ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برخی نواقص فیلترینگ اعلام شد

| سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۸۵، ۰۴:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

در فرورین ماه سال جاری قرار بود شرکت مخابرات ایران و بویژه شرکت فناوری اطلاعات سیستم دیتابیس ملی را راه‌اندازی کند که هنوز و با گذشت شش ماه از سال این امر رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس نواقص فعلی فیلترینگ سیستم مخابرات ایران در حالی وجود دارد که این شرکت اقدام به خرید تجهیزات فیلترینگ خارجی با صرف هزینه‌های چند صد میلیونی کرده است.ولی بسیاری از کارشناسان بر ضعف و وجود حفره‌‌های امنیتی بر روی این سیستم صحه می‌‌گذارند.

هم اکنون در تهران سیستم فیترینگ طراحی شده در داخل کشور و توسط متخصصان دانشگاهی اجرا می‌شود که در مقایسه با سیستم فیلترینگ خارجی مخابرات با توجه به برسی‌های به عمل آمده و اطلاعات آماری بسیار کارساز تر بوده است.

در حال حاضر تنها مکانیزیم فیلترینگ مخابرات ایران بر روی پورت‌های خاصی می‌گیرد. قابلیت‌های مختلفی برای مرورگرها ایجاد شده است که به طور اتوماتیک پراکسی‌های فعال را شناسایی کرده و امکان دور زدن فیلتر را عرضه می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: برخی ابزارهای دور زدن فیلتر در شرکت مخابرات از تونل‌های رمزنگاری شده استفاده می‌کنند، تنها طریق جلوگیری از عملکرد چنین ابزارها، شناسایی و مسدود سازی ابزارهای مزبور است. این کار نیز با توجه به مورد ذکر شده در بالا توسط مخابرات با چالش جدی مواجه است.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت فیلترینگ خارجی بر روی زبان‌های رایج جهانی استوار است که این امر موجب شده تا نسبت سایت‌های فارسی فیلتر شده در این پایگاه داده نسبت به وضعیت جاری پایگاه داده قوه قضائیه در حد پائین‌تری قرار داشته باشد.

این گزارش حاکی است: از جمله اشکالات اساسی بر سیستم فیلترینگ مخابرات ایران، عدم توانایی سازگاری آن با پایگاه داده فیلترینگ داخلی است.

هم‌اکنون متاسفانه امکان وجود backdoor در سیستم‌های فیلترینگ خارجی قوی‌تر است. این امر باعث می‌شود که اطلاعات محرمانه‌ و تحلیل‌های موجود نسبت به عملکرد کاربران اینترنتی و سایت‌های مورد علاقه آن‌ها به راحتی مورد سوء استفاده بیگانگان قرار گیرد.

مطابق با بررسی‌های به عمل آمده در سایت‌های ارائه دهنده خدمات آماری صفحات مورد مراجعه کاربران، غالب دسترسی‌های کاربران به سایت‌های غیرمجاز از سوی مراکز مخابراتی صورت گرفته است.

براساس این گزارش دلیل اصلی عدم وجود نام تهران که درصد عمده کاربران اینترنتی در آن قرار دارند، در یک رتبه‌بندی ویژه برای بررسی میزان کاربران از کلمات کلیدی، استفاده مراکز اینترنتی تهرانی از سیستم فیلترینگ داخلی است.

این در حالی است که در شهرهای مورد بررسی، سیستم‌های فیلترینگ مخابرات به طور عمده دچار ضعف بوده و بیشترین استفاده از کلمات کلیدی در این شهرها انجام شده است.

  • ۸۵/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">