ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایرانی ها در صدر کاربری اینترنت در خاورمیانه

| پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۸۸، ۰۳:۴۶ ب.ظ | ۱ نظر

56 درصد از کل کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه ایرانی هستند و ایران از نظر رشد کاربران اینترنت نیز در منطقه اول است.

به گزارش سایت آمارهای جهانی اینترنت؛ ایران با داشتن 32میلیون کاربر اینترنت، بیش از 56 درصد کاربران اینترنت در خاور میانه را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می افزاید تعداد کاربران اینترنتی در خاور میانه در فاصله سال های 2003 تا 2009 میلادی، از رقم 16میلیون نفر در کل منطقه به رقم قابل ملاحظه 5/85 میلیون نفر افزایش یافته که به این ترتیب، سهم 2 درصدی کاربران خاورمیانه ای از تعداد کل کاربران اینترنتی در دنیا به 2/5 درصد ارتقاء یافته است. بخش اعظم این کاربران را جوانان، به خصوص افراد زیر 35 سال تشکیل می دهند.

روند رو به گسترش استفاده از اینترنت در میان کشورهای خاورمیانه از سال 2003 میلادی با شتابی فزاینده همراه شده و ضمن تسهیل دسترسی به اطلاعات، کالاها و خدمات مورد نیاز، زمینه بهبود فضای کسب و کار در منطقه را نیز فراهم ساخته است.

البته این فرآیند پرشتاب توسعه فن آوری های ارتباطی به خصوص اینترنت، بدون اصطکاک نیز نبوده و در مواردی موجب اعمال سیاست های سخت گیرانه و محدودکننده توسط دولت های منطقه در شکل ها و درجات مختلف گردیده است. شدیدترین نوع اعمال سانسور در این زمینه را باید متعلق به دولت عربستان سعودی دانست که مطابق با دستورالعمل های صادر شده از سوی آن، حتی کافی نت های این کشور نیز مجبور به نصب دوربین های مخفی مداربسته و ثبت مشخصات کلیه مشتریان و کاربران خود هستند.

این گزارش می افزاید: در این میان، روند رشد و بسط دامنه دسترسی به اینترنت در ایران، با شیبی فزاینده ادامه یافته است. در حال حاضر ایران حائز رتبه اول در میان کشورهای منطقه از نظر میزان دسترسی به اینترنت بوده و در طی یک دوره رشد خیره کننده، تعداد کاربران اینترنتی در ایران از رقم 250 هزار نفر در پایان سال 2000 میلادی به رقم 32 میلیون و دویست هزار نفر در سال 2009 افزایش یافته که به این ترتیب، کشورمان در این دوره حدوداً 9 ساله، شاهد رشدی 127برابری در میزان دسترسی به اینترنت بوده است. شاخص «نفوذ جمعیتی اینترنت» در میان ایرانیان، اکنون در سطح 5/48 درصد قرار دارد که بدین ترتیب، از هر صد شهروند ایرانی، حدود 50 نفر را باید در میان کاربران اینترنت به شمار آورد.

در خاتمه این گزارش آمده است: علی رغم جایگاه برتر کشورمان از حیث میزان دسترسی به اینترنت در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا (MENA)، کیفیت دسترسی به این شبکه اطلاع رسانی و میزان بهره وری ایرانیان که بر اساس این داده های آماری، طبعاً زمان زیادی را در روز صرف جستجو در اینترنت می نمایند، نیازمند تحول جدی و اساسی می باشد. استفاده بهینه از اینترنت می تواند به ارتقاء سطح خدمت رسانی توسط نهادهای دولتی و عمومی، بهبود فضای کسب و کار، کاستن از تعداد و شدت موانع بوروکراتیک، تسهیل دسترسی عموم به اطلاعات، ایجاد شفافیت در عرصه فعالیت های سیاسی و اقتصادی و آسان سازی روند جذب سرمایه های خارجی بیانجامد.

در این میان می توان از توسعه نیافتگی زیرساخت های ارتباطی، سرعت کم دسترسی به اینترنت، فقدان انسجام در استراتژی ملی توسعه فن آوری اطلاعات، فقدان چارچوب قانونی جامع الاطراف برای مدیریت فضای آنلاین، نبود عزم کافی در میان دستگاه های دولتی برای سرمایه گذاری در زمینه فن آوری اطلاعات، کم تحرکی بخش خصوصی و ضعف فرهنگ عمومی در تشویق به استفاده ارزش زا از اینترنت به عنوان مهمترین موانع استفاده از این پتانسیل عظیم در تحقق اهداف دولت الکترونیک یاد می شود.

جهت اطلاعات بیشتر:

http://www.euromonitor.com/Regional_Focus_Growing_Internet_usage_in_the_Middle_East_and_North_Africa

http://www.internetworldstats.com/stats5.htm

منبع : الف

  • ۸۸/۰۹/۲۶

نظرات  (۱)

ما 32 ملیون کاربر dial up داریم که تو این گزارش این تعداد با تعداد کاربرای ایننترنت پر سرعت کشورهای دیگه مقایسه شده چون از لحاظ تعداد کاربرهای اینترنت پر سرعت که به هیچ وجه با کشورهای منطقه (بجز عراق و افغانستان ) قابل مقایسه نیستیم چه برسه به نسبت تعداد کابرهای اینترنت به جمعیت هر کشور اگه قراره از این 32 ملیون استفاده کنیم باید انو با کاربرای اینترنت dial up دیگر کشورها مقایسه کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">