ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتظاری دبیر شورایعالی فضای مجازی شد

| يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۴۹ ق.ظ | ۰ نظر

در نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی در دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورایعالی بر بهره گیری از توانایی های شبکه ملی اطلاعات برای تعامل با شبکه جهانی اینترنت و شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا تاکید کرد و و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نیز مکلف به پیگیری و انجام مطالعات دقیق در زمینه شبکه ملی اطلاعات شد

نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی در دولت تدبیر و امید، شامگاه شنبه به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس این شورا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور اعضای حقیقی و حقوقی این شورایعالی تشکیل شد محمد حسن انتظاری با رای اکثریت اعضای شورا به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد.

همچنین در این جلسه اعضای شورا در خصوص شبکه ملی اطلاعات به بررسی و تبادل نظر پرداختند و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی را مکلف به پیگیری و انجام مطالعات دقیق در این راستا کردند.

حسن روحانی نیز در این جلسه با اشاره به حکم مقام معظم رهبری در سال 1390برای تشکیل این شورا گفت: در این حکم به خوبی اهمیت این دانش برای دستیابی به توسعه و ایجاد دسترسی برای دانش‌پژوهان در راستای تولید علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان و حتی در جهت تسهیل در زندگی عامی مردم به خوبی تبیین شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اقدام جدی در جهت تحقق محورهای مورد اشاره در حکم رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اقدام کنیم تا بتوانیم این فناوری را هر چه بهتر و بیشتر در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس شورایعالی فضای مجازی با بیان نقش فناوری‌های ارتباطاتی در ایجاد فضایی جدید در زندگی مردم جهان خاطرنشان کرد: الزامات و حساسیت‌های موجود در این حوزه و بسیاری از اقتضائات زندگی امروز ملت‌ها ایجاب می‌کند تا با هماهنگی، تصمیم‌سازی و راهبری مناسب بتوانیم از فرصت‌های موجود استفاده بهینه را ببریم؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری کلیه دستگاه‌های موثر در این موضوع را در تصمیم‌سازی در قالب این شورا گرد هم آورده‌اند.

روحانی با تاکید بر اینکه امروزه فناوری‌های اطلاعاتی فضایی جدید در زندگی مردم جهان ایجاد کرده است، گفت: فناوری اطلاعات باید به عنوان یک اصل مهم در توسعه کشور مطرح باشد.

وی همچنین با بیان اینکه مساله ارتباطات و فناوری‌های آن، امروزه نقش به سزایی در توسعه و رفاه اجتماعی کشورها و ملت ایفا می‌کند، اظهار داشت: باید در جهت ارائه آموزش‌های لازم در راستای استفاده هر چه بهتر مردم از فناوری‌های ارتباطاتی تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور ایجاد و بنیان‌گذاری شبکه ملی اطلاعات و بومی‌سازی این فناوری در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید در این راستا گام‌های بزرگی برداریم تا بتوانیم با بهره‌گیری از این شبکه ملی توانایی تعامل با شبکه جهانی و شرکت‌های بزرگ دنیا را در کشور ایجاد کنیم.

به گزارش مهر، مهندس محمدحسن انتظاری که در این جلسه با رای اکثریت اعضای شورایعالی فضای مجازی به سمت دبیری این شورا منصوب شد متولد 25 آبان ماه سال 1330، دارای فوق لیسانس مهندسی برق طراحی الکترونیک از انستیتوی بین‌المللی تکنولوژی هلند در سال 1976 و لیسانس مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1353 است.

وی عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مواد و انرژی دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر مرکز تحقیقات مخابرات ایران از سال 1360 تا 1373 و عضو هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال 1373 تاکنون بوده است.

ریاست مرکز تحقیقات مخابرات ایران، عضو اصلی هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران، مجری طرح دیتای شرکت مخابرات ایران و مسئول طراحی شبکه دیتای کشور، نماینده وزیر پست و تلگراف و تلفن در کمیته خرید ماهواره زهره، دبیر مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران، معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران، دبیر کمیسیون مدیریت فضای مجازی شورایعالی امنیت ملی، دبیر شورای فنی سازمان صدا و سیما و مشاور فنی رییس این سازمان، معاون تکنولوژی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مدیر دفتر فناوری اطلاعات و مدیر شبکه علمی کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، رییس پژوهشکده ماهواره پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی، دبیر جشنواره بین‌المللی خوارزمی در دوره‌های مختلف، طراح نسل اول شبکه علمی کشور و انتقال دیتای دانشگاه‌ها، مسئول پروژه طراحی ماهواره کوچک (Small Satellite) و مجری طرح تحقیقاتی ماهواره مخابراتی مصباح و ماهواره زلزله شناسی آیات از جمله فعالیت‌های اجرایی و مسئولیت‌های پژوهشی دکتر انتظاری در طول سال‌های پس از انقلاب تاکنون بوده است.

عضویت در شوراها، کمیته‌ها و مجامع گوناگون از جمله شورای فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کمیته تحقیقات الکترونیک کمیسیون صنعت شورای پژوهش‌های علمی کشور، کمیته ملی اطلاع‌رسانی کمیسیون ملی یونسکو، کمیسیون اطلاع‌رسانی شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضو هیات اجرایی و کمیته علمی اولین کنفرانس تکنولوژی فضای توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، عضو کمیته خودکفایی مخابرات، عضو شورای علمی پژوهشکده فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، عضو ستاد هوا – فضا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از دیگر سوابق اجرایی و مدیریتی رئیس جدید مرکز ملی فضای مجازی کشور است.

  • ۹۲/۰۸/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">