ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اپراتور مجازی به اهداف خود می‌رسد؟

| شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۵ ق.ظ | ۰ نظر

موبنا – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تقریبا از نخستین روزهای کاری دولت یازدهم به دنبال ارایه مجوزهای جدیدی است. مجوز اپراتورهای جدید اینترنتی و این اواخر مجوز اپراتور مجازی از جمله مواردی است که این سازمان به دنبال آن است.

اگرچه در خصوص اپراتور مجازی شفافیت زیادی از سوی رگولاتوری به عمل نیامده است. برای مثال مشخص نیست چه کشورهایی با چه شرایطی دارای اپراتورهای مجازی هستند و اصولا فایده این اپراتورهای مجازی برای مردم چیست؟

در حال حاضر ما در کشور اپراتور رایتل را داریم که بنا بر اظهارات و شواهد موجود کاملا زیان‌ده بود و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های سنگینی که از جیب مردم می‌رود و انبوهی از حمایت‌های ویژه وزارت ارتباطات را به دنبال خود دارد نتوانسته به اهداف خود برسد.

این موضوع نشان می‌دهد که بازار ایران از حیث اپراتوری تقریبا اشباع شده و بخش خصوصی هم هیچ علاقه‌ای برای ورود به این عرصه از خود نشان نمی‌دهد. بر اساس اصول زمانیکه بخش خصوصی علاقه‌ای برای ورود به بخشی را ندارد احتمالا دورنمای روشنی در مقابل خود نمی‌بیند.

حالا باید دید با وجود نمونه‌های ناموفق و شکست خورده‌ای همچون تالیا و رایتل آیا می‌توان نسبت به تشکیل اپراتورهای مجازی امیدوار بود؟ البته یک احتمال و استثنا نیز در این رابطه وجود دارد که این مجوز چنانچه به شکل نوعی رانت در اختیار یک نهاد خاص قرار گیرد شاید به ثمراتی برسد.

در غیر این صورت خیلی علت پیگیری رگولاتوری برای ایجاد اپراتور مجازی روشن نیست.

  • ۹۳/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">