ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

الکامپ شکوهمند؛ از آغاز تا ریوریو

| يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۸۵، ۰۶:۴۲ ب.ظ | ۱ نظر

پریسا خسروداد - بزرگراه فناوری - دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) با حضور 415 شرکت داخلی و خارجی به پایان رسید.

در دوازدهمین دوره نمایشگاه الکامپ از میان 415 شرکت حضوریافته 375 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی به‌چشم می‌خوردند. شرکت‌های خارجی در مجموع از 16 کشور جهان در الکامپ 2006 حضور پیدا کرده بودند که غیر از یکی، بقیه نه به‌طور مستقل بلکه به‌همراه نمایندگی خود در الکامپ حضور داشتند. الکامپ دوازدهم در مجموع 30 هزار مترمربع فضا را تحت پوشش خود قرار داده بود که 25 هزار مترمربع آن متعلق به فضاهای سرپوشیده و 5 هزار مترمربع آن را فضای سرباز تشکیل می‌داد.
برگزاری ده همایش علمی، ایجاد مرکز بازی‌های کامپیوتری، برگزاری مسابقات رباتیک و غیره از جمله برنامه‌های بخش جنبی نمایشگاه بود. نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک و کامپیوتر درحالی برگزار شد که متولی برگزاری آن، پیش از آغاز نوید افتتاح نمایشگاهی شکوهمند را به علاقه‌مندان فناوری اطلاعات داد بود و آن را نتیجه تعامل کامل بخش خصوصی و دولتی می‌دانست. در این گزارش به وضعیت مختصات الکامپ دوازدهم، از ابتدا تا پایان و همچنین بررسی مسایل اصلی و حاشیه‌ای حوزه فناوری اطلاعات که در خلال برگزاری الکامپ روی داد می‌پردازیم.
نمایشگاهی که با همکاری برخی از نهادهای بخش خصوصی برگزار شد تا بار دیگر توان مدیریت دولتی را به منصه ظهور بنشاند.
ثبت‌نام از شرکت‌ها تا آخرین روز

در اولین نشست مطبوعاتی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها اعلام شد تمام برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه برگزاری الکامپ انجام شده است و قرار نیست در بازه زمانی کوتاه باقیمانده تا افتتاح الکامپ (یعنی 40، 50 روز مانده) اقدام خاصی صورت گیرد.
اما آنچه که در این میان قابل بررسی است فهرست تعداد شرکت‌های حاضر در الکامپ 2006 بود، که بدون توجه به پیامدهای آن، مرتب گرفتار نوسان می‌شد. بنابر این گزارش قوام شهیدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در دومین نشست خبری الکامپ که اندکی پیش از آغاز نمایشگاه برگزار شده بود، جدیدترین آمار مربوط به تعداد حضور شرکت‌ها را با تاکید بر نهایی نبودن آن‌ها 376 شرکت اعلام کرد که از میان آن‌ها 339 شرکت داخلی و 37 شرکت خارجی بودند.
ولی درست در روز اول فعالیت الکامپ و روز افتتاحیه، وی تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه‌ را 415 شرکت اعلام کرد که از میان آن‌ها 375 شرکت ایرانی و 40 شرکت خارجی محسوب می‌شدند.
به عبارت دیگر یعنی در این فاصله 39 شرکت جدید به مجموع شرکت‌های حاضر در الکامپ اضافه شده بودند. اما آنچه در این میان قابل بحث است تعداد افزایش‌‌یافته شرکت‌ها نیست، بلکه لیست باز ثبت‌نام شرکت‌ سهامی نمایشگاه‌هاست که ظاهرا حتی تا آخرین روزها نسبت به ثبت‌نام از شرکت‌ها اقدام می‌کرده است.
این درحالی است که در نظر گرفتن مهلت ثبت‌نام درست و منطقی برای حضور شرکت‌ها در الکامپ و طرح یک برنامه‌ریزی اصولی می‌توانست منجر به دسترسی شرکت سهامی به یک فهرست قطعی و هم ارایه خدمات‌رسانی مناسب و باکیفیت به شرکت‌ها شود.
کما اینکه با تمام تلاش مدیران دولتی برگزارکننده الکامپ، پس از افتتاح غرفه‌های متعدد خالی مانده در سالن‌های متعدد به‌ویژه سالنی که نام آن را سالن دولت الکترونیکی گذاشته بودند کاملا چشم‌نواز بود!
افزایش 30 درصدی حضور شرکت‌ها

در خلال برگزاری الکامپ دوازدهم، رییس هیات‌ مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از افزایش 30 درصدی حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد.
بنابر این گزارش، نخستین پرسشی که پس از شنیدن این خبر به ذهن خطور می‌کند این است که مبنای آمار ایشان چه چیزی بوده و به چه سالی باز می‌گردد؟ در این شرایط، یک حالت را برای استخراج چنین آماری می‌توان متصور شد، آن هم اینکه مبنای استخراج افزایش 30 درصدی، الکامپ یازدهم باشد، چراکه طبق بررسی‌های انجام شده، الکامپ 84 (2005) یکی از کم‌رونق‌ترین نمایشگاه‌های الکترونیک و کامپیوتر بود، زیرا از طرفی فاصله کوتاه زمانی میان الکامپ دهم و یازدهم و از طرف دیگر تحریم بخش عمده‌ای از شرکت‌های انفورماتیک در آن دوره باعث کسادی الکامپ یازدهم شده بود.
الکامپ دوازدهم در شرایطی برگزار شد که بیش از یک سال و نیم از نمایشگاه قبل می‌گذشت و همچنین با تعامل میان بخش دولتی و خصوصی انتظار می‌رفت آمار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بیشتر از این باشد.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اظهار خرسندی از افزایش 30 درصدی حضور شرکت‌ها چندان هم خوش‌بینانه نیست و نشان‌دهنده عدم تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای برگزاری الکامپ شکوهمند بود.
حضور کم‌رنگ دولتی‌ها

سالن 35 نمایشگاه بین‌المللی، در این دوره از الکامپ میزبان دولت الکترونیکی بود، ولی آنچه که در این میان واقعا قابل توجه بود غرفه‌های خالی و فضاهای باز فراوانی بود که در این سالن به چشم می‌خورد. اندکی تامل در سالن 35 نشان می‌داد که بیشتر بازدیدکنندگانی که آگاهانه یا ناآگاهانه وارد این سالن می‌شدند، در ابتدا تصور می‌کردند این سالن نیمه‌تعطیل است و شرکت‌کنندگان آن هنوز غرفه‌های خود را تحویل نگرفته‌اند. در صورتی که این تصور اشتباه بود و وضعیت سالن 35 یعنی دولت الکترونیکی تا آخرین روز به همین وضعیت باقی ماند.
درحالی که بسیاری مسؤولان و متولیان دولتی ICT به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات واقفند و در موقعیت‌های مختلف به لزوم اهمیت IT و نقش آن در توسعه تاکید می‌کنند، این موضوع برای همگان مبهم باقی ماند که چرا تشکیلات و نهادهای دولتی از جمله وزارت ارتباطات در الکامپ دوازدهم حضور نداشتند. در یک نگاه اجمالی از مجموع نهادهای دولتی برخی از زیرمجموعه‌های وزارت بازرگانی نظیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران و در خارج از این وزارتخانه تامین اجتماعی، بانک ملت (تنها بانک دولتی حاضر در نمایشگاه) و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان اشاره کرد.
از آن‌جایی‌که متولی برگزاری الکامپ دوازدهم، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها یعنی بخش دولتی اعلام شده بود و در این اقدام بخش خصوصی نیز همکاری داشت، سرانجام مشخص نشد چرا سایر بخش‌های دولتی استقبال قابل توجهی برای حضور در نمایشگاه از خود نشان ندادند و حاضر نشدند توانایی‌های خود در زمینه IT را به نمایش بگذارند.
در این میان با توجه به حضور کم‌رنگ سازمان‌های دولتی و وجود فضاهای خالی بسیار در سالن دولت الکترونیکی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در روزهای آغازین دوازدهمین نمایشگاه الکامپ همچنان معتقد بود که فضاهای باز سالن برای سهولت در رفت‌وآمد مراجعان بوده و این فضاها از قبل خالی گذاشته شده بودند.
حال اگر از فضاهای خالی موجود در الکامپ که جهت تامین رفاه حال بازدیدکنندگان هنگام رفت‌وآمد کنار گذاشته بود بگذریم، می‌رسیم به جای خالی وزارت ICT که واقعا جدا از سایر سازمان‌ها عدم حضورش پرسشی را برای هرگونه بازدیدکننده‌ای (اعم از خاص و عام) ایجاد می‌کرد. در این میان بد نیست دلایل عدم حضور وزارت ICT را از قول مردان اول تاثیرگذارترین بخش دولتی ICT مرور کنیم:
دکتر سلیمانی، وزیر ارتباطات و اطلاعات علت عدم حضور این وزارتخانه را در نمایشگاه الکامپ دوازدهم، ایجاد فرصت برای حضور قدرتمند بخش خصوصی عنوان کرد. وی همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: عدم حضور وزارت ارتباطات در نمایشگاه باعث می‌شود تا بخش خصوصی بتواند با فراغ بال حضور پررنگ‌تری در الکامپ داشته باشد. سلیمانی در این زمینه اظهار داشت: اگر یک مقدار حضور بخش دولتی در این نمایشگاه کم‌رنگ شده به‌خاطر این است که می‌خواستیم بخش خصوصی در این الکامپ بدرخشد و این‌ها بیایند هرچه در چنته دارند رو کنند.
در این میان قوام شهیدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در پاسخ به‌علت عدم حضور برخی از وزارتخانه‌ها چنین گفت: این سؤال را باید از مسؤولان وزارتخانه‌های مربوطه پرسید. ما مسؤول شرکت نکردن آن‌ها نیستم. وی همچنین در این زمینه اظهار داشت: برخی از شرکت‌ها هنوز به غرفه‌های خود مراجعه نکرده‌اند که امید داریم به مرور نمایشگاه تکمیل‌تر شود.
در این میان یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که در نمایشگاه پنج‌روزه الکامپ در نظر گرفتن مرور زمان برای تکمیل غرفه‌ها جایگاهی ندارد، زیرا وضعیت حضور علاقه‌مندان به حضور در نمایشگاه الکامپ چه خصوصی و چه دولتی دو حالت بیشتر ندارد. یا شرکت می‌کنند یا خیر، بنابراین بلاتکلیفی حضور در نمایشگاه نمی‌تواند دارای مفهوم باشد.
این درحالی است که در الکامپ یازدهم و باز هم به‌علت اختلاف‌نظر میان دولتی‌ها و خصوصی‌ها، سالن دولت الکترونیکی اصلا شکل نگرفت و شاید اگر باز هم به قول مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها الکامپ یازدهم را مبنای قیاس با الکامپ دوازدهم بدانیم، سالن دولت الکترونیکی هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است!
حضور فعال تشکل‌های خصوصی

اگرچه برخی از تشکل‌های خصوصی ICT قبل از الکامپ بر سر فاکتورهایی چون قیمت، زمان برگزاری و برگزارکننده نمایشگاه به شدت معترض و حتی در برخی مواقع عدم توانایی شرکت‌های خود را برای حضور در الکامپ اعلام کرده بودند اما در روزهای پایانی ورق برگشت و برخی تشکل‌ها به شکل محسوس و غیرمحسوس در نمایشگاه حضور یافتند. به‌طوری که غیر از سازمان نظام صنفی، حضور مستقیم و غیرمستقیم سایر تشکل‌های خصوصی ICT مشهود بود. بنابر این گزارش یکی از نهادهای بخش خصوصی که بارها خود را محق برگزاری نمایشگاه معرفی و شرکت سهامی را متهم به عدم انجام هماهنگی‌های لازم با بخش خصوصی در زمینه برگزاری الکامپ کرده بود نه‌تنها در این نمایشگاه حضور یافتند بلکه به شکلی امور اطلاع‌رسانی را در دست گرفته و داوری نمایشگاه را تحت‌تاثیر قرار دادند.
شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISPها) که این بار در دقیقه نود و در یک سالن گردهم جمع شده بودند، علی‌رغم اینکه بارها در مجامع مختلف دولتی و خصوصی عدم توانایی مالی خود را اعلام کرده بودند نیز ظاهرا با استفاده از گرفتن یک اسپانسر (موسسه مالی و اعتباری مهر) نه‌تنها برای شرکت‌های خود، بلکه برای برخی از رسانه‌های جمعی نظیر نشریات و خبرگزاری‌ها نیز به‌طور رایگان اقدام به واگذاری غرفه و اختصاص فضا کرده بودند.
دست‌ودل‌بازی انجمن ISPها در ارایه غرفه به رسانه‌های جمعی تا آن‌جایی بود که حتی پایگاه‌های اینترنتی شخصی نیز این توانایی را پیدا کرده بودند که در الکامپ حضور پیدا کنند و صاحب غرفه شوند. اگرچه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها (به‌عنوان مجری الکامپ) از سایر رسانه‌ها هزینه حضورشان را دریافت کرده بود که با وجود تخفیف 50 درصدی باز هم هزینه تمام شده برای رسانه‌ها گران‌تر از سال‌های قبل تمام شد.
حضور کم‌رنگ شرکت‌های بزرگ

قبل از برگزاری الکامپ دوازدهم، برخی تشکل‌های خصوصی ICT برخلاف الکامپ یازدهم اعلام کردند نمایشگاه را تحریم نخواهند کرد و شرکت‌های خود را برای حضور یا عدم حضور در این نمایشگاه مختار می‌گذارند.
اما بنابر این گزارش جای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام در الکامپ خالی بود. به‌طوری که برخی از بازدیدکنندگان از عدم حضور شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رقیب در نمایشگاه اظهار تعجب می‌کردند. به هرحال آنچه که بلافاصله پس از مرور اسامی در نمایشگاه به‌چشم می‌خورد، حضور شرکت‌های کوچک و عدم حضور قاطبه شرکت‌های بزرگ بود.
نکته جالب اینکه با وجود قیمت‌های بالای الکامپ دوازدهم نسبت به دوره‌های قبلی، شرکت‌های نوپا و کوچک بیشتر از بزرگ‌ترها تمایل خود را برای حضور نشان داده بودند.
اگرچه همین میزان حضور شرکت‌های نسبتا بزرگ خصوصی در الکامپ دوازدهم را چنانچه باز هم به قول مدیرعامل شرکت نمایشگاه، الکامپ یازدهم را مبنای قیاس با الکامپ دوازدهم بدانیم، رشد قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده‌ایم!
حضور نامحسوس مقام‌های دولتی

طی دوره پنج‌روزه نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، از روز افتتاحیه تا اختتامیه مقام‌های مسؤول بسیاری با حضور در نمایشگاه از غرفه‌ها بازدید کردند.
از میان چهره‌های مطرح و سرشناس کشور می‌توان به میرکاظمی وزیر بازرگانی، سلیمانی وزیر ارتباطات و اطلاعات، ریاضی دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، خسروی رییس سازمان تنظیم مقررات، شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، صادق‌زاده رییس کمیسیون مخابرات مجلس شورای اسلامی و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.
حضور وزیر ICT در روز دوم نمایشگاه، اگرچه قرار بود اول فقط به سالن دولت الکترونیکی و در مدت زمان معین محدود شود، اما سرانجام به یک بازدید طولانی انجامید.
خبر ورود وزیر و هیات همراه وی علی‌رغم عدم اطلاع‌رسانی‌های موجود در بدو ورود بلافاصله در سراسر نمایشگاه پیچید. به‌طوری که خیل خبرنگاران و بازدیدکنندگان را به‌سوی خود روانه داشت. اما غیر از مقام‌های مسؤولی که کسی از ورود و خروجشان باخبر نشد، ظاهرا خسروی، رییس سازمان تنظیم مقررات راحت‌تر از سایر همکاران‌شان موفق به بازدید از نمایشگاه شده بود.
اما در این میان از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نباید غافل شد که علی‌رغم تلاش‌های بسیار برای یک بازدید عمومی از نمایشگاه، سرانجام موفق نشد از دید خبرنگاران به دور بماند و توسط همکاران مطبوعاتی به پرسش و پاسخ کشیده شد.
البته شنیده شده است که مقام‌های مسؤول دیگری نیز از نمایشگاه الکامپ دیدن کرده‌اند که نام آن‌ها در هیچ یک از خروجی‌های رسمی رسانه‌ها ذکر نشده است، به‌همین دلیل ما هم از عنوان کردن نام آن‌ها خودداری می‌کنیم.
این تعداد از مسؤولان نیز در مقایسه با الکامپ یازدهم از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود!
اطلاع‌نرسانی در نمایشگاه اطلاع‌رسانی

با وجود اینکه روابط عمومی و امور بین‌المللی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اعلام کرد پیش از برگزاری الکامپ از طریق نشریات تخصصی، برگزاری نشست‌های خبری، انتشار آگهی مشارکت در روزنامه‌ها، زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی و تیزرهای تبلیغاتی و همچنین نصب 150 بیلبورد در سطح شهر اقدام به اطلاع‌رسانی در این زمینه کرده است، اما باز هم قریب به اتفاق شرکت‌های حاضر در نمایشگاه معتقد بودند اطلاع‌رسانی مناسب در برگزاری نمایشگاه صورت نگرفته است. به‌عنوان نمونه بسیاری از غرفه‌داران بر این باور بودند که برای مطلع ‌کردن میهمانان خود از برپایی چنین نمایشگاهی مجبور به مکاتبه شده‌اند و این موضوع آن‌ها را متحمل صرف وقت و هزینه بسیاری کرده است.
شاید نصب 150 بیلبورد در سطح شهر اقدام بزرگی محسوب شود، اما نباید فراموش کرد که برای نمایشگاهی با 30 هزار مترمربع فضای تحت پوشش این اقدام چندان هم کافی به‌نظر نمی‌رسد.
رادیوی خاموش نمایشگاه در الکامپ دوازدهم

از موضوع اطلاع‌رسانی در خارج از الکامپ که بگذریم به اطلاع‌رسانی درون نمایشگاه می‌رسیم. به‌خاطر دارم که در بسیاری از نمایشگاه‌ها از جمله کتاب و مطبوعات، رادیوی نمایشگاه به‌طور مداوم روشن بود و آخرین اخبار نمایشگاه اعم از حضور میهمانان افتخاری و بازدیدکنندگان سرشناس را اعلام کرد.
ولی آنچه که در الکامپ دوازدهم از دید شرکت‌های حاضر و چشم تیزبین اهل قلم پوشیده نماند، عدم اطلاع‌رسانی داخلی در سطح نمایشگاه بود، به‌طوری که میهمانان سرشناس بسیاری آمدند و رفتند و به بازدید از غرفه‌ها پرداختند، بدون آنکه کسی از موضوع باخبر شود.
رایگان یا پولی؟!

علی‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری الکامپ شکوهمند در دوره دوازدهم، تا بعدازظهر روز دوم نمایشگاه یعنی چهارشنبه بیست‌ و هشتم هنوز معلوم نبود بازدید از نمایشگاه رایگان است یا بلیتی؟
چون اغلب بازدیدکنندگان از الکامپ در روز سه‌شنبه و قبل از ظهر چهارشنبه مدعی بودند که هنگام ورود به نمایشگاه مجبور شده‌اند با پرداخت مبلغ هزار تومان بلیت تهیه کنند. اما باز هم همان بازدیدکنندگان در روزهای بعدی شاهد ورود رایگان به نمایشگاه بودند. آنچه در این میان بدیهی است اصلا ماهیت بازدید از نمایشگاه نیست. یعنی رایگان یا بلیتی بودن آن هر کدام می‌تواند دلایل خاص خود را از جانب متولی‌اش داشته باشد. ولی چیزی که از اهمیت شایانی برخوردار است روشن کردن وضعیت چگونگی ورود بازدیدکنندگان است، زیرا طی یک نمایشگاه پنج‌روزه، یک روز و نصفی بلیت فروختن و بقیه را رایگان کردن چندان ظاهر خوشی ندارد.
استاندارد، استاندارد، استاندارد

درحالی که قوام شهیدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، سالن‌های نمایشگاه‌ را غیراستاندارد اعلام کرده بود، نارضایتی غرفه‌داران و بازدیدکنندگان به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته بود. عدم وجود خدمات پشتیبانی مناسب نظیر نورپردازی و غرفه‌سازی، عدم وجود تهویه مناسب و وجود سرویس‌دهی نامناسب در زمینه ارایه غذا به غرفه‌داران موضوعاتی بود که اغلب شرکت‌ها به آن اشاره می‌کردند.
بنابر این گزارش اغلب شرکت‌های حضوریافته در نمایشگاه که انتظار داشتند با پرداخت قیمت‌های بالاتر نسبت به دوره‌های قبلی خدمات بهتری را دریافت کنند، با مشاهده نحوه ارایه خدمات در الکامپ بار دیگر امیدشان به یاس مبدل شد.
در این میان کافی بود دمای هوای تابستانی در ماه تیر، به علاوه رفت‌وآمد بازدیدکنندگان به همراه گرمایی که نورپردازی و وسایل صوتی و تصویری غرفه‌داران ایجاد می‌کند را با یکدیگر جمع کنید تا دمای هوای داخل سالن‌های الکامپ به‌دست بیاید.
انتشار کتاب نمایشگاه

پس از پایان الکامپ دوازدهم، و برخلاف روال نمایشگاه‌های جهانی که قبل از نمایشگاه کتاب منتشر می‌کنند، کتابی تحت عنوان دوازدهمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت‌ الکترونیکی به چاپ رسید و در اختیار غرفه‌داران قرار گرفت.
بررسی اجمالی این کتاب در نگاه نخست سؤالاتی را برای ذهن هر خواننده‌ای ایجاب می‌کند، که به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. کتاب الکامپ دوازدهم که به سفارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است نه‌تنها فاقد ابتدایی‌ترین چهارچوب نشر کتاب یعنی فهرست است بلکه حتی از امکان شماره صفحه نیز برخوردار نیست.
بنابر این گزارش محتوای داخل این کتاب نیز که به‌طور عمده به سه قسمت لیست شرکت‌ها، دولت الکترونیکی و شرکت‌های ISP تقسیم می‌شود، دارای خلاءهای عمده‌ای است. به‌طوری که اصلا معلوم نیست این تقسیم‌بندی بر چه اساسی صورت گرفته است و از طرف دیگر در همین فهرست موجود نیز اسامی بسیاری از شرکت‌کنندگان مشاهده نمی‌شود. در این میان اگر آخرین آمار حضور شرکت‌های حاضر در نمایشگاه را 375 شرکت داخلی از مجموع 415 شرکت‌کننده فرض کنیم، تنها عنوان 231 شرکت‌کننده در فهرست نمایشگاه موجود است. حال اگر تعداد شرکت‌های ISP را نیز بر 231 شرکت اضافه کنیم تا رسیدن به عدد 375 شرکت داخلی فاصله داریم. در این میان اگر مشکلات فنی چاپ، ذیق وقت، ثبت‌نام حتی تا آخرین روز به‌علاوه کلیه عوامل جانبی را نیز در نظر بگیریم، دست‌یابی به فهرست تقریبی 231 شرکت موجود در کتاب نمایشگاه چندان قابل قبول نیست.
البته در این میان بخش دولت الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی الکامپ 2006 که نمی‌توان به شماره صفحه آن اشاره کرد نیز دارای فهرست 22 قسمتی است که هم شامل زیرمجموعه‌های وزارت بازرگانی و هم شامل نهادهایی نظیر بانک ملت، تامین اجتماعی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان است.
اما نکته‌ای که در این کتاب مبهم باقی‌مانده، این است که چرا تمام نهادهای مرتبط و غیرمرتبط با وزارت بازرگانی در نمایشگاه زیرمجموعه بخش IT وزارتخانه مذکور قرار گرفته‌اند؟!
معرفی متولی الکامپ سیزدهم

دوازدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت‌الکترونیکی درحالی به پایان رسید که قوام شهیدی در مراسم اختتامیه خبر از تشکیل دبیرخانه دایمی برای برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی داد.
این درحالی است که عبدالمجید ریاضی، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و معاون وزیرICT پیش از این اعلام کرده بود مهم نیست چه کسی الکامپ را برگزار می‌کند و بخش دولتی و خصوصی باید تلاش کنند تا با توجه به ظرفیت‌های بالای این صنف نمایشگاهی در خور شان جمهوری اسلامی برگزار کنند.
براساس این گزارش مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش از این اعلام کرده بود، چنانچه نهادهای مرتبط ICT در بخش خصوصی با هم هماهنگ شوند، برگزاری الکامپ سیزدهم به آن‌ها واگذار خواهد شد. وی، عدم هماهنگی و ایجاد تنش در میان نهادهای خصوصی برای برگزاری الکامپ دوازدهم را عامل اصلی برپایی الکامپ توسط شرکت سهامی اعلام کرده بود. اختتامیه الکامپ دوازدهم را می‌توان زمان آغاز اختلاف نظر برای برپایی نمایشگاه سیزدهم دانست.
نمایشگاه در نمایشگاه دوازدهم

از جمله نمایشگاهی که پای ثابت تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله الکامپ است، بساط خرده‌ریزفروشان محسوب می‌شود. اما آنچه در این میان از همه بیشتر رخ می‌نمود، مشاهده فروش فله‌ای (کپی‌رایت!) سی‌دی‌های کپی شده بود که در حاشیه ورود به نمایشگاه بر روی زمین پهن شده بودند. در این میان رویت عنوان نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی با حضور سی‌دی‌فروشان هارمونی جالبی را ایجاد کرده بود که نمونه آن را به ندرت در سایر نمایشگاه‌های منطقه می‌توان یافت. شاید اولین موردی که با حضور این فروشندگان دوره‌گرد در زمین حاشیه ورود به الکامپ به ذهن هر بیننده‌ای خطور پیدا می‌کند، یادآوری عدم رعایت قانون کپی‌رایت در ایران و ضرورت ایجاد عملکرد درست و منطقی در این زمینه باشد. البته در الکامپ دوازدهم، علاوه بر حضور سی‌دی‌فروشان، مشاهده بساط بزرگی که متصدی آن مدعی فروش انواع تیله‌های رنگی بزرگ و کوچک، زنبورک یا به قول خودش ریوریو و مهره مار بود نیز خالی از لطف نبود.
باز هم مشکل در تخلیه

یک روز پس از پایان الکامپ، یعنی درست زمانی‌که شرکت‌ها برای تخلیه وسایل غرفه خود به نمایشگاه آماده بودند، پشت درهای بسته سالن‌ها ماندند و به این ترتیب یک بار دیگر مشکل تخلیه وسایل تکرار شد. بنابر این گزارش، درحالی که قرار بود حداکثر تا نه صبح درهای سالن جهت تخلیه وسایل بر روی غرفه‌داران باز شود، متقاضیان تا ساعت 12 و در برخی از سالن‌ها‌ نظیر 43 که شرکت‌های ISP در آن حضور داشتند تا 14 بعدازظهر پشت درهای بسته سالن ایستادند.
ریشه‌یابی علت این موضوع نشان می‌دهد اختلافات ناشی میان ستاد الکامپ که وظیفه واگذاری غرفه‌ها را برعهده داشت و عدم تسویه برخی از شرکت‌ها به ایجاد این مسئله منجر شده بود، زیرا شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تا آخرین روز از متقاضیان ثبت‌نام کرده بود که نتیجه آن بروز اختلاف میان ستاد الکامپ و شرکت‌ها شد. به‌طوری که در این زمینه حتی شنیده شده است برخی از شرکت‌ها با پرداخت مبلغی تحت عنوان علی‌الحساب موفق به حضور در الکامپ شده بودند.
البته مسئله تخلیه غرفه‌ها به همین جا ختم نشد، زیرا روز پس از اختتامیه و قبل از تخلیه غرفه‌ها قبوضی به شرکت‌ها ارایه شد که آن‌ها را به پرداخت وجوه مختلفی که به‌‌طور تقریبی از 10 هزار تومان به بالا بود ملزم می‌کرد. این مبلغ که باید در وجه شرکت‌ سهامی نمایشگاه‌ها و در یکی از شعب بانک ملی پرداخت می‌شد شامل مازاد مصرف برق بود.
بنابر این گزارش درحالی که غرفه‌داران این مبلغ را پرداخت نمی‌کردند، اجازه نداشتند وسایل خود را تخلیه کنند و در واقع نقل و انتقال وسایل غرفه‌ منوط به پرداخت وجه مورد نظر بود.

در حاشیه:

•وزیر بازرگانی، مسعود میرکاظمی هنگام حضور در افتتاحیه، علی‌رغم حوزه تخصصی خود یعنی بازرگانی به سؤالات خبرنگاران در زمینه IT به‌خوبی پاسخ داد. •دکتر سلیمانی وزیر ICT از جمله غایبان مهم در مراسم افتتاحیه بود. •دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، عبدالمجید ریاضی، تنها پای ثابت حاضر در مراسم افتتاحیه و اختتامیه بود. •قوام شهیدی که کمتر از یک سال از تصدی پست مدیریت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها توسط وی می‌گذرد، پس از برگزاری چند نشست مطبوعاتی در برخورد با خبرنگاران تجدید‌نظر کرده بود. •بساط توزیع ویژه‌نامه‌ها از سوی نشریات تخصصی IT در دوازدهمین نمایشگاه الکامپ به شدت داغ بود. •اسپانسر آخرین نشست مطبوعاتی الکامپ که شامل اهدای سه قطعه سخت‌افزار به خبرنگاران بود، خود در الکامپ حضور نداشت! •روابط عمومی نمایشگاه، قبل از آغاز الکامپ هیجان خاصی را بر سر نحوه توزیع ویژه‌نامه و هم‌چنین وضعیت ستاد خبری ایجاد کرده بود و سرانجام برخلاف وعده قبلی و بی‌آنکه کسی خبردار شود ویژه‌نامه الکامپ را به نشریه مورد نظر خود واگذار کرد. •کیفیت پایین غذاهای نمایشگاه، مشتریان را حتی نسبت به مارک‌های تجاری معروف فروش غذا نظیر ساندویج (....) در خارج از مجموعه نیز بی‌اعتماد کرد. •داخل سالن‌های الکامپ علاوه بر بازدیدکنندگان، میزبان افراد دیگری نظیر فروشندگان جوراب، فال حافظه و غیره نیز بود. •مجری برنامه اختتامیه الکامپ دوازدهم بارها و بی‌آنکه یک بار نیز اصلاح شود وزارت ICT را به اشتباه وزارت ITC خطاب کرد. •قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در الکامپ دوازدهم، طی مراسم اختتامیه لوح تقدیر دریافت کردند! •غرفه‌های اطلاع‌رسانی در خارج سالن‌های نمایشگاه، منبع اطلاع‌نرسانی بودند، زیرا نام برخی از شرکت‌ها در آن‌ها اشتباه و گاهی ناقص ثبت شده بود. •بساط پخت انواع غذاهای ایرانی و فرنگی روی فضای سبز نمایشگاه توسط بازدیدکنندگان هیجان خاصی را در مخاطب ایجاد می‌کرد.

  • ۸۵/۰۵/۰۸

نظرات  (۱)

تاریخ برگزاری اله کامپ سیزدهم چه موقع می باشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">