ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت رایگان دانش‌آموزان از مطالبات وزیر

| دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

از زمانی که مدارس تعطیل شد، آموزش‌و‌پرورش اقدامات متعددی را برای اینکه جریان آموزش در دوران تعطیلی تداوم یابد، انجام داد. یکی از این اقدامات راه‌اندازی تلویزیون آموزشی بود. در مدت زمان کوتاهی با توجه به اهمیت موضوع، معلمانی انتخاب شدند تا از طریق شبکه آموزش و شبکه چهار، آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان بدهند. مخاطبان این نوع آموزش‌ها بیشتر دانش‌آموزان شهرهای کوچک و دوردست و محروم کشور بودند و خوشبختانه از این برنامه‌ها استقبال بسیار خوبی شد. در شهرهای بزرگ هم معلمان که از مدت‌ها قبل فعالیت‌های خود را در بستر فضای مجازی، قبل از شیوع کرونا شروع کرده بودند و با دانش‌آموزان ارتباط داشتند،  سعی کردند با نصب اپلیکیشن شاد در گوشی‌های هوشمند که از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش راه‌اندازی شد،  به‌صورت جامع‌تر و منسجم‌تر آموزش را دنبال کنند. اما با وجود چنین امکاناتی در بسیاری از مناطق دوردست امکانات کافی وجود ندارد تا دانش‌آموزان بتوانند آموزش‌های مجازی را دنبال کنند.
 از طرفی هزینه‌های اینترنتی پیوستن به این گروه‌های مجازی آموزشی برای بسیاری از والدین سنگین است و از عهده آنها خارج. باید دید وزارت آموزش‌و‌پرورش برای برطرف شدن مشکلات این دسته از دانش‌آموزان چه تدابیری اندیشیده. رضوان حکیم‌زاده،  معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌و‌پرورش در مورد راهکارهای وزارتخانه و اقدامات انجام شده با همشهری گفت‌وگو کرده که ماحصل آن را می‌خوانید.

 

  • در برخی مناطق که دسترسی به اینترنت وجود ندارد یا برخی از دانش‌آموزان امکانات دسترسی به گوشی هوشمند را ندارند،  تکلیف آموزش آنلاین چیست؟ 

ما دستورالعملی را در این راستا تهیه کرده‌ایم تحت عنوان «تداوم آموزش» در مناطق روستایی،  عشایری و مناطق دورافتاده‌ و براساس آن راهکارهایی ارائه شده تا در هر منطقه و در هر استان دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت،  تلویزیون،  تلفن همراه هوشمند و بسترهای فناوری ندارند،  شناسایی و تقسیم‌بندی شوند تا بتوانیم آموزش را برای این دسته از دانش‌آموزان هم تداوم ببخشیم. تولید و توزیع بسته‌های مکتوب و الکترونیک هم یکی از این اقدامات است. به‌عنوان مثال در استان چهارمحال‌و‌بختیاری ۵هزار درسنامه به‌صورت مکتوب و در استان خراسان‌رضوی ۲۷هزار جلد قاصدک سلامت توزیع شده. اعزام ۳هزار راهبر و معلم داوطلب به مناطق محروم روستایی و عشایری هم یکی از اقدامات ما در این زمینه بوده است. از ظرفیت صدا‌و‌سیما در استان‌هاو در جاهایی که شبکه آموزش پوشش نداشت هم استفاده شده که شبکه‌های استانی آموزش‌های شبکه آموزش را بازپخش می‌کنند و از طرفی تولیدات رادیویی هم برای مناطقی که فاقد پوشش تلویزیونی بودند،  انجام شده است. به‌عنوان مثال استان خراسان‌شمالی هزار دقیقه ضبط رادیویی داشته. اکثر مناطق بدون پوشش تلویزیونی و اینترنتی استان‌ها را شناسایی و سعی کرده‌ایم تا اقدامات جبرانی را بدین شکل انجام دهیم. در استان یزد ۳۲۶دانش‌آموز را شناسایی کرده‌ایم که پوشش اینترنت ندارند و معلمان داوطلب آموزش‌های جایگزین را در مورد آنها پیاده‌سازی‌ می‌کنند. در مجموع باید بگویم که ما مسئول تداوم آموزش برای همه دانش‌آموزان هستیم و فقط دانش‌آموزانی که دسترسی به شبکه دارند جامعه هدف ما نیستند. هر چند استفاده از فناوری‌ها یک امر کاملا پذیرفته‌شده‌ است و یک نوآوری محسوب می‌شود. سعی داریم دانش‌آموزان بیشتری در سراسر کشور از امکاناتی که این بستر فراهم می‌کند، استفاده کنند.

 

  • آیا همچنان اپلیکیشن‌ شاد فقط روی گوشی‌های اندروید،قابلیت نصب دارد؟

این نرم‌افزار قابلیت نصب روی ios را نیز دارد و روی تمام گوشی‌های هوشمند قابل‌نصب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. نسخه دسکتاپ هم دارد. ما سعی داریم بعد از عبور از بحران کرونا هم از این اپلیکیشن و فضای مجازی به‌عنوان فضای مکمل در کنار آموزش‌های حضوری بهره ببریم و به همین دلیل در حال ارتقای آن هستیم.

 

  • آموزش‌و‌پرورش در بحث استفاده از اینترنت رایگان در مورد آموزش‌های مجازی چه اقداماتی را انجام داده تا هزینه‌ها را برای خانواده‌ها به حداقل برساند؟

وزیر آموزش‌و‌پرورش در حال پیگیری این موضوع است و یکی از مطالبات ماست تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا خانواده‌ها و معلمان در زمینه آموزش‌های مجازی از اینترنت رایگان استفاده کنند.

 

  • آیا آموزش‌های مجازی برای کلاس‌های چندپایه و پیش‌دبستانی هم شروع شده؟

پیش‌دبستانی یک دوره رسمی است و بنابراین باید مانند سایر دوره‌های ما حتما برگزار شود. به‌ویژه در مناطق دوزبانه برای آمادگی ورود به پایه اول حتما تشکیل چنین کلاس‌هایی لازم و ضروری است. در مورد کلاس‌های چندپایه نیز هر جا که این امکان وجود داشته باشد و دانش‌آموزان به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی داشته باشند قطعا ترجیح ما این است که این اتفاق صورت پذیرد.

 

  • آیا برگزاری امتحانات و صدور کارنامه هم قرار است به‌صورت آنلاین انجام شود؟

در این زمینه تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده ولی این موضوع در شورای‌عالی آموزش در حال بررسی است. در رابطه با شکل برگزاری آزمون‌ها وزارتخانه تابع ستاد ملی کروناست. ما هنوز تا زمان برگزاری آزمون زمان داریم و نمی‌توانیم جلوتر به‌طور قطعی پیش‌بینی کنیم.

 

  • آموزش‌ها تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟

آموزش‌های حضوری در مناطق محروم و روستایی و عشایری و غیرحضوری به‌صورت آنلاین و در قالب ارائه در فضای مجازی تا اتمام محتوای کتب درسی ادامه پیدا خواهد کرد. اساس کار در این شیوه تدریس، معلمان هستند. در دوره ابتدایی با توجه به اینکه اتمام محتوا به تشخیص معلم است می‌تواند براساس آن،  ارزشیابی‌ها را انجام دهد که با مدیریت و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود اما ما ارزشیابی هماهنگ پایه ششم را امسال نخواهیم داشت چون از قبل هم نقدهایی به آن وارد بود.

 

  • چرا آموزش‌و‌پرورش روی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تأکید دارد. چون برخی از والدین بنا به دلایلی تمایلی برای نصب اپلیکیشن‌های داخلی ندارند؟

وزارتخانه تابع قوانین رسمی کشور و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی است. بنابراین چون این آموزش‌ها قرار است از بسترهای رسمی به دانش‌آموزان ارائه شود ما نیز مجبور به پیروی از مصوبات موجود هستیم. به‌دلیل اهمیت حفظ اطلاعات دانش‌آموزان حتما باید این فضا،  فضای امن و اختصاصی باشد تا خانواده‌ها بتوانند با اطمینان‌خاطر ورود پیدا کنند. (منبع:همشهری)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">