ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در خصوص عملکرد وزارت راه وشهرسازی در حوزه صدور الکترونیکی مجوزهای کسب و کار، از صدور مجوز ۲۵۱۱۹ درخواست کسب و کار، ایجاد پنجره واحد خدمات وزارت راه و شهرسازی و ایمن سازی سرویس‌­ها و سامانه‌های حساس خبر داد. 
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در خصوص عملکرد وزارت راه وشهرسازی در حوزه صدور الکترونیکی مجوزهای کسب و کار گفت: در راستای تکالیف ابلاغی به‌منظور الکترونیکی کردن خدمات و فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار در راستای اجرایی شدن بخشی از تکالیف قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن، با هدف افزایش شفافیت، تسهیل‌گری و تسریع در روند پاسخگویی به درخواست‌های مردم، اقدامات متعدد و شایسته ای در مجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

غفاری ادامه داد: پس از تدوین و تصویب کاربرگ‌های مرتبط با مجوزهای کسب و کار، سامانه‌های تخصصی مرتبط با آنها راه اندازی و پیاه سازی شد و از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۶ این سامانه‌ها به سامانه ملی مجوزهای کشور متصل و عملیاتی شدند و از آن تاریخ تا کنون این مجوزها به صورت الکترونیکی در حال صدور هستند.

برای ۱۱۶ مجوز کسب و کار مجموعه وزارت متبوع، تا تاریخ ۲ اسفند ماه سال ۱۴۰۱، ۵۶۶۵۲ درخواست ثبت شده است که ازاین تعداد ، ۲۷۵۴۵ درخواست تأیید شده و ۲۵۱۱۹ درخواست منجر به صدور مجوز شده است.

 

 ایجاد پنجره واحد خدمات وزارت راه و شهرسازی

  معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با عنایت به تکالیف مصوبات جلسه بیست و سوم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با موضوع یکپارچگی توسعه دولت الکترونیک و پنجره واحد خدمات، دستگاه‌های اجرایی بایستی حداقل یک سوم خدمات پرکاربرد خود را تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به پنجره خدمات دولت متصل می‌کردند که این موضوع در دستور کار ستاد و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و با تلاش‌های صورت گرفته، «پنجره واحد خدمات وزارت راه وشهرسازی» با آدرس Https://my.mrud.ir راه اندازی شد و قابل بهره برداری است.

 وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع خدمات شناسه دار و پرکاربرد و مجوزهای کسب و کار وزارت راه و شهرسازی از طریق پنجره واحد وزارتخانه در دسترس و قابل ارائه است. به‌عنوان نمونه در خصوص خدمات شناسه دار و پرکاربرد متصل شده به این درگاه با توجه به کثرت مخاطبان می توان از سامانه املاک و اسکان کشور، سامانه طرح نهضت ملی مسکن و همچنین سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده و ودیعه اسکان موقت نام برد.

 

 ایمن سازی سرویس‌­ها و سامانه‌های حساس  وزارت راه و شهرسازی 

غفاری در خصوص افزایش حجم تهدیدات و حملات سایبری در سنوات اخیر و تمهیداتی که جهت ایمن سازی سرویس­‌ها و سامانه های حساس وزارت راه و شهرسازی اندیشیده شده گفت: با عنایت به اینکه وزارت راه و شهرسازی و خدمات آن در رده زیرساخت‌ها و سرویس­‌های حیاتی و حساس قراردارد لذا الزامات و مقررات امنیتیِ ابلاغی توسط نهادهای سیاستگذار این حوزه از جمله مرکز ملی فضای مجازی، سازمان پدافند غیرعامل و مرکز مدیریت راهبردی افتا در وزارت متبوع در حال پیگیری است و برنامه های عملیاتی مرکز فاوا هم‌راستا با سیاست‌های راهبردی ابلاغی توسط نهادهای مذکور تعریف و جریان می‌یابد.

وی اظهار کرد: طرح ایمن­‌سازی زیرساخت‌های حیاتی در ابعاد مشخص شده و حوزه های مختلف آن، با رویکرد حفاظت از دارایی‌های سایبری، تشخیص ناهنجاری و رخدادهای امنیتی از طریق ایجاد مرکز پایش و عملیات امنیت و پاسخ به موقع به رخدادها با بهره گیری از ظرفیت نیروهای متخصص حوزه امداد سایبری به نحوی که سه رکن محرمانگی، یکپارچگی و دسترس پذیری مخدوش نشود در حال پیگیری است.

افزون بر آن برنامه ریزی های لازم به منظور افزایش توان تاب آوری و بازیابی از بحران منطبق بر اسناد طرح تداوم کسب و کار صورت پذیرفته است و پیگیریهای لازم به منظور ایجاد و تخصیص ردیف بودجه اختصاصی این حوزه در دست پیگیری است.

  • ۰۲/۰۱/۲۸

وزارت راه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">