ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

میثم لطفی - من یک ایرانی هستم و در کشور ایران زندگی می‌کنم. در طول سال‌های گذشته هیچ‌گونه آموزش سیاسی ندیده‌ام و دانش من از این حوزه به اطلاعات عمومی محدود می‌شود و چه‌بسا در زمینه سیاست خارجی چیز زیادی نمی‌دانم. با این وجود طی ماه‌های اخیر بارها و بارها خبرهای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به گوشم خورده است و هر بار فکر کرده‌ام پیروزی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکا چه آثاری می‌تواند داشته باشد و اگر دونالد ترامپ در این رقابت پیش بیفتد، احتمال بروز چه مشکلاتی وجود خواهد داشت.

هفته گذشته دومین مناظره مستقیم دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد و هر یک از این افراد با صحبت‌های خود در زمینه‌های مختلف سعی کردند توجه بیشتری از هواداران را جلب کنند. یکی از سایت‌های اینترنتی که طی چند ماه گذشته در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فعالیت گسترده انجام داد، Fastly است که تلاش می‌کند محتوای مورد نظر و اخبار منتشرشده در این زمینه به‌طور جامع جمع‌آوری شود و به دست کاربران برسد، به‌خصوص زمانی که مناظره‌ها برگزار می‌شود و ترافیک خبری بالا می‌رود،‌ وظیفه سایت سنگین‌تر  و تلاش آن گسترده‌تر می‌شود. این سایت هم‌اکنون یک بررسی جامع انجام داده است تا برنده و بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در شبکه‌های اجتماعی را مشخص کند.

 

مناظره اول

هواداران دو نامزد انتخاباتی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده دارند و این‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، در طول برگزاری مناظره‌های تلویزیونی یا دیگر لحظات حساس مانند سخنرانی هر یک از کاندیدا، میزان فعالیت اجتماعی کاربران در پلتفرم‌های آنلاین افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. مرکز Fastly در این زمینه اطلاعات جامع منتشرشده در مورد هر دو نامزد را با دقت جمع‌آوری می‌کند تا مشخص شود تاثیر سخنرانی‌ها و مناظرات آنها در شبکه‌های اجتماعی چگونه است.

این‌طور که مرکز مذکور اعلام کرد، در طول نخستین مناظره تلویزیونی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، میزان انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی 58 درصد افزایش یافت. در زمان برگزاری این مناظره به وقت محلی بین ساعت 20:40 تا 22:50 میزان انتشار و به‌اشتراک‌گذاری اخبار سیاسی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بالاترین حد خود رسید و رکورد تازه‌ای برجا گذاشت. علاوه بر این، ترافیک در پلتفرم‌های اجتماعی در دوره زمانی مذکور 26 درصد بیشتر شد. زمانی که هیلاری کلینتون در این مناظره آدرس سایت اینترنتی خود را اعلام کرد، میزان حضور و فعالیت نظاره‌گران سایت‌های رسانه‌ای 3000 برابر بیشتر شد.

اگر قرار باشد از نظر میزان ترافیک سه اتفاق بزرگ را در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم، یکی از آنها مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود. دونالد ترامپ در نخستین مناظره تلویزیونی خود اعلام کرد حرفی در مورد دستکاری چینی‌ها برای تغییرات آب و هوایی نزده است و همین مساله میزان فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی را 22 درصد افزایش داد. در مقابل، زمانی که «لِستر هالت» وارد مناظره شد تا مشخص کند دادگاه اعلام توقف یا تفتیش غیرقانونی کرده است، خانم کلینتون از او خواست به یک سایت اینترنتی مراجعه کند و همین مساله ترافیک خبری شبکه‌های اجتماعی را 10 درصد افزایش داد.

در طول مناظره اول سایت اینترنتی HillaryClinton.com بالاترین میزان ترافیک را داشت و هواداران در آن حضور گسترده داشتند تا به‌صورت لحظه به لحظه آخرین خبرها را در اختیار بگیرند. این اتفاق ترافیک سایت مذکور را 4600 درصد بیشتر کرد.

در زمان آغاز مناظره ترافیک سایت 300 درصد بیشتر شد و زمانی که ترامپ گفت خانم کلینتون باید در خانه بماند، ترافیک سایت دوباره 300 افزایش یافت. کلینتون پاسخ داد که آمادگی کامل دارد و خود را برای ریاست‌جمهوری آماده کرده است. این خبر نیز باعث افزایش ترافیک شد.

 

مناظره دوم

در طول مناظره دوم اتفاقات به‌طور کامل تغییر کرد. زمانی که دومین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، ترافیک شبکه‌های اجتماعی هشت درصد کاهش یافت و این در حالی بود که شبکه‌های اجتماعی کوچک و نوپا با رشد سه درصدی ترافیک فعالیت کاربران خود مواجه شدند.

البته این مساله مشخص شد که بخش اعظم هواداران دو نامزد انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی قدیمی و بزرگ حضور دارند. طی برگزاری دومین مناظره در ساعت 21:08 به وقت محلی کلینتون به‌سرعت به سوالات مطرح‌شده در مورد بورس‌های تحصیلی و بازسازی سیستم آموزشی پاسخ داد. این اتفاق ترافیک شبکه‌های اجتماعی را 250 درصد بیشتر کرد که البته نسبت به رشد‌های نجومی نخستین مناظره کمتر بود.

در ساعت 21:27 به وقت محلی ترامپ اعلام کرد که قصد دارد یک دادستان ویژه در اختیار بگیرد تا وضعیت کلینتون را بررسی کند. این خبر نیز رشد 100 درصدی ترافیک شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت.

همچنین مشخص شد در ساعت 22:07 دقیقه به وقت محلی، ترامپ در زمینه پرداخت مالیات به مجلس سنای آمریکا کلینتون را مهم کرد و ادعا کرد کدهای مالیاتی را بهتر از هر شخص دیگر می‌فهمد و به همین دلیل به‌خوبی می‌داند کلینتون تخلف کرده است. این خبر هم در همان لحظه افزایش 256 درصدی ترافیک را به‌دنبال داشت.

پس از این مناظره در ساعت 21:48 به وقت محلی، ترافیک شبکه‌های اجتماعی رشد 500 درصدی را تجربه کرد که این اتفاق به‌دلیل آن بود که کاربران سراغ صفحات شخصی خود رفته بودند تا تاییدیه آخرین اخباری را که در این زمینه شنیده‌اند از پلتفرم‌های مذکور دریافت کنند.

مرکز Fastly اعلام کرد در طول برگزاری دومین مناظره انتخاباتی آمریکا رشد قابل ملاحظه‌ای را در ترافیک شبکه‌های اینترنتی تجربه نکرد و به این نتیجه رسید که مردم با انگیزه کمتر در این فضاها حضور یافته‌اند.

مرکز Merriam Webster که یک فرهنگ لغت آنلاین برای همه اتفاقات پیرامون محسوب می‌شود، به این مساله اشاره کرد که ترافیک حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی، با نحوه سخنرانی و صحبت‌های نامزدها تغییر می‌کند و در این راستا دیگر اتفاقات مهم بین‌المللی هم کم‌رنگ شده و توجه مردم به حضور در شبکه‌های اجتماعی و پیگیری اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جلب می‌شود.

به هر حال، هم‌اکنون دومین مناظره انتخاباتی آمریکا هم به‌پایان رسیده است و با این بررسی‌ها مشخص شده که کلینتون در شبکه‌های اجتماعی حضور بهتری دارد و به‌عبارت دیگر، اگر قرار بود رای‌گیری در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شبکه‌های اجتماعی برگزار شود، خانم کلینتون پیروز میدان بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">