ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد از مخابرات برای قطع سامانه ۰۹۶۵۰

| سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در پی قطع تلفن این مرکز با بیان اینکه دولت ها موظف اند برای خدماتی مانند مشاوره هزینه کنند، گفت: مخابرات به ارزش کار پاسخگویی به سوالات دینی مردم واقف نیست.

در پی قطع سامانه تلفنی ۰۹۶۵۰ متعلق به مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی از حجت‌الاسلام سید محمد سادات منصوری، رئیس این مرکز، علت را جویا شدیم.

 

پاسخگویی ۱۰۰ کارشناس و مشاور دینی به ۳۰۰۰ سوال در روز

وی در ابتدای گفتگو درباره مرکز مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی به خبرنگار مهر گفت: این مرکز حدود هشت سال پیش به پیشنهاد جناب آقای خاموشی تأسیس شد و بنده هم مسئولیتش را بر عهده گرفتم. روش کار در این مرکز به این نحو است که مردم با استفاده از خط تلفن واحدی، از سراسر کشور (۰۹۶۵۰)  تماس می‌گرفتند، سؤالاتشان را مطرح می‌کردند و کارشناسان ما پاسخ می‌دادند. استقبال بسیار خوبی هم از این سیستم شده بود، به طوری که بیش از صد کارشناس دینی در این مرکز روزانه تا ۳۰۰۰ سؤال را پاسخ می‌دهند.

وی افزود: البته یکی از دلایل موفقیت این طرح صرف‌نظر از زحماتی که کارشناسان ما می‌کشند و پشتیبانی‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی چه از نظر مالی و چه از نظر جهات دیگر از این کار می‌کرد، زیرساخت مناسبی بود که مخابرات در اختیارمان گذاشته بود و آن همان شماره واحدی بود که مردم از سراسر کشور با آن تماس می‌گرفتند و مکالمه با آن شماره هم مجانی بود.

سادات منصوری ادامه داد: به تدریج که مخابرات به دست‌ بخش خصوصی افتاد تصمیم گرفتند مکالمات با این شماره را از صورت رایگان بیرون بیاورند و کل کدهای خدماتی که ابتدای  آن (۰۹۶) بود از حالت رایگان با یک هزینه نسبتاً بالایی خارج شد و دقیقه‌ای ۵۰ تومان برای افرادی که تماس می‌گرفتند محسوب می شد که این هزینه بالایی بود. ما دیدیم که عملاً این هزینه‌ها به کار ما صدمه زد یعنی میزان پاسخگویی ما که روزانه ۳۰۰۰ سؤال بود به ۵۰۰ سؤال در روز تقلیل یافت.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یعنی بعد از پولی شدن مکالمات، حدود یک ششم کاربران را داشتیم. البته وقتی چیزی از حالت رایگان بودن خارج شود، آن قشری که امکان مالی کمتری دارد، صدمه می‌خورد. آنها نه دسترسی به پزشک و نه دسترسی به روانپزشک دارند و غالباً در نقاط محروم زندگی می‌کنند. سیستم رایگان تلفنی سیستمی بود که جمهوری اسلامی در اختیار مردم قرار داده بود و در اقصی نقاط کشور این امکان ایجاد شده بود که بعضی وقت‌ها زن و شوهرهایی که کارشان به مشاجره می‌رسید یا فکر خودکشی به سر عده‌ای می‌زد، با پاسخگویی و مشاوره مجانی‌، بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کرده بود.

 

بابت سامانه تلفنی ۰۹۶۵۰ سالانه ۱۰۰ میلیون تومان از ما طلب کرده اند

به گزارش خبرنگار مهر، سادات منصوری بیان کرد: هزینه‌ دارشدن این تلفن به ما ضربه زد، تلاش کردیم این مشکل حل شود. حدود دو سال با دوستانی که در بخش خصوصی مخابرات مسؤل بودند، گفتگو کرده تا آنها را قانع کنیم که این مکالمات را رایگان کنند. حدود سه سال است که این مکالمات به همت آنها رایگان شده است. البته با مذاکرات مرتبی که انجام دادیم توانستیم دوستان را قانع کنیم که این خدمت را به مردم کنند. اگرچه با اینکه بخش خصوصی هستند برای اینکه مشکل مردم حل شود، از سودشان گذشتند. زیرساخت وزارت ارتباطات این امکان را به برخی سازمانها می‌دهد، که شماره واحد پاسخگویی داشته باشند. این شماره (۰۹۶۵۰) است که مردم در سراسر کشور به آن زنگ می‌زنند و نیازی به کد گرفتن هم ندارد، را هم به ما دادند.

وی گفت: اما اینها تصمیم گرفتند از دو، سه سال پیش با یک مبلغ گزافی ۱۰۰ میلیون تومان در سال بابت همین شماره (۰۹۶۵۰) که در اختیار ما قرار داده‌اند، از ما بگیرند. ما هم یک مؤسسه‌ای هستیم که این کار پاسخگویی را با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌دهیم. می‌خواستند از ما بگیرند. مگر ما چقدر بودجه داریم؟ با این اوصاف کل کار ما تعطیل می‌شود. مگر ما سودی از این کار می‌بریم؟ ما پول هم در این راه خرج می‌کنیم. هزینه می‌کنیم نفعی نمی‌بریم. این کار با کدی که برای مثال در اختیار بانک ملی قرار می‌دهید، تفاوت دارد. یا مثلاً به ایران‌خودرو می‌دهید. آنها از این کار سود می‌برند، ولی ما هیچ انتفاعی نمی‌بریم از کجا این هزینه تحمیل شده را بپردازیم؟

 

بدون اینکه با ما جلسه بگذارند خط تلفن مان را قطع کردند

وی بیان کرد: اگر می‌خواهید کار ما را تعطیل کنید حداقلش این است که به ما تخفیف دهید. ما برای اینکه موفق به کم کردن هزینه ها شویم، گفتگو کردیم اما موفق نشدیم. تا سطوح بالای مخابرات هم صحبت کردیم ولی عملاً به نتیجه‌ای نرسیدیم تا اینکه ۹ مرداد یکدفعه دیدیم که سیستم ما قطع شد. پیگیری کردیم دیدیم اشکال از سیستم ما نیست اشکال از مخابرات است. گفتند ارتباطات زیرساخت گفته‌ این سیستم را قطع کنید. گفتیم ۱۲ مرداد با آنها جلسه‌ای در همین موضوع داشتیم. چطور قبل از جلسه، این تلفن را قطع کردند، توضیح دهید اخطار دهید بعد قطع کنید. حرف آنها این است که ما بارها کتبی مکاتبه کرده‌ایم که قرارداد جدید ببندید و شما نیامدید. عرض من این است که هر دفعه که شما نامه زدید خودم شخصاً آمدم و تمام کسانی که آنجا مسئول هستند می‌دانند با آنها صحبت کردیم و تأخیر هم نکردم.

 

دولت ها موظف اند در زمینه خدمات مشاوره دینی هزینه کنند

رئیس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: خودشان گفتند ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم. شما صبر کنید ما به شما خبر می‌دهیم. دو مرتبه که نامه زدند ما رفتیم. گفتند ما با وزیر نامه‌نگاری می‌کنیم صبر کنید تا نتیجه دهد، همه تلاشمان را کردیم که وزارت ارتباطات از سیستم‌های این‌چنینی پولی نگیرد. متأسفانه این مسئله هنوز جا نیفتاده که یکی از وظایف دولت‌ها در این زمینه حمایت و کمک به چنین طرحهایی است، حمایت که نمی‌کنند که هیچ سیستم را قطع هم می‌کنند. فرمایش مقام معظم رهبری را برایشان بردم، گفتم که مقام معظم رهبری فرموده‌اند دولت‌ها موظفند که در این زمینه هزینه کنند. گفتم چه کسی دستور قطع تلفن را داده گفتند ما یک کمیته فرهنگی داریم آن کمیته تصمیم به قطع تلفن گرفته است. گفتیم بگذارید در جلسه آنها شرکت کنیم گفتند نمی‌شود. آنها حتی اجازه دفاع از خودمان را به ما ندادند. تا یکدفعه که اینها قطع کردند و این کار خیلی تأسف‌انگیز است و الان مرکز ما تعطیل شده است.

وی ادامه داد: ما ۱۰۰ کارشناس پاسخگو داریم، سازمان تبلیغات اسلامی پیگیر این مسئله شده است ولی نمی‌دانم چرا قبل از اینکه به ما بگویند خدمات عمومی را یکدفعه قطع کردند. مثل این است که تلفن اورژانس تهران را یکدفعه قطع کنید. یا تلفن آتش‌نشانی را قطع کنید چقدر مردم صدمه خواهند دید. اینکه مسئله‌ای نیست آخر سر بگویید ۲۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان به ما بدهید به نتیجه برسیم امضاء می کنیم ما اگر پول ندادیم شما حق دارید تلفن ما را قطع کنید.

 

سوالات مردم را تجزیه و تحلیل می کنیم و به مراکز ذی ربط گزارش می دهیم

سادات منصوری بیان کرد: ما سؤالات دینی را در ۲۵۰ موضوع تقسیم‌بندی می‌کنیم، آمارگیری می‌کنیم، مشکل اصلی مردم را می‌یابیم زیرا اگر کسی درد و مشکلی نداشته باشد، سؤالی نمی‌کند. وقتی موضوع سؤال معلوم شود، می‌فهمیم که درد مردم چیست. این آمارها را به مراکز فرهنگی ذیربط گزارش می‌دهیم که اشتباهی تبلیغ نکنند، درد را بشناسند و از همان طریق درمان را انجام دهند و به مسیرهایی نروند که مردم درد ندارند و فقط بوق و کرنا است و فکر می‌کنیم درد مردم همین‌ها است. ما درد مردم را توسط این سامانه شناسایی می‌کنیم و گزارش کار به مراکز ذی‌صلاح می‌دهیم که آنها کارشان را در همین مسیر بیندازند ولی به همین راحتی بدون اینکه صحبتی با ما کنند تلفن ما را قطع می‌کنند. ما هر دفعه که نامه زدند رفتیم و گفتند صبر کنید که کمیسیون چه تصمیمی می‌گیرد، این‌طور نبوده که ما به نامه آنها توجه نکرده‌ایم در کش و قوس آن بودیم که تخفیفی در این کار از مخابرات بگیریم یا اینها متوجه شوند که اصلاً برای این خدمات به مردم، نباید پولی از ما بگیرند، هزینه و خدماتی است که دولت‌ها باید به مردمشان ارائه کنند. چطور شهرداری زباله‌ها را رایگان جمع‌آوری می‌کند، آیا این کار ما از جمع کردن زباله‌ها کمتر است؟ ما داریم مجانی درد جامعه را حل می‌کنیم شما هم که هزینه نمی‌کنید. پول این کار را افراد دیگری می‌دهند شما فقط امکان تماس را مهیا می‌کنید، زیرساخت‌ را هم از ما می گیرید تا از این کار نفع ببرید؟

 

مخابرات به ارزش کار مرکز مشاوره و پاسخگویی واقف نیست

وی افزود: کشورهای دیگر همه نوع خدمات به مردمشان می‌دهند. شما می‌خواهید از این مسئله هم انتفاع ببرید؟ این موضوع، خیلی ساده است راه‌حلش این است کمیسیون فرهنگی مخابرات ما را دعوت کنند تا در جلسات آنها شرکت کنیم تا آنها ارزش کار مرکز پاسخگویی به سوالات دینی را بفهمند. تصور من این است که آنها اهمیت کار ما را نمی‌دانند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">