ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

العربیه: توانایی سایبری ایران رو به افزایش است

| شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

العربیه در گزارشی ایران را یکی از قدرت‌های سایبری جهان معرفی کرد.
بالعربیه در گزارشی به قلم دکتر " مجید رفیع‌زاده،" دانشمند و سیاستمدار آمریکایی، محقق، استاد دانشگاه هاروارد، نوشت: وقتی صحبت از حملات سایبری به میان می‌آید، نام کشورهای توسعه یافته جهان بیش از سایرین خودنمایی می‌کند. کشورهای آمریکا، چین و روسیه فعال‌ترین کشورها در زمینه حملات سایبری هستند.
در ادامه این گزارش ادعا شده است ایران به یکی از کشورهای پیشرو در حملات سایبری تبدیل شده و در ابزارهای مربوط به این بخش پیشرفت‌‎های چشمگیری کرد است. پیشرفت ایران در برنامه‌های سایبری بسیار سریع و چشمگیر بود، نکته جالب اینجاست که ایران در چند سال اخیر وارد این حوزه شد و در همین مدت کوتاه دستاوردهای آن قابل ملاحظه است. کارشناسان امور نرم‌افزاری در ایران مطالعه و نظارت دقیقی بر شبکه‌های اجتماعی و هرگونه فعالیت‌های اینترنتی در این کشور دارند.
کارشناسان ایرانی به طراحی و راه اندازی شبکه‌های اینترنتی داخلی در این کشور پرداختند و سایت‌ها و موتورهای جستجوگر موفقی را نیز به کاربران ارائه دادند. این گزارش در ادامه مدعی شد: ایران بیش از یک میلیارد دلار صرف زیرساخت‌های سایبری و فناوری مربوط به این بخش کرده است. حدود ۱۰۰ هزار نفر کارشناس نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. ایران در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) شورای سیاست‌های سایبری را راه‌اندازی کرد و سوال مهم اینجاست که این شورا نقش تدافعی دارد و یا برای امور تهاجمی تاسیس شده است.
شورای سیاست سایبری ایران در واقع برای امور دفاعی راه‌اندازی شده است. مقامات ایران به خوبی دریافته‌اند دانش سایبری به بخش جدایی نشدنی نبردهای نظامی تبدیل شده است. برخی کشورهای همسایه ایران با خرید پیشرفته‌ترین ادوات جنگی به تهدیدی جدی در منطقه تبدیل شده‌اند و ایران باید از دانش سایبری خود برای خنثی کردن تهدیدات نظامی آنها نیز بهره ببرد.
"عبدالله عراقی،" جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیشتر اعلام کرده بود: ما توان جنگی خود را با استفاده از ابزارهای جدید ارتقاء می‌دهیم. در دنیای امروز جنگ سایبری به مراتب از نبردهای تن به تن خطرناک‌تر شده است.
مقامات ایران قصد دارند با دنبال کردن برنامه‌ای زمان‌بندی شده در آینده‌ای نزدیک به چهارمین قدرت سایبری جهان تبدیل شود. حتی مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز تبدیل شدن ایران به یک قدرت سایبری را تایید می‌کند. این مرکز در گزارشی اذعان کرد: حفاظت از زیرساخت‌های انرژی ، موسسات مالی، سامانه حمل و نقل و ... که برخی از آنها تجربه حملات هکرها را داشته است، مقامات ایران را بر آن داشت تا دانش سایبری کشور را تقویت کنند. در این میان برخی حملات سایبری به بانک‌ها و دیگر بخش‌های حیاتی آمریکا صورت گرفت که منشاء آن به ایران نسبت داده شده است. مقامات آمریکایی حتی ایران را مسئول انتشار ویروس"شامون" در سامانه رایانه‌ای شرکت نفتی آرامکو در عربستان می‌دانند. هفته گذشته نیز ۷ ایرانی به اتهام حمله سایبری به بخش مالی و سامانه بانکی آمریکا بازداشت شدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نگارنده این گزارش در پایان مدعی شد: دانش و توان سایبری ایران به سطح دانش کشورهای توسعه یافته مانند چین، آمریکا و یا روسیه نمی‌رسد؛ اما بدون شک به یکی از قدرت‌های فعال در این حوزه تبدیل خواهد شد. ایران با دانش سایبری خود می‌تواند علاوه بر بالا بردن توان دفاعی ، پیام آشکاری به کشورهای مهاجم ارسال کند و درباره انجام هرگونه برنامه تهاجمی به آنها هشدار دهد. این موضوع موجب افزایش قدرت نفوذ ایران در منطقه خواهد شد.

  • ۹۵/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">