ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد مجدد وزیر ارتباطات از مطبوعات

| جمعه, ۶ بهمن ۱۳۸۵، ۰۱:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

زیر ارتباطات و فنن‌آوری اطلاعات در آیین افتتاح ‌٥٤٦ پروژه‌ی مخابراتی در شیراز، به‌شدت از عملکرد مطبوعات انتقاد کرد.

دکتر محمد سلیمانی در این مراسم دانشگاه را مرکز نطق و بیان و اندیشه خواند و اظهار کرد: در شرایطی که دانشگاه مرکز استعدادها، آزادی، نطق و بیان است، اما در این فضا نمی‌توانستیم نفس بکشیم و حتی دفاع از امام (ره) هم سخت بود.

وی افزود: در انقلاب اسلامی مشخص شد که خون شهدا نمی گذارد در مسیر کلی انقلاب انحراف ایجاد شود؛ گرچه کسانی می‌خواستند مسیر انقلاب را منحرف کنند، اما خودشان منحرف و شرمنده شدند؛ ولی در حال حاضر هم غبارها کم و بیش جدی است. سلیمانی با مهم توصیف کردن اقدامات صورت گرفته در دولت نهم اظهار کرد: حجم کارهای صورت گرفته در دولت نهم بالاست، اما ببینید مطبوعات چگونه عمل می‌کنند؟ طوری به مسائل رنگ می‌دهند که خودمان هم فکر می‌کنیم، نکند کاری نکرده‌ایم؟!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی افزود: در بحث مخابرات ابتدا از خصوصی‌سازی انتقاد شد که کاری صورت نگرفته، گفتیم یک مورد پیدا کنید تا ما نیز اعلام کنیم. درواقع آن‌ها صحنه‌ای تصویر کردند که انگار هیچ کاری نشده است و وقتی هم گفتیم که این همه کار کردیم، گفتند ما نمی‌دانستیم. حالا هم که دانستند، می‌گویند چرا دادی به بخش خصوصی؟!

وزیر ارتباطات با تأسف بار خواندن وضعیت تولیدکنندگان داخلی صنایع مخابراتی در سال‌های ‌٨١ تا ‌٨٤ گفت: تولیدکنندگان این بخش در آن سال‌ها به چه مطالبی اشاره می‌کردند؟ بخش خصوصی چگونه آه و ناله می‌کرد؟! اما امروز قرارداد ‌١٦٨ میلیارد تومانی برای تولید قطعات منعقد میشود و در واقع دولت نهم با انعقاد این قرارداد ریسک بزرگی کرد، مثل ماستی که در دریا برای درست کردن دوغ ریخته باشند! لذا اگر توانستیم تجهیزات تولید کنیم، می‌شویم پنج کشور اول، اما اگر نتوانستیم، تازه می‌شویم مثل دو یا سه سال قبل.

سلیمانی ادامه داد: همان کسی که می‌گفت چرا تولید نمی‌کنید، حالا می‌گوید چرا سرمایه‌گذاری می‌کنید؟! درواقع آن‌ها دنبال این هستند که اگر چیزی نصیبشان شد، عالی است؛ وگرنه با سهام عدالت مخالفت می‌کنند.

وزیر ارتباطات در ادامه با انتقاد مجدد از رسانه‌ها گفت: مگر آن‌ها جن و پری هستند که قبل از این که دولت بودجه را به مجلس بدهد، اعلام می‌کنند دولت بودجه را براساس بشکه ‌٤٢ دلاری نفت بسته است؟ چه مقالاتی در باب نفت نوشتند! اما حالا که رییس جمهور بودجه را بر اساس نفت بشکه‌یی ‌٧/٣٣ دلار به مجلس ارائه داد، گفتند غافلگیر شدیم. باید هم غافلگیر شوید! دولت، دولت چابک و تصمیم‌گیرنده‌ای است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: سال گذشته و در این هنگام، ‌٥/٨ میلیون خط موبایل داشتیم، اما امسال نزدیک به ‌٧ میلیون خط موبایل اضافه شده است. وزیر قبلی گفته اگر من بودم نمی کردم، نمی‌شود، اما خدا توفیق داد و تحقق پیدا کرد و در حالی که ما برای خرداد ‌٨٦ برنامه‌ریزی کرده بودیم، در بهمن ماه ‌٨٥ این کار صورت گرفت.

سلیمانی با بیان این که در سال گذشته بیش از ‌١٢٨٠ روستا از خدمات بانک بهره‌مند شدند، گفت: منابع بانکی از ‌١٥٠ میلیارد تومان به ‌٤٥٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، حالا که فهمیدند این کار شده، مقاله می نویسند چرا ما می‌رویم در روستاها؟!

وزیر ارتباطات به کاهش شدید قیمت تلفن همراه در بازار اشاره کرد و گفت: سال گذشته تلفن همراه یک میلیون و ‌٢٠٠ هزار تومان بود، اما حالا رسیده به جایی که قیمت دولتی و آزاد یکسان است، لذا انحصار هرجا باشد بد است؛ بویژه این که در یک شهر تلفن همراه را انحصاری به گروهی دادند.

او در ادامه دفاعیات خود از دستاوردها بویژه در بخش فن‌آوری اطلاعات گفت: در بخش اینترنت شروع کردند فضایی را به وجود آوردن که کسی در ایران به اینترنت دسترسی ندارد، اما آمار نشان داد که از ‌٧ میلیون کاربر به ‌١١ میلیون و ‌٢٠٠ هزار کاربر رسیده‌ایم؛ یعنی ‌٦٠ درصد رشد داشته‌ایم، لابد این ‌١١ میلیون نفر ایرانی نیستند!؟ اگر قبول ندارید، ما که پول آن را می‌گیریم، هیچ هزینه‌ای هم برای دولت نداریم، بلکه سود ‌٦٥ درصدی ما را مجلس برمی‌دارد و به جای دیگر می‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیان چگونگی حمایت از بخش خصوصی گفت: تا سال ‌٨٤، ‌١٠ میلیارد تومان از وام‌های ما به بخش خصوصی تحقق پیدا کرده، در ‌١٠ ماه گذشته اما ‌٤٥ میلیارد تومان تصویب کردیم که ‌٣٥ میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم و در حالی که قبلا عمدتا سرمایه‌گذاری‌ها در تهران صورت می‌گرفت، ما آن را به هم زدیم؛ چراکه دولت معتقد است همه باید با هم رشد کنند و اگر هم حاشیه نشینی داریم، دلیل آن این است که جای دیگری را توسعه ندادیم، درواقع دولت نهم به هیچ وجه بخشی فکر نکرده است.

سلیمانی معتقد است که در بخش ارتباطات تحول جدی صورت گرفته است و رشدهای این بخش ‌٥٠ درصدی، ‌١٠٠ درصدی و ‌١٥٠ درصدی بوده نه سه و یا پنج درصدی.

او در بیان وضعیت نه‌چندان مناسب ایران در بخش تلفن همراه در میان کشورهای خاورمیانه گفت: از ‌١٥ کشور خاورمیانه ما در ردیف سیزدهم هستیم، دیدیم اگر دیر بجنبیم، از افغانستان هم عقب می‌مانیم. از خانواده متوسط ایرانی هم بیشتر از این نمی‌توانیم برداریم، نباید هم برداریم، بلکه باید امکانات را توسعه بدهیم تا بتوانیم خدمات را ارزان‌تر کنیم؛ در کنار آن نیز باید تنوع خدمات و سرویس را ارائه بدهیم، بدون این که انحصار ایجاد شود.
برخی نمی‌خواهند خدمات دولت را ببینند

ایرنا نیز در این رابطه گزارش داد ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی افراد و جریان‌ها نمی‌خواهند خدمات دولت را ببینند و در مطبوعات طوری وانمود می‌کنند که گویا دولت هیچ کاری انجام نداده است.

دکتر محمد سلیمانی روز پنجشنبه در جمع مسوولان و کارکنان مخابرات استان فارس در شیراز افزود: این افراد که قبلا از واگذار نشدن کارها در وزارت ارتباطات به‌بخش خصوصی‌انتقاد می‌کردنداکنون باخصوصی‌سازی در وزارت ارتباطات مخالفت می‌کنند.

وی اظهار داشت: این افراد خصوصی‌سازی رابه معنای اختصاصی‌سازی می‌خواهند و توقع دارند فواید خصوصی‌سازی ، نصیب خودشان شود و باواگذار شدن عواید خصوصی‌سازی به مردم مخالفت می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه این افراد در صحنه مطبوعات رنگ عوض می‌کنند گفت: طوری در عرصه مطبوعات می‌نویسند که برخی مواقع خود ما نیز فکر می‌کنیم که نکند کاری انجام نشده است.

سلیمانی افزود: در حالی که تحول چشمگیری در عرصه ارتباطات کشور به وجود آمده است و کارها در این بخش شبیه به انقلابی بزرگ است و موجب متحول شدن وضعیت ارتباطی در کشور شده است.

وی افزود:تولیدکنندگان داخلی در سالهای ‪ ۸۱‬تا ‪ ۸۴‬درکشوردرعرصه مخابرات و ارتباطات به بن بست رسیده بودند، بخش خصوصی در این عرصه به ورشکستگی رسیده بود، همه در این بخش آه و ناله می‌کردند اما اکنون قرارداد ‪۱۶۸‬ میلیارد تومانی برای تولید تجهیزات مخابراتی در کشور منعقد شده است و وضعیت تولید داخلی را متحول خواهد ساخت.

وی گفت:اگراین قرارداد موفق شود ما در ردیف پنج کشور اول دنیا در تولید تجهیزات مخابراتی قرار می‌گیریم و اگر ناموفق باشد به جای اولمان که قبلا بودیم بر می‌گردیم و اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وزیرارتباطات وفناوری‌اطلاعات گفت:زمانی که‌این قرارداد را منعقد می‌کردیم همان کسانی که قبلا می‌گفتندچرا تولیدات داخلی را تقویت نمی‌کنید،می‌گویند چرا حجم دولت را بزرگ می‌کنید،انعقاد قرار داد برای افزایش تولیدات داخلی بزرگ کردن حجم دولت نیست.

وی افزود: دولت در تصمیم‌گیری چابک و مصمم است و بسیاری از کارهایی را که قبلا می‌گفتند نمی‌شود انجام داد،قصد دارد با تولید داخلی انجام دهد.

  • ۸۵/۱۱/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">