ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقال نامحدود پول در سیستم بانکی الکترونیکی

| يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰۳:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: با پیگیریهایی که در جهت کاهش تقاضای ایران‌چک و چکهای بانکی انجام شده مقدمات امکان انتقال پول از یک کارت در یک بانک به کارت دیگر در بانک دیگر به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مهران شریفی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت توسعه بانکداری الکترونیک در کشور، اظهار داشت: این اقدامات اولا به منظور ارائه خدمات به صورت الکترونیک و بدون نیاز به حضور مشتری در بانک و ثانیا برای کاهش تقاضای ایران‌چک و چکهای بانکی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این کار احتیاج به زیرساختهایی دارد، برقراری این زیرساختها را وظیفه بانک مرکزی خواند و گفت: یکی از کارهای بسیار مهمی که در این راستا انجام شده توسعه شبکه شتاب است و در 17 بانک دولتی و خصوصی قابل استفاده می‌باشد.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: هم‌اکنون سیاست بانک مرکزی بر افزایش کارت‌خوانهای فروشگاهی به منظور کاهش تقاضای اسکناس است و این کار با یک روند صعودی در کلیه مراکز فروش در حال انجام است به نحوی که تا پایان شهریور سال جاری در کنار 27 میلیون کارت بیش از 244 هزار دستگاه کارت‌خوان در مراکز فروش کشور و 8 هزار و 440 خودپرداز در بانکهای کشور نصب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیریهایی که در جهت کاهش تقاضای ایران‌چک و چکهای بانکی انجام شده مقدمات امکان انتقال پول از یک کارت در یک بانک به کارت دیگر در بانک دیگر به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

به گفته شریفی در حال حاضر انتقال وجه به این صورت تا سقف یک میلیون تومان در بانکهای ملی، صادرات، کشاورزی، صنعت و معدن، ملت، اقتصاد نوین، پارسیان و کارآفرین عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال جاری بیش از 120 هزار نفر از این تراکنش استفاده کرده‌اند، این امر را نشاندهنده استقبال مردم از این سیستم خواند و گفت: دقت سیستم مذکور بسیار بالاست و امکان اشتباه در آن وجود ندارد.

شریفی با بیان اینکه برای انتقال وجوه تا سقف پنج میلیون تومان نیز مشتریان می‌توانند از کارت‌خوانهای داخل شعب استفاده کنند، خاطرنشان کرد: این امکان تا کنون در بانکهای ملی، صنعت و معدن، کشاورزی، ملت و پارسیان ارائه می‌شود و سایر بانکها نیز در حال تجهیز به این سامانه هستند که امیدواریم تا پایان سال جاری این امکان در تمام بانکهای کشور فراهم باشد.

وی افزود: برای انتقال مبالغ کلان سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) در بانک مرکزی در سال 85 راه‌اندازی شد که فاز نهایی آن در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و 17 بانک کشور عضو آن خواهند بود.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی سیستم ساتنا را برای استفاده مشتریان در شعب از 50 میلیون تومان به بالا فراهم کرده است که در ماههای آینده این رقم کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: بر اساس دستور بانک مرکزی از مهرماه سال جاری گرفتن مبالغ کمتر از پنج هزار تومان در شبکه شتاب مقدور نخواهد بود و متقاضیان باید این مبالغ را از بانک صادر کننده کارت دریافت کنند.

شریفی با تاکید بر لزوم آشنایی بیشتر مردم با بانکداری الکترونیک، تصریح کرد: در صورت راضی بودن مردم از سیستمهای بانکداری الکترونیک استقبال آنها از این سامانه نیز بیشتر خواهد شد. لذا بانک مرکزی در همین راستا اقدام به بررسی عملکرد بانکهای کشور در مورد خدمات‌دهی در قالب شبکه شتاب کرده است که نتایج این گزارشات در آینده از طریق وب سایت بانک مرکزی قابل مشاهده خواهد بود.

  • ۸۶/۰۶/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">