ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بخش IT با بحران مواجه می شود

| سه شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۸۶، ۰۱:۱۰ ق.ظ | ۰ نظر

استاد دانشگاه امیر کبیر معتقد است که مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش IT به خصوص برای کاربردهای آن باید چندین برابر برنامه‌ی سوم باشد و در غیر این صورت با بحران جدی مواجه می‌شویم.

احمد معتمدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افت مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی IT کشور را گامی ‌به عقب دانست و اظهار کرد: تغییر مکانیزم توزیع بودجه به صورت متمرکز یا غیر متمرکز رخ داده، اما کاهش مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها گامی ‌به عقب به شمار می‌رود.

او افزود: در گذشته خیلی کم هزینه می‌شد اما مخابرات هزینه‌های سنگینی در خصوص زیرساخت انجام داد؛ به عنوان نمونه در سال 84 پروژه‌ی گام اول IT مطرح شد و از سوی مخابرات تا 60 میلیارد تومان برای دستگاه‌هایی که فاقد پول برای انجام برنامه‌های IT خود بودند از سوی داده می‌شد همچنین زیرساخت‌ها تا حدودی فراهم آمد اما کاربردهایی وجود نداشت تا بر روی این بستر قرار گیرد؛ کمک به طرح‌ها و کاربردی کردن آن‌ها انجام شد که ظاهرا متوقف شده است.

او افزود: در برنامه‌های دولت قبل قرار بود که این کمک 60 میلیارد تومانی به 200 میلیارد تومان افزایش یابد، این مبلغ علاوه بر پول‌هایی بود که در تکفا قرار داشت تا در طول برنامه‌ی سوم هزینه شود.

عضو هیات علمی‌ دانشگاه امیرکبیر، ادامه داد: توزیع بودجه سلیقه‌یی است اما اگر مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری از این مبلغ کمتر شود لطمات زیادی خواهیم خورد،‌ در برنامه‌ی اول و دوم به دلیل نبود هزینه بر روی تلفن همراه، اقدامات در برنامه‌ی سوم با تاخیر آغاز شد؛ فضای سال‌های 79 تا 84 در تلفن همراه شدید و پرتنش بود اما فروکش کرد، به گونه‌ای که عرضه و تقاضا مناسب شدند.

معتمدی با تاکید بر اولویت پرداختن به برنامه‌های IT در برنامه‌ی چهارم، تصریح کرد: فضا، فضای اولویت سرمایه‌گذاری در IT است، اگر غیر از این باشد در اواخر برنامه‌ی چهارم و پنجم با بحران جدی مواجه خواهیم شد همان طور که در تلفن ثابت و همراه با آن روبرو شدیم. تا سه سال دیگر مردم و مسوولان به همراه دستگاه‌ها به جایی خواهند رسید که نیاز جدی حضور IT را ایجاد می‌شود و بی توجهی در برنامه‌ها بحران را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: طرح تکفا که در دولت هشتم و در برنامه‌ی سوم تصویب شد، توجه به کاربردهایی از نوع حکومت الکترونیکی، بهداشت‌ و آموزش الکترونیکی بود، اما گویا به ظاهر حذف شده‌اند، اگر کاربردهایی نظیر تجارت و حکومت الکترونیکی متوقف شده می‌توان بودجه‌ی آن‌ها را نیز حذف کرد، در حالی که نه تنها نباید حذف شود، بلکه باید شتاب گرفته و چند برابر می‌شد، چرا که برنامه‌ی چهارم متعلق به IT است.

معتمدی خاطر نشان کرد:‌ تمام طرح‌های کاربرد IT برای همه‌ی دستگاه‌ها در قالب پروژه‌های ملی و جامع تحت عنوان تکفا تعریف شد که متعلق به دستگاه خاصی نبود، اعتباری هم داشت؛ در کنار تکفا 300 میلیارد تومان ردیف مستقلی مربوط به زیرساخت داده شده بود اما در حال حاضر که مباحث زیرساخت کمتر شده باید روی کاربردها سرمایه‌گذاری کرد.

  • ۸۶/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">