فضای مجازی خوب نیست این موجود سرکش مانند اسب سرکشی است که اگر مهار شود به ما سواری می‌دهد اما در عین حال باید از افراط و تفریط و هرگونه پیش‌داوری و گزاره‌های آن در این زمینه بپرهیزیم.

فیروزآبادی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی افزود: پیشنهاد می‌کنیم وقوع این جلسه در سایت گفت‌وگوی اجتماعی وزارت تعاون به بحث گذاشته شود.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال 89، 1035 جرم در فضای مجازی ثبت شده بود ولی در حال حاضر به 8000 رسیده است این موضوع باعث می‌شود توجه‌مان با حوزه آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی جلب کنیم و در این زمینه دست استمداد به سمت متخصصان و کارشناسان دراز می‌کنیم.

وی افزود: در کشور ما کار مطالعاتی سنگینی در این زمینه انجام نشده اما باید با انجام این اقدامات هر چه بیشتر از عوارض و هزینه‌هایی که فضای مجازی به ما تحمیل می‌کند جلوگیری کنیم.

  • ۹۳/۱۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">