ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امنیت به سبک ایرانی در جشنواره ملی

| چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۶، ۰۵:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

اسماعیل ذبیحی - جشنواره ها و به ویژه جشنواره هایی که طیف مخاطبان آنها را عموم مردم تشکیل میدهند، معمولاً فرصت خوبی برای برآورد و گمانه زنی نظرات،‌ نیازها و سلایق اقشار مختلف مردم هستند. در این میان، مردم و بویژه اقشار متوسط و پایین جامعه نیز به خوبی نشان میدهند که چه میخواهند و در جستجوی چه هستند؟

نخستین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای در تهران نیز از این قاعده مستثنی نبود.

صرف نظر از کلیه شرایط حاکم بر این جشنواره، مشاهده نوع نگاه ها و هیجانات مردم براحتی امکانپذیر بود. این که فن آوری اطلاعات براحتی در پایین ترین و عمیق ترین لایه های اجتماع نفوذ کرده و موجب ایجاد تغییراتی شگرف در ارتباطات اجتماعی، سلایق فرهنگی و حتی اولویت های اقتصادی گردیده کار سختی نبود مشاهده اینکه درصد بسیار بالایی از بازدیدکنندگان را جوانان و نوجوانان تشکیل میدادند که قدم زدن در این بهشت دیجیتال را به هر تفریح و فعالیت دیگری ترجیح می دادند.

در این بازار مکاره، اما محصولات خاصی مورد توجه ویژه و خاص بازدید کنندگان قرار گرفت.

دغدغه همیشگی کاربران رایانه، اینترنت و نرم افزارهای چندرسانه ای، یعنی \"امنیت\" نیز از جمله زمینه هایی بود که محصولات مربوط به آن شدیداً مورد توجه بازدیدکنندگان جشنواره قرار گرفت.

صرف نظر از سطح سواد و دانش رایانه ای و نوع استفاده از ابزار فن آوری اطلاعات و ارتباطات، به نظر میرسد که‌ حفاظت از داده ها، سخت افزار و نرم افزار یکی از مهمترین نیاز های یک کاربر باشد. این مسئله به خوبی در نگاه ها و پرسش های بازدیدکنندگان جشنواره مشهود بود.

آنها در برابر کلماتی چون ویروس، هکر، سرقت اطلاعات محرمانه و یا سایت های غیرمجاز به شدت واکنش نشان میدادند و این موارد منبع بزرگی از تراوشات احساسی آنها در شکل های مختلف،‌ محسوب میشد.

میشد براحتی تشخیص داد که اکثر بازدیدکنندگان، ‌به نوعی تا کنون چندین بار با اختلال شدید در عملکرد رایانه و یا شبکه محلی، از بین رفتن اطلاعات مهم و حساس و حتی تخریب ابزار سخت افزاری خود، مواجه بوده اند و مشکلات ناشی از کدها و حملات مخرب را بطور مستقیم لمس کرده اند.

آنها تشنه امنیتند و این تشنگی جز با دسترسی به امنیت حقیقی و نه احساس کاذب و پوسته ای از آن، تسکین نخواهد یافت.

1. استفاده از نسخه های آزمایشی و یا قفل شکسته نرم افزارهای امنیتی به علت ارزان بودن

2. عدم درک صحیح از امنیت اطلاعاتی در هنگام استفاده از رایانه و اینترنت

3. عدم وجود قانون کپی رایت در کشور

4. عدم اطلاع از وضعیت فعلی کدهای مخرب و روند انتشار آنها در اینترنت

5. عدم توسعه روابط الکترونیک تجاری، مالی و اجتماعی در کشور و ...

برگزاری جشنواره های پی در پی در زمینه فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در کشور به نوبه خود بسیار ارزشمند و قابل توجه است. اما لازمه آن ایجاد بسترها و زمینه های لازم برای استفاده هرچه بیشتر بازدیدکنندگان و مخاطبان در جهت ارتقاء دانش عمومی و بهره وری اطلاعاتی آنها و در نهایت پیشرفت اطلاعاتی و ارتباطی جامعه می باشد.

امنیت نیز بعنوان یکی از زیرساخت ها و بسترهای لازم برای ارتقاء اطلاعاتی و ارتباطی جامعه، مورد توجه مسئولان و کاربران قرار دارد. اما بدانیم که در دهکده جهانی، باید از امنیت پیشرفته و قانونمند بهره گرفت، نه از امنیت سنتی و سردرگم، آنطور که توجه بیشتر کاربران ایرانی را به علت سهولت دسترسی و ارزان بودن به خود جلب کرده است.

  • ۸۶/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">