ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اهمیت پرونده الکترونیک سلامت و اجرای آن در سراسر کشور را توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر تارا درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: یک وقت صحبت از پرونده سلامت شهروندی می کنیم که به این معنا است که تمام اطلاعات سلامتی هر فرد از ابتدای تولد تا فوت او جمع آوری شود. لازمه این مهم آن است که تمام ارکان بخش سلامت اطلاعات مربوط به فرد را جمع‌آوری کنند و به صورت الکترونیک به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: زمانی که شهروندی به بیمارستان مراجعه می‌کند، باید اطلاعات مربوط به پرونده بستری‌اش وجود داشته باشد یا اگر به یک کلینیک برای درمان سرپایی مراجعه می‌کند نیز باید اطلاعات مربوط به او ثبت و جمع‌آوری شود و همچنین در بخش‌های دیگر مانند داروخانه، آزمایشگاه و امثال آن نیز همین طور باشد.

رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت به برنامه‌های گذشته توسعه اشاره کرد و افزود: پرونده الکترونیک سلامت را باید در بخش دولتی شروع کنیم و ساختارها را به تدریج شکل دهیم. تقریبا تمامی بیمارستان های دولتی دارای سیستم های سلامت و الکترونیک بیمارستانی هستند و به سیستم پرونده شهروندی متصل هستند.
وی اضافه کرد: سیستمی که در وزارت بهداشت این اطلاعات را از تمام کشور جمع آوری می‌کند، سیستم پرونده سلامت است که به آن سیستم سپاس معروف است. کاری که این سیستم انجام می دهد این است که اطلاعات و داده‌های مراکز مختلف سلامت در مورد افراد را دریافت و آنها را ثبت می‌کند. یکی از کارهایی که وزارت بهداشت اخیرا انجام داده است، راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت است.
تارا افزود: 28 هزار واحد تنها در حوزه سلامت دولتی وزارت بهداشت داریم که شامل همه بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و دیگر مراکز می‌شود. در واقع پرونده حوزه بهداشت که شامل همه مراقبت‌های حوزه سلامت است نیز وارد این بخش می‌شود.
در ادامه مهندس اسدی، کارشناس شفافیت اطلاعات در حوزه سلامت با اشاره به ضرورت راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت گفت: کل کشور باید فناوری لازم را برای اجرای این طرح داشته باشد. ما باید در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه این کار را اجرا می‌کردیم و تا پایان برنامه پنجم توسعه باید تمام خدمات وزارت خانه‌ها به صورت الکترونیک ارائه می‌شد.
وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به نبود این امکانات در بعضی از مراکز دولتی و خصوصی، بیان داشت: فکر می کنم به عنوان دستگاه دولتی خارج از تصدی‌گری، عملکرد را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا این بخش عهده دار امور باشد. نمی توانیم بگوییم در مطب های خصوصی سیستم دیجیتال وجود ندارد. آیا بانکی وجود دارد که به اینترنت متصل نباشد؟ حتی اگر در یک شهر دور باشد. آیا سیستم الکترونیک بانکی ما با سیستم درمانی در حوزه فناوری تفاوتی دارد؟ آیا امنیت سیستم بانکی‌مان بیشتر از بهداشت است؟ اعتقاد دارم طرح الکترونیک سلامت برایمان از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

کارشناس شفافیت اطلاعات در حوزه سلامت به چالش‌های بین دستگاهی اشاره کرد و گفت: این چالش‌ها ما را از اجرای بهینه پرونده الکترونیک سلامت باز داشته است. نیاز به یک دستگاه واحد برای قانون گذاری و برای نظارت داریم و اجرا را باید از حوزه دولت خارج کنیم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: چه زمانی بانک داری الکترونیک در کشور توسعه یافت؟ وقتی یک بانک خصوصی وارد شد و در این حوزه سرمایه گذاری کرد و مشتری بیشتری جذب کرد و بانک های دولتی مجبور شدند این کار را انجام دهند. با اجرای پرونده الکترونیک سلامت، صرفه جویی بزرگی انجام می شود و هزینه های زیادی از دوش بیمه کم می شود. همچنین میزان اشتباهات پزشکی ناشی از عدم آگاهی وضعیت بیمار بسیار کاهش پیدا می‌کند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">