ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

باید آداب نوین بیاموزیم

| شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - آنطور که دیپلمات‌ها می‌گویند، بعد از نگارش این متن یا تا ساعاتی دیگر توافق ایران و 5 کشور طرف مذاکره به سرانجام رسیده و وارد فاز عملیاتی می‌شود.

آنچه اکثر فعالان سیاسی و اقتصادی بر آن متفق‌القول هستند این است که به زودی و با رفع تحریم‌ها و حصارهای اطراف کشور، باید منتظر گشایش در فضای کسب و کار بود، اما آنچه در خصوص آن کمتر با قاطعیت و جزییات سخن گفته می‌شود، آثار این گشایش بر کسب‌وکار ایرانیان و به ویژه صنعت ICT یا همان فاوا است.

این روزها در محافلی که فعالان این صنعت حضور دارند، دغدغه‌های جدیدی مطرح است که تقریبا برای بسیاری ناشناخته است. این ناشناختگی از آینده، البته در دو حوزه صنعت نرم‌افزار و خدمات اینترنتی نموده بیشتری یافته و حالتی دوگانه و توامان فرصت و تهدید را ایجاد کرده است. برای مثال برخی از فعالان عرصه خدمات اینترنتی به علت تحریم‌ها توانسته بودند به موقعیت اقتصادی خوبی دست پیدا کنند که شاید رفع تحریم‌های فناورانه بتواند کسب و کار آنها را با تهدید جدی و حتی تعطیلی کامل مواجه کند.

این فضای ابهام آلود و تهدیدگونه اما به واسطه عدم ارایه تحلیل‌ها و شرایط روشن از سوی مسولان اجرایی و تصمیم‌سازان دچار تشدید نیز شده است به نحوی که این روزها کمتر می‌توان یک تحلیل متقن و یا پیش‌نویس یک بسته پسافرجام را مشاهده کرد که تا حدودی به ابهامات و پرسش‌ها پاسخ دهد.

البته شنیده می‌شود وزارت ارتباطات، تدوین شرایط و ضوابط بازار ICT بعد از برجام را در دستور کار دارد.

همین روشن نبودن شرایط اما سبب شکل‌گیری و رونق رویدادهایی خواهد شد که در آن به پرسش‌هایی نظیر چگونه سازمان پروژه محور خود را برای پس از برجام آماده کنیم؟چگونه سازمان خود را برای مشارکت‌های بین‌المللی تقویت کنیم؟ آیا در سال پیش رو شاهد خروج از رکود در صنایع پیمانکاری خواهیم بود؟ و مسایلی از این دست به بحث و بررسی گذاشته شود.

کارشناسان معتقدند ما سال‌هاست عادت کرده‌ایم که در فضای تحریم کار کنیم. در چنین فضایی هنر و کسب و کار برخی فعالان در دور زدن تحریم‌ها بوده است. در همین حال بسیاری فعالان نرم‌افزار نیز با موضوعی جدید و جدی به نام کپی‌رایت مواجه خواهند شد و در نهایت این که اکثر تولیدات فناورانه کشور در فضای تقریبا بی‌رقابت فروش می‌رفتند.

در نهایت این که کارشناسان معقتدند در شرایط رفع تحریم‌ها که دیر یا زود رخ می‌داد، باید «آداب نوینی بیاموزیم». آدابی که صد البته مشارکت سریع و فشرده قانون‌گذاران و مجریان قانون در کنار فعالان بخش خصوصی فاوا را می‌طلبد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">