ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

باد شیائومی خوابید

| يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

شیائومی که در طول یکی دو سال گذشته توانست نامی از خود در بازار موبایل دنیا مطرح کند و به مدت یکی دو فصل هم جایگاه سوم جدول بزرگ ترین تولیدکنندگان دنیا را پس از سامسونگ و اپل به خود اختصاص داده بود، حالا ظاهرا نتوانسته به اهداف خود نایل شود و کم کم جایگاه خود را در بازار دنیا از دست می دهد.
فناوران - مجله فوربس در گزارشی وضعیت شیائومی را تحلیل کرده و به دلایل شکست این کمپانی پرداخته است.
در طول یکی دو سال اخیر خبرها و گزارش های زیادی درباره شیائومی و موفقیت این شرکت نوپا منتشر شد و همه تحلیل‎گران در شگفت بودند که چطور یک شرکت نوپا می تواند به‎سرعت رشد کرده و سهم بزرگی از بازار موبایل را به خود اختصاص دهد.
یکی از مهم ترین عواملی را که باعث موفقیت این کمپانی می دانستند، روش خاص فروش این شرکت و تشنگی بازار بود. این کمپانی ساعات مشخصی را برای عرضه محصولی خاص تعیین می کرد و رکوردهای باورنکردنی به ثبت می رساند. حتی در سال 2014 با فروش 61 میلیون دستگاه گوشی هوشمند توانست جایگاه شماره یک را در بازار چین به خود اختصاص دهد و جای اپل و سامسونگ را بگیرد.
یکی دیگر از دلایل موفقیت شیائومی را می توان زمان ورود آن به بازار موبایل دنیا دانست. این کمپانی درست موقعی وارد بازار موبایل شد که گوشی های هوشمند اپل و سامسونگ با قیمت بسیار بالایی به بازار عرضه می شدند و گوشی های ارزان تر به تولیدکنندگان گمنام یا بی نام تعلق داشت. به این ترتیب عرضه یک گوشی از برندی محبوب با کیفیت خوب و قیمت مناسب، با موفقیت همراه می شد.
حتی کمپین هایی راه اندازی و طرفداران پروپاقرصی جذب کرده بود و از جوانان و نوجوانان برای بررسی محصولاتش استفاده می کرد. 
این موضوع باعث افزایش محبوبیت شیائومی در میان کاربران شد. البته روش فروش آنلاین باعث شد تا شیائومی به‎سرعت رشد کند.

 دلایل شکست
 اما دیری نپایید که شیائومی در سراشیبی افتاد؛ چراکه کپی‎برداری از روش شیائومی باعث شد تا کم کم این شرکت سهم خود را در بازار از دست بدهد حتی نامی از این کمپانی در میان 5 تولیدکننده برتر نیست و جایگاهش را به هوواوی، ویوو و اپو بخشیده است.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، رشد عرضه گوشی های شیائومی سال ۲۰۱۳ حدود 5/62 درصد بود درحالی‎که این رقم سال 2015 به حدود 5/2 درصد کاهش یافت.
پیش بینی مدیران شیائومی برای سال 2015 فروش 100 میلیون دستگاه گوشی بود که درنهایت به 70 درصد آن دست یافت.
از سوی دیگر امسال شیائومی فقط با سامسونگ و اپل روبه رو نیست، بلکه شرکت هایی همچون اپو، ویوو و زد تی ای قد علم کرده اند و یک سوی دیگر ماجرا کیفیت محصولات شیائومی است که نسبت به سایر تولیدات شرکت های چینی تفاوت چندانی ندارد و حتی در زمینه قیمتی هم مزیت رقابتی برای کاربران ندارند.
در این میان برخی از محصولات این شرکت همچون Mi3 ، Mi 4c و Mi5 با مشکلات سخت‎افزاری و نرم افزاری روبه رو شدند که در کاهش سهم این شرکت در بازار موثر بودند.
البته روش فروش آنلاین هم موضوع دیگری بود که روی کاهش سهم شیائومی از بازار اثر گذاشت، درحالی که رقبای شیائومی همچون ویوو و اپو شبکه توزیع گوشی های خود را گسترده کرده و به فروش گسترده در کوچک ترین شهرها پرداختند، شیائومی فقط روی بازاریابی و فروش آنلاین سرمایه گذاری کرد.


 تلاش برای بازگشت به موفقیت
اما ظاهرا شیائومی درصدد برآمده تا از اشتباهات خود درس گرفته و قصد دارد از طریق گسترش فروشگاه های فیزیکی، سهم خود را در بازار موبایل گسترش دهد؛ ازاین رو فروشگاه های فیزیکی خود را افزایش داده و در حال همکاری با اپراتورهای بزرگ چین همچون چایناموبایل و چاینا یونیکام است.
البته روش فروش آفلاین به این معناست که هزینه های بازاریابی و توزیع را به قیمت نهایی محصولات خود اضافه می کند و از سوی دیگر شیائومی باید هزینه بیشتری را برای توسعه و گسترش فروشگاه ها، آموزش عوامل فروش و موارد این چنینی صرف کند، بنابراین افزایش قیمت گوشی های هوشمند شیائومی در آینده خیلی دور از انتظار نیست و این موضوع هم روی سهم بازار این شرکت بی تاثیر نخواهد بود.
 بااین حال نمی توان درباره آینده شیائومی در بازار موبایل دنیا خیلی امیدوار بود.

  • ۹۵/۰۴/۲۷

شیائومی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">