ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عـلی اصلان شهلا - صدا و سیما در فصل جدید فوتبال اروپا، حسابی روی اعصاب طرفداران فوتبال انگلیس و ایتالیا راه رفته است. این نهاد ملی، یک سرویس اینترنتی پخش زنده فوتبال به نام «آنتن» راه اندازی کرده است و برای آنکه این اپلیکیشن جان بگیرد، تصمیم گرفته جز لالیگا و گه گاه فوتبال فرانسه و آلمان، بازی دیگری پخش نکند.
این رویه صدا و سیما با اعتراض گسترده طرفداران فراوان ایرانی تیم هایی چون منچستر یونایتد، آث میلان، اینترمیلان، یوونتوس، چلسی، آرسنال و... مواجه شده و آنها در شبکه های اجتماعی خود از کاربران دعوت کرده اند ضمن تحریم اپلیکیشن آنتن، به صدا و سیما اعتراض کنند.
 راه اندازی آنتن به عنوان مکمل صدا و سیما
آنتن، اپلیکیشن OTT شبکه یکپارچه متعامل ایرانی (شیما) است که متعلق به صدا و سیماست. این شبکه که در سال 1390 راه اندازی شد، با همکاری شرکت مخابرات ایران و شرکت ایران تلکام شکل گرفت و هدف از آن پیاده سازی شبکه IPTV برای نخستین بار در ایران بود؛ اما در عمل این شبکه توفیق چندانی پیدا نکرد.
با این حال سایت و اپلیکیشن آنتن امسال و با موضوع جذاب پخش مسابقات فوتبال به طور جدی آغاز به کار کرد. در اهداف این سایت آمده است که به علت فشردگی کنداکتور شبکه های تلویزیونی، بستری مهیا شده تا از این طریق، مسابقات ورزشی مختلفی به صورت زنده قابل دسترس باشد. مضاف بر اینکه سایر برنامه های تلویزیونی نیز به صورت آرشیو در آنتن قابل مشاهده خواهند بود.


 لیگ انگلستان و ایتالیا، سهمیه آنتن
اگر از لیگ قهرمانان اروپا بگذریم که به خاطر درآمد قابل توجه تبلیغات پیش از بازی های جذاب و پرطرفدار این لیگ، حتما این بازی ها را به صورت زنده پخش می کند، خبری از پخش بسیاری از لیگ های داخلی معتبر اروپایی نیست.
سال گذشته صدا و سیما نظرسنجی مفصلی برای مخاطبان خود برگزار کرد تا معلوم شود کدام تیم ها طرفدار بیشتری دارند. هدف از این نظرسنجی نیز تصمیم گیری برای پخش زنده بازی ها اعلام شد. براساس آن نظرسنجی بارسلونا بیشترین رای را آورد و البته تیم هایی مانند آ ث میلان، منچستر یونایتد، رئال مادرید، آرسنال، چلسی و یوونتوس هم رای خوبی آوردند. این نظرسنجی به صدا و سیما نشان داد بازی های بارسلونا بیشترین مخاطب را دارند و بنابراین از نظر درآمدزایی و دریافت تبلیغات، بیشترین شانس متعلق به بازی های این تیم است.  با حذف لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اسپانیا، پخش مسابقات پرمخاطب و پرهیجان ایتالیا و انگلستان بر عهده آنتن گذاشته شد.


 رانت صدا و سیما برای توسعه آنتن
در شش، هفت هفته ای که از آغاز رقابت های فوتبال لیگ های معتبر اروپایی مانند انگلستان، ایتالیا، آلمان و اسپانیا می گذرد، صدا و سیما برخلاف رویه معمول سال های گذشته، جز یکی دو مورد، هیچ کدام از بازی های لیگ های ایتالیا و انگلستان را پخش نکرده است.  در حالی که سرویس آنتن قرار بود مکمل صدا و سیما برای پخش دیدارهای هم زمان باشد، اما در عمل وظیفه پخش مسابقات ایتالیا و انگلستان را بر عهده گرفت تا از این طریق بتواند مردم ایران را مجبور به تماشای اینترنتی بازی های دلخواه خود کنند.
لیگ برتر انگلستان را می توان جذاب ترین لیگ این روزهای دنیای فوتبال قلمداد کرد. حضور بازیکنان بزرگی چون پوگبا، لوکاکو، ابراهیموویچ، سانچز، اوزیل و آگوئرو و رقابت مربیان بزرگ و گران قیمتی چون مورینیو، گواردیولا و کونته، این لیگ را به جذاب ترین مسابقات فوتبال داخلی در دنیا بدل کرده است. از سوی دیگر تعداد تیم هایی که در انگلستان شانس قهرمانی دارند، بیشتر از سایر لیگ های معتبر اروپایی است و همین موضوع به جذابیت های این مسابقات افزوده است. لیگ ایتالیا نیز امسال جذاب تر از سال های پیش دنبال می شود. رقابت مربیان جوانی چون مونتلا و فرانچسکو با اسپالتی و آلگری کارکشته و پرافتخار در کنار خرج های نجومی آ ث میلان و بازگشت این تیم به کورس رقابت برای قهرمانی سبب شده تا بیش از چند سال اخیر طرفداران فوتبال ایتالیا خواهان تماشای بازی تیم های محبوب خود باشند. اما صدا و سیما در چند هفته اخیر اهمیتی به این خواسته نداده و تنها راه تماشای بازی های این تیم ها را استفاده از آنتن می داند.


 لالیگاتی وی
اجبار تماشای مسابقات ایتالیا و انگلستان از طریق آنتن با اعتراض گسترده و هماهنگ طرفداران تیم های انگلیسی و ایتالیایی مواجه شده است. این طرفداران نام صدا و سیما را «لالیگا تی وی» گذاشته اند و به این موضوع که صدا و سیما تنها بازی های بارسلونا و بعضا رئال مادرید را پوشش می دهد، معترضند.  در واقع رویه صدا و سیما سبب شده تا این از معدود دفعاتی باشد که یک اپلیکیشن و سرویس اینترنتی، به جای آنکه اسباب رفاه و آرامش را فراهم آورده و جای روش های سنتی را بگیرد، با اعتراض گسترده بینندگان تلویزیونی و طرفداران فوتبال مواجه شود. در چند روز اخیر کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی طرفدار تیم هایی چون منچستر یونایتد، یوونتوس، آث میلان، چلسی، آرسنال و ... از طرفداران خود خواسته اند ضمن تحریم اپلیکیشن آنتن، با ارسال پیامک به شماره 3000091 مربوط به شبکه ورزش، به این رویه اعتراض کنند.


 استراتژی های صدا و سیما، ملی یا خصوصی؟
پخش تلویزیونی در کشور ما در انحصار حاکمیت است و همین موضوع سبب شده انتظارات از نهادی که با پول نفت و مالیات مردم می چرخد، با انتظارات مردم از شبکه های خصوصی و مرسوم دنیا متفاوت باشد.
بنابراین طبیعی است که بینندگان میلیونی تلویزیون این سوال را بپرسند که چرا صدا و سیما، فوتبال های دلخواه آنها را پخش نمی کند و آنها را مجبور به تماشای این بازی ها از طریق اینترنت و یک اپلیکیشن تلویزیونی می کند؟
با فراگیرتر شدن اعتراضات بینندگان میلیونی فوتبال، باید دید صدا و سیما این رویه را اصلاح خواهد کرد یا تصمیم خود را برای جا انداختن اپلیکیشن آنتن گرفته است. شاید اگر یک رقیب خصوصی برای پخش برنامه های تلویزیونی وجود داشت، صدا و سیما به این راحتی از خیر پخش مسابقات جذاب فوتبال به نفع یک اپلیکیشن اینترنتی نمی گذشت. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">