ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انشقاق در اتحادیه ماشین های ادارای و رایانه

| يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۸۷، ۰۳:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

مریم عسگری - جمعی از فعالان بازار کامپیوتر که عنوان فعالین صنف رایانه‌ را به خود داده‌اند با جمع‌آوری حدود 700 امضا قصد دارند پس از گذشت حدود بیست سال از اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری جدا شوند و اتحادیه مستقل رایانه تشکیل دهند.

این گروه اطلاعیه‌هایی منتشر کرده‌اند که اگر به مراکز خرید و فروش کامپیوتر مانند پاساژ پایتخت، پاساژ رضا، ایران و ... مراجعه کنید شاهد بیلبورد بزرگی خواهید بود که متن اطلاعیه در آن به چاپ رسیده و در معرض دید مراجعین قرار گرفته است.

به گفته فعالان بازار کامپیوتر، آنها قصد دارند به این دلیل که مصالح صنف رایانه در قاموس هیات‌مدیره ماشین‌های اداری و رایانه جایی ندارد از این اتحادیه جدا شوند و این خواسته را بحق می‌دادند.

در این اطلاعیه همچنین به سخنان تهدید‌آمیز رییس اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری اشاره شده و این سخنان را در مقابل خواسته بحق آنها تاسف‌آمیز دانستند.

این اطلاعیه که با امضای 700واحد صنفی از پاساژهای رضا، پایتخت، ایران و برخی فروشندگان سطح شهر برای مقامات عالی ذی‌ربط ارسال شده است، گویای این نکته است منافع و مصالح عمومی صنف رایانه تاکنون در قاموس هیات‌مدیره قبلی و کنونی ماشین‌های اداری جایی نداشته و هیات رییسه این اتحادیه در‌حال‌حاضر فاقد تخصص و تجربه لازم و کافی برای هدایت صنف رایانه به عنوان مهم‌ترین و تاثیر‌گذارترین صنف کشور در روند توسعه است.

به گفته یکی از فعالان بازار پایتخت، عدم مشاوره و کمک به سازمان امور مالیاتی برای مکان‌یابی افراد و واحدهای مالیات گریز که منجر به فشار روز افزون مالیاتی به واحدهای صنفی کامپیوتری و تعطیلی بعضی از واحدها و بیکاری بخشی از نیروهای متخصص شده و عدم ارائه بیلان شفاف مالی به اعضای اتحادیه و ... از دلایلی بوده است که باعث شده اعضای این صنف درخواست تشکیل اتحادیه جداگانه و تخصصی را داشته باشند.

مسوول فروشگاه رایان‌گستر نیز در این زمینه می‌گوید: اتحادیه ماشین‌های اداری اصلا در زمینه رایانه و مشکلات آن تخصصی ندارد و نمی‌تواند برای مسایل و مشکلات این صنف راه حل درستی ارائه دهد و اصلا توانایی انجام یک‌سری کارهای مربوط به صنف رایانه‌ را ندارد. به همین دلیل اعضا و فعالان این صنف درخواست تشکیل یک اتحادیه جداگانه داده‌اند.

یکی دیگر از اعضای این صنف می‌گوید: شما خود قضاوت کنید، وقتی برخی از اعضای هیات‌مدیره این اتحادیه با رایانه آشنایی ابتدایی هم ندارند آیا می‌توانند در مورد مسایل و مشکلات آن تصمیم‌گیری کنند؟

از طرفی دو نفر از نمایندگان صنف رایانه از این اتحادیه اخراج شده‌اند که این باعث خشم فعالان این صنف شده است.

به همین دلیل، ظرف یک هفته گذشته یک اطلاعیه رسمی به چاپ رساندیم و در مراکز خرید کامپیوتر در معرض دید همه گذاشتیم تا مردم بدانند علت اصلی این اقدام چه بوده و ما چه خواسته‌‌هایی از اتحادیه داشتیم و این اتحادیه تا کنون نتوانسته است پاسخگوی نیازهای این صنف باشد.
اخراج اعضای صنف رایانه‌ از اتحادیه

اخراج رضا حیدری رنجبر از هیات‌مدیره اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری اقدامی است که بسیاری از فعالان این صنف به آن اعتراض دارند و معتقدند از آنجا که این فرد قصد شفاف‌سازی و ارائه راه‌حل‌های اساسی برای حل مشکلات این صنف را داشته نظراتش به مذاق این اتحادیه خوش نیامده و اخراج شده است.حسن بیگی یکی از فعالان با سابقه این صنف در این زمینه می‌گوید: ما دو نماینده در اتحادیه داشتیم که با رای ما به این اتحادیه راه یافتند، اما هنوز شش ماه از آغاز به کار رضا حیدری رنجبر نگذشته بود که به دلیل تناقض افکار وی با سایر اعضای اتحادیه، اقدامات وی با مخالفت اعضای سنتی اتحادیه مواجه و در نتیجه اخراج شد.

شخص دیگر نیز که نماینده ما در این اتحادیه بود متاسفانه در این اتحادیه حل شد و این طور شد که ما نیاز به داشتن یک اتحادیه جداگانه را در خود احساس کردیم و برای تاسیس اتحادیه مستقل اقدام کردیم.

به گفته وی نتیجه اقدامات ما که حدود شش ماه از آن می‌گذرد این است که تاسیس اتحادیه در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است و در هفته پیش اعلام شد مانعی برای سر راه تاسیس این اتحادیه وجود ندارد.

اما آقای کاشانی رییس اتحادیه اعلام کرد تا زمانی که من بر سر کار هستم نمی‌گذارم چنین اتحادیه مستقلی شکل بگیرد و در نتیجه ما برای شفاف‌سازی و اعلام خواسته‌هایمان این بیانیه را منتشر و در مراکز خرید کامپیوتر و در معرض دید مردم قرار دادیم.

وی افزود: درخواست تاسیس اتحادیه جداگانه یک اجماع کلی و اساسی است و وجهه حقوقی پیدا کرده است و این ادعای رییس اتحادیه مبنی بر اینکه این خواسته‌ای انفرادی و غیرقانونی است درست نیست.

حیدر مصیبی یکی از اعضای هیات‌مدیره مرکز کامپیوتر رضا نیز در این رابطه گفت: این صنف حدود بیست سال است در اختیار اتحادیه‌ای است که تخصص اصلی‌شان ماشین‌های اداری است و هیچ تخصصی در زمینه رایانه و اینترنت و ... ندارند.

به گفته وی، این ادعای رییس اتحادیه که درخواست تشکیل اتحادیه جداگانه یک خواسته فردی است که از طرف تعدادی افراد مطرح شده است باعث اعتراض اعضای این صنف شده است.

وی افزود: جای تاسف دارد که افرادی در راس این اتحادیه هستند که کوچک‌ترین آشنایی با رایانه ندارند و در این زمینه نیز با توجه به عدم تخصص و آشنایی حتی به مسائل جزیی هم نتوانسته‌اند کمکی هرچند کوچک به این صنف کنند. به عبارتی این اتحادیه تنها عنوان صنف رایانه را کنار ماشین‌های اداری یدک می‌کشد و تا به حال نشده است به دغدغه‌ها و مسائل این صنف دقیق بنگرد، چراکه اعتقادی به این دغدغه‌ها ندارد.

به گفته وی اتحادیه مذکور از سال 1363 تاسیس شد و در سال 1370 صنف رایانه نیز در این اتحادیه ادغام شد. اکنون بلوغ صنفی این صنف چهار برابر شده است و می‌خواهد راه خود را از این اتحادیه جدا کند که خواسته بحقی نیز است.

عضو هیات‌مدیره مرکز کامپیوتر رضا افزود: امضای 700 واحد صنفی به تایید مراجع ذی‌صلاح رسیده و اکنون مجمع امور صنفی باید نظر کارشناسی خود را اعمال کند.

وی افزود: ما هنوز برای تشکیل این اتحادیه تایید نهایی را نگرفته‌ایم، اما به تحقق این امر بسیار امید داریم.
پاسخ اتحادیه

طی تماسی که با اتحادیه رایانه داده‌ورزی و ماشین‌های اداری داشتیم رییس این اتحادیه ارائه اطلاعات به خبرنگار ما را به روزهای آینده و با ارائه مدارک مکتوب موکول کرد.
سکوت سازمان نظام صنفی

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مورد تشکیل اتحادیه مستقل صنف رایانه اظهارنظری نمی‌کند و اعضای آن می‌گویند: در این رابطه این سازمان اظهارنظری نمی‌کند و این موضوع ربطی به ما ندارد.

خوانساری، معاون رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی در این باره گفت: شخص من در این مورد اظهارنظری نمی‌کنم و فکر می‌کنم سازمان نیز دخالت و اظهارنظری در این مورد نداشته باشد و این موضوع یک موضوع حاشیه‌ای و کناری است.
ختم کلام

در حالی که طبق گفته فعالان صنف رایانه، رییس اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری اعلام کرده درخواست تشکیل اتحادیه جداگانه کاملا غیرمنطقی است و تا زمانی که وی بر سر کار است اجازه تاسیس این اتحادیه جداگانه را نمی‌دهد، اعضای صنف رایانه و فعالان بازار به تاسیس اتحادیه جداگانه بسیار امیدوارند و حتی برخی اعلام کرده‌اند تاییدیه تاسیس اتحادیه را دریافت کرده‌اند.

اما گروه اندکی عقیده دارند مجمع امور صنفی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و با تعاملاتی که این مجمع با اتحادیه رایانه داده‌ورزی وماشین‌های اداری دارد، نمی‌توان به تحقق این امر چندان امیدوار بود.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۷/۰۸/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">