ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بالاخره کم‌فروشی اینترنت کجا رخ می‌دهد؟

| دوشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

در اکثر اوقات بحث پایین بودن سرعت دسترسی اینترنت را به موضوع اشتراک‌گذاری پهنای باند و کم‌فروشی آن از سوی شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت ارتباط می‌دهند و چندی پیش نیز وزیر ارتباطات با بیان اینکه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهنای باند اینترنت، بخش دسترسی و توزیع است که در این رابطه کم‌لطفی و کم‌فروشی می‌شود گفته بود که امیدوارم این موضوع برای حال و آینده اصلاح شود و بنا داریم نظارت را بیش‌تر کنیم و البته امیدواریم کار به برخوردهای حقوقی و قضایی نکشد و موضوع حل شود؛ این سخنان در حالی است که برخی مسوولان مربوطه مدعی هستند که تاکنون گزارشی مبنی بر کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی از سوی کاربران ارایه نشده است.

به گزارش (ایسنا)، نکته قابل توجه تایید شدن کم‌فروشی از سوی مدیران برخی شرکت‌های اینترنتی است که بیان می‌کنند موضوع کم‌فروشی هرچند رد نمی‌شود، اما از طرفی به این موضوع نیز اعتقاد داریم که این اتفاق نمی‌تواند تامین‌کننده هزینه‌هایی شود که شرکت‌ها صرف می‌کنند.

رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان اصفهان معتقد است که کم‌فروشی در حوزه اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر کم‌فروشی وجود داشته باشد، از بالا به پایین شروع می‌شود و این در حالی است که مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان می‌کند، مصادیق عمده یا عمومی و گسترده‌ای تحت عنوان کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی تاکنون به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش نشده است و طی رسیدگی‌های صورت‌ گرفته تاکنون با این فرمت شکایت مواجه نشده‌ایم.

علیرضا اصغریان با اشاره به موارد صورت گرفته کم فروشی از سوی شرکت‌های اینترنتی که منجر به توقف فعالیت این شرکت‌ها شده است، اظهار کرد: حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت حوزه‌ای تخصصی است و بسیاری از کاربران شاید تخصص لازم را در این بخش نداشته باشند و به همین دلیل بارها به کاربران تاکید کرده‌ایم زمانی که سرویسی را خریداری می‌کنند حتما آن را تحویل بگیرند و سرعت اینترنت خود را اندازه‌گیری کنند.

اصغریان با اشاره به نرم‌افزارهای قابل استفاده برای سنجش سرعت اینترنت که باید از سوی کاربران مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: در صورتی که کاربران نسبت به سرویس دریافتی خود و میزان سرعت خریداری شده شکایتی داشته باشند ابتدا موضوع را با اپراتور سرویس‌دهنده مطرح کرده و در صورتی که اپراتور پاسخ مشترک را در چارچوب قرارداد ندهد، مشترک می‌تواند موضوع را در قالب شکایت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کنند تا رگولاتوری آن را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: چنانچه شرکت‌های اینترنتی که فعالیتشان به دلیل کم‌فروشی پهنای باند متوقف شده است، نسبت به ارتقای پهنای باند اقدام نکنند تا بحث لغو و تعلیق پروانه، اعمال مقررات خواهیم کرد؛ کاربران باید دقت کنند که چه سرویسی را از شرکت‌های ارائه کننده دریافت می‌کنند.

این سخنان در حالی است که چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود: بحث به اشتراک‌گذاری پهنای باند اینترنت، استاندارد‌هایی دارد و اگر پهنای باند بیش از میزان استاندارد به اشتراک گذاشته شود، سرعت اینترنت کاهش می‌یابد اما در برخی مواقع شاهد بودیم که شرکت مخابرات بیش از میزان استاندارد پهنای باند را به اشتراک گذاشت که طبیعی است این موضوع به نوعی کم‌فروشی محسوب ‌شده و سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد.

حسن رضوانی گفته بود: در حال بررسی این موضوع به تفکیک در استان‌ها هستیم و از نمایندگان مخابرات استان‌ها و هم‌چنین شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه دعوت کردیم که در این رابطه مذاکره و بحث کنیم.

او تاکید کرد: ‌در برخی استان‌ها این موضوع نهایی شده و به این جمع‌بندی رسیدیم که پهنای باند خریداری شده بسیار کم‌تر از آن میزانی است که به فروش رفته است و بعد از بررسی به آن‌ها اعلام کردیم که چه میزان پهنای باند نیاز دارند که از شرکت ارتباطات زیرساخت تامین کنند که بسیاری از استان‌ها نیز این موضوع را اصلاح کردند.

اما فرشاد جعفریان - مدیر یک شرکت ISDP - اظهار کرد: به‌عنوان مثال زمانی که صد مگ پهنای باند از مخابرات خریداری می‌کنیم، همه آن صد مگ قابل استفاده نیست و در این مواقع تصور می‌شود که کم‌فروشی از طرف شرکت‌های اینترنتی صورت گرفته است و این در حالی است که این از بالا شروع شده و از سمت مخابرات است.

وی گفت: در برخی مواقع که خط انتقال اصفهان با تهران که پهنای باند از آن عبور می‌کند، پر است، یعنی ظرفیت خالی برای اضافه شدن پهنای باند ندارد، با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم که تصور می‌شود کم‌فروشی صورت گرفته و سرعت اینترنت کاهش یافته است، در حالی که این موضوع ارتباطی به شرکت‌های اینترنتی ندارد؛ البته این میزان و مشکلاتی این‌چنینی به شرایط روز هم بستگی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که شرکت‌های دارای مجوز و قانونی، کم‌فروشی را انجام نمی‌دهند ابراز کرد: ما هر سه ماه یکبار به رگولاتوری گزارش کاری می‌دهیم و آن‌ها متوجه می‌شوند که چه میزان پهنای باند خریداری کرده و چه میزانی به فروش رسانده‌ایم؛ بنابراین اگر کم‌فروشی یا تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، مورد بررسی قرار گرفته و با آن برخورد می‌شود.

اما برخی از مدیران شرکت‌های اینترنتی معتقدند: شرکت‌های اینترنتی با همان ضریب و سرعتی که اینترنت را از مخابرات دریافت می‌کنند، با همان ضریب و یا کم‌تر از آن ارایه می‌کنند و عملا نمی‌توانند بیش از آن به مصرف‌کننده اینترنت بدهند؛ شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی عملا نمی‌توانند در سرعت اینترنت و افزایش آن نقشی داشته باشند، پس طبیعی است علت این مشکل را نباید در شرکت‌ها جست‌وجو کرد.
*قول ‌و ‌قرارهای عملی نشده

رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی معتقد است که قول و قرار شرکت ارتباطات زیرساخت برای تخفیف پهنای باند به اجرا درنیامده و بحث تورم از سویی دیگر مشکلاتی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه به‌وجود آورده است که موجب به اشتراک‌گذاری بیش از میزان استاندارد در برخی اوقات تو سط بعضی شرکت‌های اینترنتی می‌شود.

مسعود ‌ریاضیات درباره بحث کم فروشی در موضوع اینترنت اظهار کرد: در حال حاضر به خاطر بحث تورم هزینه شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت پرسرعت یعنی شرکت‌های PAP بالا رفته و هزینه شرکت‌ها از جمله آب، برق، گاز و اجاره و یا مسائلی از این قبیل افزایش یافته است.

وی افزود: زیرساخت قول داده بود که هرکدام از شرکت‌هایی که تامین‌کننده پهنای باند هستند، نه تنها شرکت‌های PAP بلکه شرکت‌های ISDP که توزیع‌کننده پهنای باند هستند هم اگر به مشتریان خود 20 درصد تخفیف در زمینه پهنای باند ارائه دهند، شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به آن‌ها 20 درصد تخفیف می‌دهد و درواقع هزینه‌ای که شرکت‌ها از مصرف‌کننده دریافت نکردند را به آن‌ها برمی‌گرداند.

مدیر یک شرکت اینترنتی نیز گفت: گمان نمی‌کنم شرکت‌ها به خاطر پوشش‌ دادن مسائل مالی به کم‌فروشی اقدام کنند زیرا این کار در سرویس دایل‌آپ به‌گونه‌ای است که به اشتراک گذاردن پهنای باند و اینترنت نمی‌تواند باعث افزایش و تولید ثروت برای شرکت‌ها شود.
باقر افخمی اظهار کرد: البته موضوع کم‌فروشی را رد نمی‌کنم، اما از طرفی به این موضوع نیز اعتقاد دارم که این اتفاق نمی‌تواند تامین‌کننده‌ی هزینه‌هایی شود که شرکت‌ها صرف می‌کنند.
*شرکتهای غیرقانونی؛ عامل کم‌فروشی اینترنت؟

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی معتقد است که کم‌فروشی در اینترنت پرسرعت و در کلان‌شهرها و به ویژه در تهران غیرممکن است اما شاید این کار توسط شرکت‌های غیرمجاز و غیرقانونی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، انجام شود.

علیرضا علمی با اعتقاد به اینکه کم‌فروشی در حوزه اینترنت می‌تواند وجود داشته باشد اظهار کرد: طبیعی است شرکتی که پهنای باند با سرعت 512 کیلو را از شرکت زیرساخت با قیمت حدودا 130 هزار تومان خریداری و آن را ماهیانه 10 تا 15 هزار تومان به کاربر عرضه می‌کند باید آن را به اشتراک بگذارد، البته بعضی از شرکت‌ها آن را بیش از میزان استاندارد به اشتراک می‌گذارند و این موضوع در برخی مواقع مشکل‌ساز می‌شود.

حال این سوال باقی است که ردپای کم‌فروشی اینترنت را باید در کجا جست‌وجو کرد؟ این معضل چه زمانی حل می‌شود؟

  • ۹۰/۱۲/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">