ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وان‌وب که پیش از ورشکستگی ۷۴ ماهواره را به مدار پرتاب کرده بود، ادعا می‌کند فاصله کمی تا عملیاتی کردن اینترنت ماهواره‌ای دارد.

چندی پیش گزارشی درباره تلاش شرکت اسپیس ایکس برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای منتشر کردیم. آزمایشی که با نام اینترنت ماهواره‌ای استارلینک آغاز شده و هدفش ایجاد اینترنت عمومی برای تمام مناطق جهان به‌خصوص مناطق دور افتاده یا دچار حوادثی مانند سیل و زلزله است که زیرساخت‌های آن منطقه تخریب شده است.

حالا خبر رسیده یک رقیب جدی برای شرکت ایلان ماسک و ایده انقلابی‌اش پیدا شده است. شرکت وان‌وب که چندی است فعالیت روی یک پروژه مشابه را شروع کرده، اعلام کرده فاصله زیادی با شرکت استارلینک ندارد و سال ۲۰۲۱ اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه می‌کند.

جالب است که ایلان ماسک خود حضور نزدیکی در سال‌های قبل در شرکت وان‌وب داشته و این شرکت با توجه به حامیان مالی قدرتمندش مانند گروه ویرجین، سافت بانک، ایرباس و کوالکام، راه آسانی برای رسیدن به موقعیت فعلی استارلینک دارد. از طرف دیگر بالن‌های گوگل هم به جا‌های خوبی رسیده است و می‌تواند نقش مهمی در ماجرا بازی کند.

 

رقیب استارلینک برمی‌گردد

وان‌وب با شیوع ویروس کرونا ضربه بدی خورد و حتی تا مرز ورشکستگی هم رفت، اما حالا با حمایت یک شرکت هندی بسیار قدرتمند با نام «بهارتی اینترپرایز» و دولت بریتانیا که سهم یکسانی دارند بار دیگر آغاز به کار کرده است.

وان‌وب که پیش از ورشکستگی ۷۴ ماهواره را به مدار پرتاب کرده بود، ادعا می‌کند فاصله کمی تا عملیاتی کردن اینترنت ماهواره‌ای دارد.

مدیر و مؤسس شرکت هندی بهارتی نیز در سخنرانی‌ای اعلام کرده که تا ماه اکتبر ۲۰۲۱ وان‌وب پوشش‌دهی اینترنت خود را در بخش‌های زیادی از شمال اروپا، آلاسکا و دو قطب شروع خواهد کرد.

همچنین وان‌وب ادعا می‌کند در صورت موفق‌بودن دوره آزمایش در این مناطق تا ماه می‌و ژوئن۲۰۲۲، این شرکت کل جهان را پوشش می‌دهد.

اگر ادعای وان‌وب درست باشد، می‌توان این‌طور حساب کرد که استارلینک یک‌سال از وان‌وب جلوتر است. اما وان‌وب در همین ماه مجموعه‌ای از ۳۶ ماهواره خود را با استفاده از راکت سایوز روسیه به مدار ارسال می‌کند.

نکته مجهولی که در مورد وان‌وب وجود دارد، مشخصات اینترنتی است که قرار است در اختیار کاربرانش قرار دهد. همچنین قیمت استفاده از این خدمات هم هنوز مطرح نشده است. این در حالی است که استفاده از پوشش اینترنتی استارلینک نزدیک به ۵۰۰ دلار در سال هزینه خواهد داشت.

 

بالن‌های گوگل بر فراز آسمان

شرکت دیگری که به‌صورت جدی روی پوشش اینترنت در مناطق بدون اینترنت کار می‌کند شرکت آلفابت یا همان شرکت مادر گوگل است.

بالن‌های اینترنتی با ارتفاع زیاد که توسط آلفابت اداره می‌شوند، در حال بهبود هستند، به‌طوری که یکی از آن‌ها به‌تازگی با رکورد ۳۱۲ روز در استراتوسفر شناور است و مسافتی حدود ۱۳۵ هزار مایل را پوشش می‌دهد.

به‌عنوان بخشی از پروژه در حال انجام Loon با هدف ایجاد یک پلتفرم با قابلیت اتصال به اینترنت به مکان‌های دورافتاده و مناطق آسیب‌دیده از بلایا، این تیم در تلاش است تا طراحی بالن‌های خود را در ارتفاع بالا بهبود بخشد تا آن‌ها بتوانند در آسمان بمانند و با مدت طولانی‌تر پرواز به کاهش هزینه‌های کلی سیستم و بهبود پوشش کاربران در زمین کمک کنند.

این بالن که رکورد پرواز قبلی لون را ۸۹ روز شکست، از پورتوریکو در ماه می ۲۰۱۹ پرتاب شد. از آنجا قبل از خوشه‌بندی با دیگر بالن‌های لون، به پرو در ارتفاع حدود ۲۰ مایل (۲۰ کیلومتری) حرکت کرد تا یک سرویس آزمایشی اینترنتی ارائه دهد.

این پروژه برای رساندن اینترنت به بخشی از مردم بود که زیرساخت اینترنت زمینی خود را در زمین‌لرزه اخیر از دست داده بودند.

بالن‌های لون با قابلیت پرواز طولانی را به جنوب و سپس شرق فرستادند تا برای هفت ماه دیگر در باد‌های با ارتفاع زیاد شناور شود و از طریق اقیانوس اطلس جنوبی، اقیانوس هند و اقیانوس آرام جنوبی دور کره زمین حرکت کند. این مسافر ماجراجو سرانجام در باخا، مکزیک فرود آمد، جایی که تیم بازیابی لون آن را برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری کرد.

 

رکوردشکنی امیدوارکننده

سالواتوره کاندیدو، مدیر ارشد فناوری لون در پست وبلاگش درباره این رکوردشکنی این‌طور نوشته است: این واقعیت که بالن‌ها می‌توانند مسافت زیادی را طی‌کنند مهم است، زیرا به این معنی است که می‌توان آن‌ها را در صورت نیاز در مسیر‌های طولانی هدایت کرد، به‌عنوان مثال، در صورت بروز بلایای طبیعی و آسیب‌دیدن زیرساخت‌های ارتباطی در هر نقطه‌ای از جهان می‌توان روی این بالن‌ها حساب کرد.

هنگامی که آن‌ها به مقصد می‌رسند، تنظیمات در ارتفاع آن‌ها (برای گرفتن حرکت‌های مختلف باد) باعث می‌شود که بالن‌ها در یک خوشه روی یک مکان خاص مرتب شوند تا پوشش ثابت داشته باشد. گوگل سال ۲۰۱۱ با ایده استفاده از خوشه‌های بالن برای انتقال اینترنت به جوامع محروم در زمین، پروژه لون را شروع کرد. سخنگوی لون در مورد کاربری این بالن‌ها اعتقاد دارد ساده‌ترین تصور از آن‌ها استفاده به‌عنوان برج‌های هوایی تلفن‌همراه است. سیستم پرواز لون از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌است.

اول، بالن که سیستم را در آسمان نگه می‌دارد.

دوم، یک بخش شامل تمام سخت‌افزار‌های لازم برای پیمایش و عملیات ایمن و سوم، تجهیزات ارتباطی مورد نیاز برای اتصال کاربران روی زمین.

در حالی که این پروژه هنوز در مرحله آزمایش است، این فناوری قبلا در سناریو‌های واقعی به کار رفته، همان‌طور که در پرو پس از وقوع زمین لرزه استفاده شد.

در مثال‌های دیگر، لون در سال ۲۰۱۷ با اپراتور تلفن‌همراه AT&T همکاری کرد تا از بالن‌ها برای بازگرداندن خدمات تلفن‌همراه و LTE به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در پورتوریکو استفاده کند که توفان باعث آسیب جدی به زیرساخت‌های اتصال جزیره شده بود.

این در حالی است که در جولای ۲۰۲۰ بالن‌های لون به آسمان فرستاده شدند تا بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد پوشش ۴G در مناطق دور افتاده کنیا را به‌عهده بگیرند.

منبع: جام جم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">