ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امنیت الکترونیکی را به خانه‌ها می بریم

| شنبه, ۷ مرداد ۱۳۸۵، ۰۸:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

سید میثم لطفی- بزرگراه فناوری - اگرچه تا چند سال پیش ادارات و سازمان‌های قدیمی و باسابقه کمتر به سراغ استفاده از کامپیوتر‌ها و دستاوردهای نوین فناوری می‌رفتند و در بیشتر مواقع ترجیح می‌دادند که از ابزارهای سنتی استفاده کنند، امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات حرف اول را در بیشتر سازمان‌های کوچک و بزرگ در سراسر جهان می‌زند.

شرکت‌هایی که امروزه به بقا و ماندگاری خود فکر می‌کنند و در تلاشند رقابت بیشتری را با مراکز همسان خود انجام دهند مجبورند آخرین یافته‌های فناورانه را به‌کار بندند و به این وسیله خدمات متنوع‌تر و گرانبهاتری را به‌دست مصرف‌کنندگان برسانند. نشریه eGovMonitor برای آنکه میزان خدمت‌رسانی شرکت‌های مختلف جهانی به مردم با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات را بیش از پیش نمایان کند به‌تازگی گفت‌وگویی با کلیر هامون(Claire Hamon) انجام داده است. هامون درحال حاضر مدیریت دفتر اطلاعات وابسته به مرکز خدمات پیگردهای قانونی بریتانیا را برعهده دارد و در این مصاحبه سعی کرده تا نشان دهد که سازمان‌ها چگونه می‌توانند با کنترل فناوری اطلاعات تولیدات و خدمات خود را به بهترین صورت ممکن به‌دست مردم برسانند که در زیر بخش‌هایی از این مصاحبه را مرور می‌کنیم.
به‌عنوان نخستین سوال، می‌توانید توضیح کوتاهی در مورد نقش خود به‌عنوان مدیر دفتر اطلاعات وابسته به مرکز خدمات پیگردهای قانونی بریتانیا بدهید؟
سمتی که من در آن قرار گرفته‌ام طوری طراحی شده که براین اساس باید 100 کارشناس را که در بخش عرضه خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت‌ می‌کنند به‌طور مستمر زیرنظر بگیرم و با آن‌ها در ارتباط باشم. نقش من به‌عنوان مسؤول سیستم‌های اطلاعاتی بازرگانی در مرکز فناوری ارتباطات و اطلاعات وابسته به مرکز پیگردهای قانونی دولت مرکزی بریتانیا تعریف شده و بر این اساس مجبورم تمام فعالیت‌هایی را که در حیطه ICT انجام می‌شود، زیر نظر بگیرم. اعضای گروه من وظیفه دارند که به صورت شبانه‌روزی مراکز ارایه خدمات اینترنتی را کنترل کنند و با آن‌ها در تماس باشند و همچنین به کمک‌ ابزارهای فناوری ارتباطات و اطلاعات، با هشت هزار کارمند اداره پیگردهای قانونی بریتانیا که در انگلستان و ولز پراکنده شده‌اند در ارتباط باشند.
علاوه براین، من در بخشی فعالیت می‌کنم که ارتباط سازمانمان را با دنیای بیرون برقرار می‌سازد. این ارتباط نه‌تنها با شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی، بلکه با مراکز دولتی و ملی نیز برقرار می‌شود تا بتوانیم اطلاعات مورد نیاز خود را از همه بخش‌ها به‌دست آوریم. در دولت مرکزی بریتانیا شورایی با نام "شورای پی‌گیری‌های قانونی" تاسیس شده که با شرکت در آن می‌توانیم دریابیم که طرح‌های دولتی و بزرگ برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات تا چه اندازه موفق بوده است. ما همچنین در سازمان خود طرحی را عرضه کرده‌ایم که eSkills نام گرفته و بر این اساس ضمن شناسایی نیازهای کاربران و کارمندان، به ما امکان می‌دهد با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم و سطح فناوری ارتباطات و اطلاعات را در تمامی نقاط بریتانیا بالا آوریم.
درحال حاضر دولت دریافته که فناوری ارتباطات و اطلاعات به‌عنوان اصلی‌ترین عامل در انتقال کالا و خدمات به مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. آیا شما می‌توانید توضیحی کوتاه در مورد فعالیت‌های سازمان خود برای رشد صنعت ICT بدهید؟
دفتر اطلاعات وابسته به مرکز خدمات پیگردهای قانونی بریتانیا استراتژی‌هایی را برای خود در نظر گرفته که به کمک آن شبکه تولید، عرضه و خدمات کالاهای مختلف را زیر نظر می‌گیرد و با کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث می‌شود تا این کالاها با کیفیتی مناسب و در سطحی گسترده به‌دست همه مردم برسد. باید اعتراف کنیم که فناوری ارتباطات و اطلاعات در سال‌های اخیر موفق شده تاثیری مستقیم و چشمگیر در عرضه خدمات به مشتریان برجای بگذارد. ما برای آنکه بتوانیم موفقیت خود در آینده را تضمین کنیم شش استراتژی مجزا و کامل تبیین کرده‌ایم که شامل توسعه مدیریتی، افزایش استفاده از فناوری برای بالا بردن میزان انعطاف‌پذیری فعالیت‌های مختلف، توسعه و ارتقای قابل ‌ملاحظه بخش‌های اصلی و اساسی سازمان، افزایش کیفیت و در دسترس بودن مدیریت اطلاعات در عرضه خدمات، افزایش توانایی‌های خود برای مدیریت اطلاعات و تبدیل اطلاعات به ابزاری برای استفاده در بخش‌های مختلف زندگی می‌شود. این ابزارها باعث می‌شوند تا ما بتوانیم استفاده‌های بیشتری از مراکز آموزشی سازمان خود برده و کارایی سیستم عدالت جنایی را در این مرکز بالا ببریم تا بازده در مراکز دولتی افزایش یابد. این استراتژی‌ها می‌تواند میزان کارایی و اثربخشی ما را افزایشی قابل‌ ملاحظه دهد.
آیا می‌توانید چند نمونه از پروژه‌های فناوری اطلاعات که در مرکز شما به آن پرداخته شده را برای ما مثال بزنید؟ این پروژه ها تا چه اندازه موفق بوده‌اند؟
یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فناورانه‌ای که ما در این مرکز انجام داده‌ایم طرح سیستم مدیریتی COMPASS بوده که از سال 2003 میلادی آغاز شده که سازمان ما توانسته مدیریت پیگردهای جنایی خود را به کمک این طرح انجام دهد و موفقیت‌های فراوانی را نسبت به گذشته به‌‌دست آورد. این طرح عظیم و بزرگ موجب شده تا ما بتوانیم در زمان مناسب اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورده و آن‌ها را برای فعالیت‌های خود به‌کار بریم. در این سیستم که CMS نام‌گذاری شده تاکنون بیش از سه میلیون مورد پی‌گیری شده که بیشتر آن‌ها با موفقیت به پایان رسیده است. علاوه بر این، به‌تازگی سیستم WMS نیز که به‌عنوان پشتوانه CMS محسوب می‌شود راه‌اندازی شده که باعث می‌شود احتمال موفقیت‌های ما در زمینه‌های مختلف افزایش یابد.
مرکز ما درحال حاضر به‌قدری توسعه یافته که به‌صورت مستمر به هشت هزار نفر خدمات می‌دهد. درحالی که بخشی از این افراد در سازمان‌های وابسته به ما فعالیت‌ می‌کنند، بخش دیگر در ادارات پلیس و مراکز اطلاع‌رسانی وابسته به آن بهره می‌برند. سیستم CMS اطلاعات تمام سارقان و متخلفان را در خود جای داده تا به هنگام نیاز ماموران امنیتی و پلیس بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، با زیر پوشش قرار دادن دادگاه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مواقع مختلف بهترین تصمیم را با توجه به اطلاعات به ثبت رسیده اتخاذ کنند. سیستم CMS تاکنون در بیش از 750 مرکز در انگلستان و ولز راه‌اندازی شده و احتمال می‌دهیم که در آینده نزدیک این رقم تا چند برابر افزایش یابد. تجربه ثابت کرده، هر جا این سیستم مورد استفاده قرار گرفته درصد خطا و اشتباه کارمندان ما به میزان زیادی کاهش یافته است.
برای تغییر آسان‌تر و بهتر روش‌های مدیریتی که بتواند نتایج بهتری را در پی داشته باشد چه روش‌هایی را مناسب می‌بینید؟
به‌طور کلی تغییر سیستم‌های مدیریتی از جمله روش‌هایی است که به کمک آن یک سازمان می‌‌تواند بقای خود را تضمین کند. ما براساس این اصل می‌کوشیم سیستم‌های قضایی خود را به‌روز کنیم و از این طریق بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را در بهترین زمان ممکن به‌کار بریم. پیشنهادات و انتقاداتی که مردم همواره به ما انتقال می‌دهند از جمله مواردی است که همواره برای ما مفید محسوب شده و توانسته بر روی سیستم‌های الکترونیکی ما تاثیر بگذارد. این تغییرات می‌تواند از تفاوت‌های بزرگ که به تغییر فرهنگ منتهی می‌شود گرفته تا تغییر سیستم‌های کوچک مدیریتی را شامل شود. کارشناسان ما بر پایه نتایج حاصل از مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌اند دریافته‌اند، این تغییرات که برخی از آن‌ها در ظاهر بسیار کوچک به‌نظر می‌رسند اساس رشد و توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات را فراهم می‌آورند. باید توجه داشته باشیم که مبادلات و خدمات امنیتی به برکت فناوری‌های نوین اطلاعاتی امروزه پیشرفته‌تر و کامل‌تر از گذشته شده است، به‌طوری که ادغام بازارهای جهانی به‌وسیله فناوری‌های ارتباطی امکان‌پذیر شده است. امروزه سازمان ملل به‌جای اینکه ارزش یک کشور را از روی توسعه صنعتی آن ارزش‌یابی کند، به ارزش اطلاعاتی آن یا Knowledge Base Economy رجوع می‌کند که چقدر اطلاعات در این جامعه درحال گسترش است و سرعت گسترش آن چه میزان است و یا اینکه چقدر توسعه اطلاعات، سالم و دقیق است و این امر باعث می‌شود که دامنه اقتصاد جهانی توسعه پیدا کند.
شما فکر می‌کنید که ظرف چند سال آینده چه تغییرات اساسی در این زمینه ایجاد می‌شود و استراتژی‌های شما برای موفقیت‌ هرچه بیشتر این تغییرات چیست؟
ابتکار و خلاقیت ابزاری است که همواره توانسته به توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات کمک کند. ما همواره با این توسعه‌ها و پیشرفت‌ها مواجه هستیم و برای آنکه بتوانیم سیستم‌های قضایی، امنیت، عدالت و ... را همواره به‌روز نگه‌داریم مجبوریم از این فناوری‌ها استفاده کنیم. این پیشرفت‌ها موجب شده تا در ابزارهای قابل حمل ما که برای ماموران امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تغییرات فراوانی حاصل شود. یکی از راه‌های اصلی پیشرفت در زمینه قضایی و امنیتی خدمت در یک یا چند پست سخت و دشوار است. این چنین پست‌هایی، پست‌های خطرناک و ضروری در مناطقی است که اغلب حکومت‌های ضعیف دارند و تلاش می‌کنند امنیت به‌وجود آورند، توسعه یابند و هرچه بیشتر امنیت الکترونیکی ایجاد کنند. اکنون تحت حکم جدید امنیت ملی، قدرت و اختیارات وسیعی به‌دست آمده است. به‌تازگی قانونی به مرحله اجرا درآمده که طی آن تا مبلغ زیادی از بودجه وزارت دفاع به مناطقی که درگیری در آن‌ها به پایان رسیده، منتقل می‌شود. مشاوران امنیتی برای نیروهای ارتش که به‌عنوان مشاوران سیاسی و دیپلماتیک برای فرماندهان ارتش عمل می‌کنند، به همراه آن‌ها اعزام شده و تجربیات منطقه‌ای و دیپلماتیک خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌‌دهند.
به‌عنوان سؤال آخر، شما برای آن دسته از افراد و مراکزی که می‌خواهند فعالیتی مشابه را انجام دهند چه پیشنهادی دارید؟
در سال 2005 حداقل 130 گزارش مبنی بر سرقت اطلاعات شخصی کاربران اینترنتی از کشور آمریکا به‌دست شرکت‌های امنیتی رسیده است. در این سال تقریبا 55 میلیون آمریکایی مورد هدف سارقان کارت‌های شناسایی و اطلاعات سری قرار گرفته‌اند. در سال 2004 اداره آمار اینترنتی اعلام کرد: میزان جرایم سایبر به 105 میلیارد دلار رسیده بود. علاوه بر این، در سال 2005 نیز اطلاعات شخصی تقریبا 206 هزار نفر از کارمندان شرکت‌ها و مشتریان آن‌ها به سرقت رفته است. مسؤولان کشور آمریکا با بررسی آمار حملات اینترنتی و افزایش روزافزون سرقت اطلاعات شخصی کاربران، قصد دارند فعالیت‌های خود را در زمینه مقابله با جرایم اینترنتی دوچندان کنند و برای این منظور باید مبلغ بیشتری را در این بخش هزینه کنند. در این میان کاخ سفید هم اعلام کرده که فناوری ردیابی اینترنتی‌ خود در راستای قوانین فدرال است چرا که تنها شمارش تعداد بازدیدکنندگان ناشناس را انجام می‌دهد و از ثبت اطلاعات شخصی امتناع می‌ورزد. سایت کاخ سفید با استفاده از یک فناوری جاسوسی اینترنت، تصویر گرافیکی کوچکی که به‌طور مجازی غیرقابل مشاهده است به‌طور پنهانی تعداد و زمان بازدیدها را ثبت و ردیابی می‌کند.
باید توجه داشت که از میان برداشتن شکاف دیجیتالی و اطمینان از دسترسی عمومی به اینترنت یکی از مهم‌ترین وابتدایی‌ترین اقدامات در جهت تحقق امنیت الکترونیکی و دولت الکترونیکی محسوب می‌شود.
به‌طور کلی در تئوری‌های سازمانی فرایند هدایت را اخذ اطلاعات عملکردی سازمان، تحلیل و مقایسه این اطلاعات با رسالت‌های سازمان و تفکرات نوین سازمانی به‌منظور ارایه راهکارهای اجرایی و کاربردی در جهت رشد و تعالی سازمان باید دانست. از سوی دیگر فلسفه وجودی تکنیک‌ها و الگوریتم‌های کارآمد فعالیت در زمینه هوش مصنوعی، چیزی جز تحلیل انبوهی از اطلاعات انباره‌های داده در جهت کشف روابط مخفی دانش در اطلاعات موجود به‌منظور تسریع عملیات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نیست. از این‌رو ابزار داده‌کاوی به‌منظور تحلیل اطلاعات پراکنده و حجیم سازمان و تبدیل اطلاعات مذکور به دانش مفید مدیریتی و هدایتی ضرورتی انکارناپذیر بوده که فقط به کمک صنعت ICT می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.
دولت‌هایی نظیر انگلستان پنج میلیون پوند در سال کلاه‌برداری اینترنتی دارند، اما با این‌حال از این نوع شبکه‌ها، به اسم ملی و به بهانه امنیت راه‌اندازی نکرده‌اند. دولت الکترونیکی که زیر نظر امنیت الکترونیکی اداره می‌شود اشاره به استفاده نمایندگان دولت از فناوری اطلاعات که قادر است روابط با شهروندان، تجار و دیگر بازوهای دولت را گسترش و ارتقا دهد، است. دولت الکترونیکی نسبت به تعامل فعال دولت با شهروندان یا دولت با شرکت‌های تجاری بیشتر بر انتشار اطلاعات از طریق اینترنت متمرکز شده است. بی‌شک پیش‌بینی الکترونیکی یک فرآیند کلیدی در مدیریت اجرایی است و اساس آن بر فراوانی داده‌هایی بوده که قبلا حاصل شده است. بنابراین، سیستم‌های پیش‌بینی بیش از هر چیز برای یک دولت کارا ضروری است. بخش‌هایی مانند مدیریت خدمات درمانی، بازار دارایی‌های غیرمنقول و بازارهای تجاری و مالی بیشترین نیاز را به پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت دارند. در قرن بیست و یکم پیش‌بینی الکترونیکی جایگزین پیش‌بینی‌های سنتی شده است و در واقع به یک قسمت لازم‌الاجرا و غیرقابل انکار در دولت الکترونیکی تبدیل شده است که به سرعت دنیای کامپیوتر را تغییر می‌دهد. این تحقیق برآوردی از کتابنامه‌های موجود و برنامه‌های سیستم‌های پیش‌بینی‌کننده در قالب دولت الکترونیکی است که عناصر ساختار اصلی سیستم پیش‌بینی‌کننده در دولت الکترونیکی را ارایه می‌دهد.

  • ۸۵/۰۵/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">