ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترانت ملی در نیمه راه متوقف شد

| سه شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۸۴، ۰۶:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

آنچه در ارتباط با بودجه اینترانت ملی در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسید، با مخالفتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفت و نیز با توجه به عدم توجیه اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، باعث شد که نتیجه لازم حاصل نشود.

رمضانعلی صادق‌زاده، عضو کمیسیو ن صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته مخابرات در واکنشی به عدم تصویب بودجه پیشنهادی اینترانت ملی در کمیسیون تلفیق، دلایل اصلی عدم تصویب بودجه پیشنهادی مربوط به اینترانت ملی در کمیسیون تلفیق را توجیه نشدن اعضای کمیسیون تلفیق در رابطه با ضرورت تخصیص این بودجه و مخالفت‌‌های نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دانست.

وی همچنین افزود: تأمین شدن بودجه مورد نظر از منابع خود شرکت‌‌های وابسته به وزارتICT نیز راه‌حل مناسب و درستی نیست. چرا که شرکت‌‌های وابسته به وزارتICT نیز کلیه درآمدهای خود را به خزانه واریز کرده و اگر قرار باشد از این منابع استفاده شود باید در بودجه سنواتی آنها منظور شود که همین امر خالی از اشکال نیست.

این در حالی است که بحث احتمال تحریم ایران و بلوکه شدن دارایی‌‌های مجازی سایت‌‌های ایرانی، ترافیک سنگین اینترنتی و تحمیل شدن هزینه دو برابر برای ارتباط داخلی به دلیل استفاده از سرور خارجی و عوامل بسیار دیگر از جمله دلایلی بود که ضرورت داشتن یک اینترانت ملی را توجیه اقتصادی و علمی می‌کرد. در همین خصوص معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات نیز گفته است: نمایندگان مجلس با توجه به اینکه منابع تأمین پروژه اینترانت ملی از شرکت‌های وابسته به وزارتICT عنوان شده و به قانون نیاز نداشت، تصمیم گرفتند که بودجه از منابع خود شرکت‌های وابسته به وزارت ICT تأمین شود.

عبدالمجید ریاضی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای مراحل مطالعاتی و طراحی این پروژه افزود: با توجه به اینکه منابع تأمین پروژه، طبق پیشنهاد کمیسیون صنایع از شرکت‌‌های وابسته به وزارت ارتباطات است، بنابراین نیاز به قانون ندارد و نمایندگان مجلس هم با توجه به همین امر تصمیم گرفتند که بودجه این بحث به قانون نیاز نداشته و از منابع خود شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات تأمین شود.

صمد مؤمن‌بالله،‌معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس وزارت ارتباطات نیز ضمن اعلام موافقت خود در مورد به تصویب نرسیدن بودجه مربوط به شبکه اینترانت ملی در کمیسیون تلفیق گفت: در شرایط فعلی بخشی از این بودجه در مراحل اولیه از محل امکانات و درآمدهای خود وزارتخانه هدایت می‌شود و بخش دیگر آن با توجه به هنگفت بودن درآمد مورد نیاز باید در سال آینده از بودجه دولت تأمین شود.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه فاز اول طرح اینترانت ملی، فاز مطالعاتی است و نیاز دارد تا ضرورت‌‌های ایجاد آن با ایجاد زمینه‌‌های اولیه احساس شود، فکر می‌کنم در آینده نزدیک از وجوهی که در اختیار داریم یا با کمک‌‌های مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری بتوان کار را آغاز کرده تا برای سال آینده نمایندگان مجلس نسبت به این قضیه بیشتر مطلع شده و در مورد آن خبررسانی شود.

وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی،‌بخشی از این بودجه در مراحل اولیه از محل امکانات و درآمدهای خود وزارتخانه‌ها هدایت می‌شود و بخش دیگر برای مواردی مانند تهیه تجهیزات مورد نیاز با توجه به اینکه می‌خواهیم در حد امکان از داخل تهیه شود و در آینده کاملاً‌در اختیار خودمان باشد، نیاز دارد تا در سال آینده از بودجه دولت تأمین شود. امیدواریم درباره اینترانت ملی در سال آینده خبررسانی بهتری ‌شود و نمایندگان از آن بهتر مطلع شوند.

به نظر می‌رسد بار دیگر عدم اطلاع و نبود شناخت کافی نسبت به یک طرح،‌باعث به نتیجه نرسیدن آن شده است و این مسأله را به خاطر می‌آورد که در بیشتر مواقع بشریت وقتی نسبت به مسأله‌ای دانایی کافی ندارد، صورت مسأله را پاک می‌کند.

لیلا باران‌چشمه

  • ۸۴/۱۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">