ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت همچنان گران و بی کیفیت است

| دوشنبه, ۷ آبان ۱۳۸۶، ۰۳:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر

فراهم‌سازی دسترسی به باند پهن و افزایش دسترسی به اینترنت گام مهمی برای رشد اقتصادی کشورها به شمار می‌رود، ظاهرا میزان پهنای باند اینترنت کشور به 9 هزار و 600 مگابیت بر ثانیه رسیده است و نسبت به ابتدای برنامه‌ی چهارم توسعه، 700 درصد رشد داشته و به گفته‌ی مدیران پهنای باند مورد نیاز کشور تامین شده است.

اما برخی از کارشناسان در این باره معتقدند که میزان پهنای باند در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای همسایه بسیار کم و پایین بوده و پاسخگوی نیازها نیست و بهترین کار در زمینه‌ی پهنای باند این است که اصل 44 قانون اساسی در این رابطه به کار گرفته و امور به بخش خصوصی واگذار شوند.

به گزارش (ایسنا)، خریداری و ورود پهنای باند توسط شرکت‌های خصوصی یکی از راهکارهایی است که فعالان حوزه برای رفع مشکل قیمت، کمیت و کیفیت پهنای باند عنوان می‌کنند و معتقدند ورود بخش خصوصی در این حوزه به پیشرفت و افزایش کیفیت منجر خواهد شد.

ظاهرا پهنای باند اینترنت در کشور به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پس از شروع به کار دولت فعلی پنج برابر شده اما با وجود اعلام آمادگی این وزارتخانه برای افزایش پهنای باند متقاضی برای انجام این کار در کشور وجود ندارد.

جواد رادمان - مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات - نیز معتقد است که در حال حاضر پهنای باند مورد نیاز کشور تامین شده و امکان ارایه‌ی پهنای باند به هر میزان که مورد نیاز دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی باشد، وجود دارد.
ورودی پهنای باند اینترنت کافی به نظر نمی‌رسد

این اظهارات در حالی است که به اعتقاد رییس انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی میزان پهنای باند اینترنت موجود در کشور کافی به نظر نمی‌رسد؛ کیفیت پهنای باند اینترنت به مقدار آن و عرضه‌ی پهنای باند بستگی دارد و هر چه کیفیت دسترسی به اینترنت افزایش یابد طبیعتا سرعت دسترسی به آن نیز بالا می‌رود.

مسعود ریاضیات با بیان این که در حال حاضر بخش زیرساخت باید دولتی باقی بماند به خبرنگار ایسنا گفت: بخش خصوصی بهتر می‌تواند با طرف‌های خارجی خود چانه‌زنی کرده و در قالب‌های بخش خصوصی پهنای باند ارزان‌تری به دست مردم برساند.

به گفته‌ی این کارشناس میزان ورودی پهنای باند کافی به نظر نمی‌رسد، گفت: وقتی این موضوع را با کشورهای همردیف خود مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این میزان کافی نیست بنابراین بهترین کار در زمینه‌ی پهنای باند این است که اصل 44 قانون اساسی در این رابطه به کار گرفته و امور به بخش خصوصی واگذار شوند.

اما محمدرضا جولایی - مدیر یک شرکت اینترنتی - مشکل اصلی در زمینه‌ی پهنای باند را این دانست که بک‌بون یا پشتیبان اصلی ما برروی کشور ترکیه است و اگر به هر دلیلی مشکل فنی در این زمینه به وجود آید معادل آن میزان، بک‌بون موجود نیست و زمانی که اختلالات کیفیتی ایجاد می‌شود مشکلاتی را ایجاد می‌کند زیرا به لحاظ کیفیتی در بحث پهنای باند پشتیبانی مناسب و کافی نمی‌شود.

به گفته‌ی او با توجه به این که روز به روز مصرف پهنای باند در کشور افزایش می‌یابد، مخابرات خود را متناسب با تقاضاها پیشرفت و گسترش نمی‌دهد و همین موضوع باعث بروز مشکل می‌شود؛ در صورتی که اگر برروی هر ارایه کننده‌ بک بون قرار دهند بسیاری از مشکلات کیفیتی حل خواهد شد.
میزان فعلی پهنای باند فعلا جوابگوی نیازها است

یکی دیگر از مدیران شرکت‌های اینترنتی میزان فعلی پهنای باند را فعلا جوابگوی نیازهایی موجود در کشور دانست و گفت: مشکل آنچنانی در زمینه‌ی پهنای باند نداریم بلکه مشکل اصلی همان نیاز است چون نیاز واقعی در این زمینه مشخص نیست.

سیدرضا نشاط گفت: نیاز به پهنای باند و کاربردهای آن باید به وجود آید که این کار مستلزم فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی است.

هادی مهمانی - یک فعال حوزه‌ی اینترنت هم مشکل اصلی شرکت‌های اینترنتی در زمینه‌ی میزان پهنای باند را کیفیت نامناسب آن دانست و گفت: کیفیت همیشه با نوسان رو‌به‌رو بوده و از کیفیت مناسبی در این زمینه برخوردار نیستیم اما با این حال نسبت به سال‌های گذشته کیفیت‌مان بهبود یافته است.

مهمانی درباره‌ی پایین بودن سرعت اینترنت در کشور و نامناسب بودن ارایه‌ی پهنای باند اینترنت در شهرهای کوچک گفت: متاسفانه در کشور زیرساخت از وضعیت مناسبی برخودار نیست و این موضوع ارتباطی به فیبر نوری ندارد و در بحث ADSL (اینترنت پرسرعت) مسیرهای مخابرات و بستری که این سرویس از آن طریق به دست مشتری می‌رسد، خراب است.

به گفته‌ی کارشناسان قیمت پهنای باند در کشورمان حتی با توجه به تخفیفی که صورت گرفته همچنان در مقایسه با تعرفه‌های جهانی بیشتر است.

محمد ایزددوست - مدیر یک شرکت اینترنتی - در این باره معتقد است: شرکت‌های اینترنتی نمی‌توانند کاهش قیمت پهنای باند را برای سرویس ‌اینترنت پرسرعت داشته باشند و تنها نسبت به کاهش کمی در قیمت کارت‌های اینترنتی اقدام می‌کنند زیرا در غیر این صورت متضرر خواهند شد.
قیمت پهنای باند اینترنت باید به قیمت جهانی نزدیک‌تر شود

کوروش فهامی - فعال حوزه‌ی اینترنت - گفت: اگر شرکت‌های اینترنتی بخواهند علاوه بر کاهش قیمت کارت‌های اینترنت در قیمت ارایه‌ی سرویس ADSL نیز برای مشتریان خود کاهش اعمال کنند، این موضوع به ضرر اقتصادی به شرکت‌ها خواهد شد و اگر بخواهند کاهشی در این زمینه اعمال کنند باید از جیب خودشان هزینه کنند که این عادلانه نیست.

به گفته‌ی این مدیر شرکت اینترنتی میزان پهنای باند در حال حاضر پاسخگوی نیازها است اما موضوع اصلی در این زمینه کاهش قیمت آن است؛ به عنوان مثال قیمت جهانی پهنای باند برای هر مگ تقریبا 300 یورو یعنی حدود 400 هزار تومان است در حالی که در کشور ما این قیمت تقریبا 900 هزار تومان است، بنابراین مشکل اصلی قیمت است و در زمینه‌ی کیفیت نیز غیر از قطعی‌هایی که هر از گاهی صورت می‌گیرد مشکل خاصی نداریم.

مشکل کمیت و کیفیت پهنای باند در حالی است که چندی پیش بحث کاهش تعرفه‌ی پهنای باند برای شرکت‌های اینترنتی مطرح و اعمال شد اما از طرف دیگر شرکت‌های اینترنتی معتقدند نمی‌توانند به میزان تخفیفی که مخابرات در قیمت پهنای باند آن‌ها قائل می‌شود کاهشی را در قیمت تمام شده‌ی خود اعمال کنند زیرا قیمت تمام شده اینترنت فقط بحث هزینه‌ی پهنای باند نیست و متناسب با کاهش پهنای باند نمی‌توان کاهشی را در قیمت اینترنت برای کاربران نهایی داشت.

در هر حال کارشناسان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال بررسی نظرات شرکت‌های اینترنتی برای اصلاح جدول پهنای باند هستند و به گفته‌ی مسوولان مربوطه برای انجام بازنگری به هماهنگی‌های گسترده با شرکت مخابرات ایران یا شرکت فن‌آوری اطلاعات و یا سایر مراجع ذی‌ربط نیاز است که باید انجام شود.

  • ۸۶/۰۸/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">