ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با تجارت الکترونیکی دو سال فاصله داریم

| سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۵، ۰۳:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک، گفت: کارت‌های اعتباری، پیش نیاز پول الکترونیکی است و تجارت الکترونیکی زمانی معنا پیدا می‌کند که پول الکترونیکی در کشور رایج شود. این درحالی است که تا تجارت الکترونیکی و جایگزینی پول الکترونیکی با پول کاغذی، یک تا دو سال فاصله داریم.
مسیح قائمیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اتصال سیستم شتاب کشور به سیستم شتاب کشور بحرین در شهریورماه سال گذشته، اظهار داشت: تاکنون امکان استفاده از حساب‌های خارجی در کشور وجود نداشته است؛ اما این امکان در شهریورماه سال گذشته فراهم شد و ارتباطات لازم با کشور بحرین صورت گرفت. بدین ترتیب، مسافران بحرین قادرند از حساب خود توسط سیستم شتاب از پول ریال بهره‌مند شوند.
او افزود: شبکه‌ی شتاب توسط پروژه‌ی اتصال به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، بین‌المللی می‌شود و اتصال به کشورهای آسیای شرقی و اروپایی نیز در دست اجرا قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این که با کشور کویت نیز قرارداد بسته شده است تا در آینده‌ی نزدیک تمامی‌ کشورهای جنوبی حوزه‌ی خلیج فارس به پروژه‌ای به‌نام Gcc.net متصل شوند، از پروژه‌ی اتصال به آسیای جنوبی و شرقی خبر داد و افزود: برقراری این ارتباط باعث می‌شود کارت‌های شتاب در مالزی، تایلند، چین و سایر کشورهای آسیای شرقی به صورت آزمایشی متصل شوند؛ ارتقای پروژه‌ی مذکور تا کشورهای اروپایی نیز ادامه خواهد داشت و می‌تواند تاثیر مثبتی در روی آوردن جهانگردان و گردشگران به کشور داشته باشد.
قائمیان مشکلات شتاب را ضعف در تجهیزات دانست و تصریح کرد: در کشور ما، چهار هزار سیستم ATM موجود است؛ اما این تعداد با توجه به نیاز کشور در گزارش سال 83، باید به 30 هزار دستگاه می‌رسیده است؛ این نیاز افزایش تعداد ATMها را به دنبال خواهد داشت و از دست سیستم مرکزی کار خاصی برنمی‌آید؛ تاکنون بانک‌ها قصد دارند با برگزاری مناقصات در یک تا دو سال آینده تجهیزات را نصب کنند.
مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک، استقبال زیاد مردم برای استفاده از ATM را نشانه‌ی موفقیت سیستم شتاب برشمرد و خاطرنشان کرد: ما به دنبال استفاده از سیستم POS هستیم، تا پول الکترونیکی را در میان مردم رواج دهیم. سیستم POS قادر خواهد بود بدون رد و بدل کردن اسکناس، به طور مستقیم از حساب خریدار و فروشنده، به تبادل مبلغ بپردازد و از طرفی، از تجهیزات ارزان‌تر برخوردار خواهد بود.
او تصریح کرد: نیاز کشور به سیستم POS در حدود سه میلیون دستگاه تخمین زده شده است؛ در حالی که تعداد کنونی به کمتر از 100 هزار دستگاه می‌رسد. بانک مرکزی با ارایه‌ی مجوز، خواستار فعال شدن بخش خصوصی است تا تعداد زیادی از POS‌ها در نقاط مختلف کشور، در مراکز خرید و فروش نصب شوند و از ‌آن جایی که این سیستم حامی‌ پول الکترونیکی است، به فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیکی در بین مردم می‌افزاید.
وی فاصله‌ی زیاد بین تعداد ATM و نیاز جامعه را چهار تا 30 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: در مورد سیستم‌های POS این اختلاف زیادتر خواهد بود و اگر نیاز تجهیزاتی برطرف شود، وضعیت پول الکترونیکی بالا می‌رود؛ در حال حاضر پروژه‌ای برای گسترش شبکه و سرویس‌دهی سیستم شتاب در حال اجراست که با پشتیبانی دستگاه‌های POS و ATM میزان نارضایتی را کاهش خواهد داد.
او ادامه داد: تاکنون 12 میلیون کارت در کشور موجود است که در مقابل نیاز موجود، گسترش آن امری ضروری است و با گسترش به 30 تا 40 میلیون کارت می‌توان آن‌را به یک عدد منطقی رساند.
مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به نبود قوانین کارت‌های اعتباری در کشور اعلام کرد: بانک مرکزی اقداماتی انجام داده است که با به تصویب رسیدن قوانین، مکانیزم‌های خود را اجرایی می‌کند.
وی رواج مصرف مردم از دستگاه‌های POS را عاملی در بسترسازی پول الکترونیک در کشور دانست و تصریح کرد: وجود درگاه‌های ارتباطی نظیر بانکداری اینترنتی و از طریق تلفن همراه، می‌تواند باعث نقل و انتقال عملیات تجاری در کشور باشد.
او از پروژه‌ی نظام ملی پرداخت خبر داد و افزود: این پروژه در شهریورماه امسال اجرایی می‌شود که مکانیزم انتقال مبالغ سنگین را ایجاد خواهد کرد؛ این اقدامات همزمان با پروژه‌ی امضای گواهی دیجیتال در حال انجام است تا با به نتیجه رسیدن پروژه‌ی وزارت بازرگانی، علاوه بر پول، امنیت و اسناد نیز تحت این مکانیزم منتقل شوند؛ این دو پروژه‌ از هم مستقل است اما ارتباط منطقی باهم پیدا خواهند کرد.

  • ۸۵/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">