ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاثیر اینترنت بر جرایم جنایی در ایران

| چهارشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش رؤسای ادارات مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی سراسر کشور گفت: در راستای تدابیر ابتدای سال فرمانده ناجا که به معاونین مبارزه با جرایم جنایی ارسال شده بود، این نشست برگزار شد تا برنامه‌ها نیز مرور شوند.

وی تصریح کرد: در این همایش همچنین توافقات و تعاملات لازم با مجموعه‌های قضایی برای رسیدگی بهتر به پرونده‌های جنایی نیز بررسی شد و چند پرونده مهم به عنوان شگرد و شیوه‌های جدید برای شرکت‌کنندگان مطرح شد.

وی تصریح کرد: جرایم جنایی در کل برای ما اولویت دارد یعنی نمی‌‌توان گفت یکی مهم‌تر از دیگری است و تا زمان کشف شدن بر روی میز کاراگاهان پی‌جو قرار می‌گیرد.

مقیمی خاطر نشان کرد: از زمانی که به کارگیری افسران بازنشسته را مد نظر قرار دادیم و از آنها به عنوان گروه‌های کاری در استان‌ها و ستاد استفاده کردیم برخی پرونده‌های پیچیده و قدیمی بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به کشف بالغ بر 97 درصد وقوع قتل گفت:‌ 70 درصد از این کشفیات مربوط به وقوع قتل‌های امسال و 27 درصد مربوط به سال‌های گذشته است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: در جرایم جنایی کمیت به تنهایی ملاک نیست چرا که هر پرونده ارزش مشخص به خود را دارد چنانچه ارزش برخی از پرونده‌های جنایی بسیار بالاست.
وی گفت: برخی پرونده‌ها که در استان خود به نتیجه نمی‌رسد به صورت پلکانی به مراجع بالاتر و نهایتاً‌ ستاد، احاله می‌شود.

مقیمی گفت: در سال جاری پرونده‌های زیادی داشتیم که اگر به موقع کشف نمی‌شدند امکان داشت به پرونده‌های سریالی تبدیل شوند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به سؤالی مربوط به ارتباط جرایم جنایی با فضای مجازی گفت: فضای مجازی تأثیر زیادی روی جرایم جنایی دارد و در بسیاری مواقع در پیگیری سرنخ‌های کشف، متوجه می‌شویم که دوستی‌های فضای مجازی باعث قتل و تجاوز شده است که شمار زیادی از پرونده‌ها به همین شکل هستند.

 مقیمی خاطر نشان کرد: جاهایی که قاتل یا مقتول تحصیل‌کرده‌تر و آشناتر با فضای مجازی باشند استفاده از فضای مجازی و ارتباط آن با جرایم جنایی بیشتر است.

 وی در خصوص کشف برخی پرونده‌ها که زمان وقوع جرم مربوط به سال 59 بوده است، گفت: در همه جای دنیا پرونده‌ها زمان می‌خورد و در بایگانی نگهداری می‌شوند اما از زمانی که فرمانده ناجا گفتند پرونده‌های جنایی از میز افسران کنار گذاشته نشود، با استفاده از افسران بازنشسته که خودشان با این پرونده آشنایی داشتند در حال کشف این پرونده‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: برخی پرونده‌های گذشته که کشف نشده بود با توجه به مرور زمان و کم شدن حساسیت‌های جامعه و پی‌جویی‌ها مورد کشف قرار گرفتند برای مثال سال‌های گذشته فردی، دایی خود را به قتل رسانده بود و اکنون پس از کاهش حساسیت‌ها توانستیم راز این قتل را کشف کنیم یا قاتلی که پس از قتل از کشور خارج شده بود و 15 سال بعد با مشخصات دیگری وارد کشور شده و زندگی می‌کرد که در این مورد نیز توانستیم هویت وی را شناسایی کنیم.

 مقیمی در خصوص انتشار برخی اخبار جنایی در شبکه‌های اجتماعی گفت: بسیاری از اخبار فضای مجازی با واقعیت منطبق نیستند و به دلخواه منتشرکننده تغییر می‌یابد و رسالت وجودی سخنگوی ناجا نیز همین است که اصل موضوع را به اطلاع برساند.

 رئیس پلیس آگاهی ناجا خاطر نشان کرد: ما تا جایی که مطمئن باشیم انتشار موضوعی حرمت خانواده‌ها را از بین نمی‌‌برد و یا در روند کشف موضوع خللی ایجاد نمی‌کند، موضوعات را اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما در بسیاری موارد اخبار منتشر شده در فضای مجازی به گوش من به عنوان بالاتری مسئول نرسیده است یعنی واقعیت ندارد.

 وی در خصوص افزایش شمار اسیدپاشی در کشور گفت: ما در مقایسه با همسایگان در خصوص این جرم وضعیت خوبی داریم اما حتی به یک مورد آن نیز راضی نیستیم و معتقدیم چنین اتفاقی نباید روی دهد، ضمن اینکه در موضوع اسیدپاشی مواردی که همکاران ما به موقع در پرونده حضور یافته‌اند به سرنخ‌هایی دست پیدا کرده و مرتکب را بلافاصله دستگیر کرده‌اند.

 وی زمانبر بودن برخی از پرونده‌ها را به معنای غیر مؤثر روند رسیدگی ندانست و گفت: اتفاقاً‌ اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است اما ممکن است بخش‌هایی از کار همچنان باقی مانده باشد.

 مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مقایسه وقوع تجاوز و قتل در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت:‌ آمار دقیقی در این خصوص ندارم اما هر دو مورد کاهش یافته است و از نظر جنایی وضعیتمان در سال جاری خوب بوده است.

 رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: متأسفانه در برخی مناطق کشور جرایم جنایی به سبب اختلافات خانوادگی روی می‌دهد یعنی درگیری‌های خانوادگی منجر به قتل می‌شود و مسئولین فرهنگی باید در این حوزه بیشتر فعالیت کنند.

 وی با اشاره به کشف 24 ساعته 25 درصد از پرونده‌های سرقت خودرو گفت: در خصوص بسیاری از انواع پرونده‌ها وضعیت بسیار خوبی را در کشور داشته‌ایم.

  • ۹۴/۰۹/۰۴

پلیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">