ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شورای عالی پدافند غیر عامل کشور، آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون احکام دائمی و بند پ ماده 106 و ماده 109 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.
فناوران - براساس قانون برنامه ششم توسعه، به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها و ارتقای پایداری ملی، کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت سیاست های پدافند غیر عامل و انجام اقداماتی چون اجرای کامل پدافند غیر عامل برای کلیه مراکز حیاتی و حساس کشور، تدوین طرح های ایمن سازی و حفاظت از مراکز مهم و تهیه پیوست پدافند غیرعامل برای طرح های حساس هستند.
همچنین دولت مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل نسبت به ایجاد سامانه پدافند سایبری در سطح ملی و ارتقای قدرت رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی، مصون سازی و افزایش توان مقابله با پیامدهای ناشی از وقوع احتمالی تهدید با بهره گیری از ظرفیت دستگاه های استانی و نیروهای مسلح با هدف مصون سازی و یا بی اثرسازی این گونه تهدیدات بر سرمایه های ملی اقدام کند. همچنین نسبت به افزایش سطح آموزش سایبری مدیران و کارکنان دسنگاه های اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل کردن سامانه های نرم افزاری بکوشد. 
شورای عالی پدافند غیرعامل نیز آیین نامه اجرایی مرتبط با این احکام را تصویب و ابلاغ کرد.


 حوزه شمول آیین نامه
این آیین نامه شامل کلیه مراکز تاسیسات و شریان های حیاتی، حساس و مهم موجود در حال بهره برداری، در حال ساخت و طرح های در حال مطالعه، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و عموم مردم می شود.
 وظایف دستگاه ها
کلیه دستگاه های ارتباطی کشور موظفند به مصون سازی تمامی تاسیسات زیربنایی و شریان های اصلی و حیاتی خود (از جمله شامل شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه های زیرساختی و ارتباطی) با بکارگیری مشاوران ذی صلاح و مورد تایید سازمان پدافند غیر عامل بپردازند.
همچنین آموزش عموم مردم در تکالیف دستگاه های اجرایی دیده شده است. براین اساس دستگاه های آموزش و فرهنگی کشور از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند برنامه ها و متون آموزشی پدافند غیر عامل برای عموم مردم را براساس سیاست های آموزشی سازمان تهیه و پس از تایید در برنامه های سالانه خود درج کنند.


 ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی تهدیدات نوین
یکی از بخش های مهم این آیین نامه، ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی تهدیدات نوین (شامل استفاده از سلاح های زیستی، شیمیایی، هسته ای، الکترومغناطیس، سایبری و فناورانه) است.
بر این اساس دستگاه های اجرایی ملی و استانی موظفند کمیته دایمی سامانه رصد، پایش و تشخیص را مبتنی بر تهدیدات نوین با استفاده از شبکه ارتباطی پایدار ایجاد کنند. سازمان پدافند غیر عامل نیز دستورالعمل و نظامات هشدار، ایجاد آمادگی، پیشگیری، خنثی سازی و آمادگی مقابله با تهدیدات نوین و پیامدهای آن را تهیه و ابلاغ می کند.
دستگاه های اجرایی ملی و استانی موظفند سامانه پدافند رایانیکی (سایبری) دستگاه خود را در سطح ملی و استانی مبتنی بر نظام پدافند سایبری مصوب کمیته دایمی با هماهنگی و راهبری سازمان به این شرح ایجاد و فعال کنند:
- نظام رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی تهدیدات سایبری
- نظام تعیین وضعیت و مدیریت صحنه پدافند سایبری و پاسخ
- نظام کاهش آسیب پذیری، مصون سازی و مقاوم سازی زیرساخت های سایبری
- نظام آموزش، تمرین، رزمایش و ارتقای آمادگی و برگزاری رزمایش. سازمان/قرارگاه پدافند سایبری موظف است سامانه رصد، پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات و آسیب پذیری های سایبری ملی را براساس تدابیر ستادکل نیروهای مسلح در سطح ملی و استانی ساماندهی، راه اندازی، فعال و ارتباط آن را با مرکز ملی سایبری و سامانه دستگاه های اجرایی ملی و استانی برقرار کند. همچنین این سازمان موظف است با هدف مصون سازی و بی اثرکردن تهدیدات سایبری، نظام پدافند سایبری سرمایه های ملی سایبری و سرمایه های وابسته با سایبر (حیاتی، حساس و مهم) را تهیه، تدوین و اجرا کند.
دستگاه های اجرایی ملی و استانی که سرمایه های ملی سایبری و سرمایه های وابسته به سایبر را در اختیار دارند موظفند به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل کردن سامانه های نرم افزاری دستگاه های ذی ربط و توسعه آمادگی ها، مدیران و کارکنان خود را براساس نظام آموزش پدافند سایبری مصوب کمیته دائمی و هدایت و راهبری سازمان آموزش داده و توانمند کنند.
سازمان/قرارگاه پدافند سایبری موظف است ضمن هماهنگی و هم افزایی با مرکز ملی فضای مجازی، اجرای پدافند سایبری در دستگاه های اجرایی را هدایت، راهبری و نظارت کرده و به صورت سالیانه گزارش دهد.
به منظور ایجاد هماهنگی بین اقدامات و برنامه های پدافند سایبری در دستگاه های اجرایی «کمیته هماهنگی پدافند سایبری» با مسوولیت سازمان/قرارگاه پدافند سایبری و عضویت مرکز راهبردی افتا، مرکز ماهر، فرماندهی سایبر الکترونیک سپاه و پلیس فتا تشکیل می شود و اقدامات رده های ذکر شده و راهبردهای پدافند سایبری را در اجرا هم افزایی و هماهنگ می کند.
در بخش دیگری از این آیین نامه آمده: سازمان برنامه و بودجه مسوول لحاظ کردن مصوبات کمیته دائمی در خصوص نظام و ضوابط فنی مصوب، در دست اجرا و در دست مطالعه ای که اعتبار آنها از بودجه عمومی کشور تامین می شود را ضمن اعتبار سالانه دستگاه مربوط پیش بینی کند.
همچنین کلیه شرکت های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند اعتبار مورد نیاز طرح های پدافند غیرعامل را از محل منابع داخلی پیش بینی و تامین کنند.
رعایت اصول پدافند غیر عامل در تمامی طرح های دستگاه های جرایی که از تسهیلات مالی و سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنند نیز به تشخیص سازمان در طراحی، اجرا و بهره برداری الزامی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">