ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برگزاری نشست هم‌اندیشی راهبری اینترنت

| چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۸۵، ۰۶:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

نشست هم‌اندیشی برای مشارکت در مجمع راهبری اینترنت در راستای تداوم کار برای به ثمر رساندن تلاش‌های ناظر بر تضمین نقش برابر تمامی ‌کشورها در اداره‌ کردن اینترنت، صبح امروز در دبیرخانه‌ی شورای عالی فن‌آوری اطلاعات کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار (ایسنا)، این نشست با حضور عبدالمجید ریاضی - دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات -، دکتر کاظم متعمدنژاد - رییس انجمن ایرانی مطالعات جامعه‌ی اطلاعاتی -، نصرالله جهانگرد - دبیر پیشین شورای عالی اطلاع‌رسانی -، پیمان سعادت از وزارت امور خارجه، حسین ابراهیم‌آبادی - مدیر مرکز پژوهش‌های ارتباطات -، دکتر مهدی محسنیان‌راد - عضو هیات علمی‌ دانشگاه -، دکتر حسین غریبی - رییس مرکز اطلاعات و مدارک علمی‌ ایران - و دکتر یونس شکرخواه - مدرس ارتباطات - و جمعی از نمایندگان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و سایر دستگاه‌های مرتبط با جامعه‌ی اطلاعاتی برگزار شد.

در این نشست ابتدا ریاضی با اشاره به این‌که مجمع راهبری اینترنت - IGF - نقشی در تصمیم‌گیری درباره‌ی حاکمیت اینترنت ندارد، اظهار کرد: در اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی، در تونس مقرر شد که مجمعی زیر نظر دبیر کل سازمان ملل متحد تشکیل شود که درخصوص سیاست‌های مربوط به راهبری اینترنت به گفت‌وگو بپردازد، درواقع این مجمع به هیچ وجه ویژگی تصمیم‌گیری ندارد و اسناد نهایی آن الزام‌آور نیستند، اما دبیر کل موظف شده گزارشی درباره‌ی IGF تهیه و آن را به اعضای سازمان ملل متحد ارایه کند.

وی افزود: حضور در این مجمع یک فرصت است؛ چراکه تنها پنجره‌ی بازی است که این امکان را به ما می‌دهد که نظراتمان را درباره‌ی راهبری اینترنت بیان کنیم.

ریاضی خاطرنشان کرد: در فروم یونان، باید به منابع کلیدی که مهم‌ترین آن راهبری اینترنت است تاکید کنیم، زیرا موضوعات دیگر مانند آزادی بیان، افزایش دسترسی، Spam و openness مسائلی است که دیگران به آن علاقه‌ی بسیاری دارند و همواره آن‌ها را مطرح می‌کنند، از این رو ما نمی‌خواهیم موضوع راهبری اینترنت به هیچ وجه مخدوش شود، بنابراین موضوع اصلی اجلاس راهبری اینترنت برای توسعه است و در کنار آن به ظرفیت‌سازی به عنوان یک موضوع چند بخشی توجه می‌شود.

به عقیده‌ی وی، باید یک همگرایی با سایر کشورهای همفکر در موضوع راهبری اینترنت ایجاد کنیم تا بتوانیم حداکثر تاثیرگذاری این فروم یونان را داشته باشیم و از سویی نیز باید جایگاه IGF تقویت شود تا در زمینه‌ی مسائل اینترنت نقش موثری داشته باشد.

در ادامه نیز جهانگرد به ارزیابی حضور ایران در اجلاس‌های پیشین جامعه‌ی اطلاعاتی و چگونگی تدارک برای شرکت در این اجلاس‌ها پرداخت و گفت: در دور اول پنج ساله‌ی این مجمع فعالیت‌ها و اهداف آن تعریف شده است و تا سال 2015 بیشتر هدف این است که رویه‌ها و ساز و کارهای اصلی جدید جهان در این زمینه مشخص شود، اما باید توجه داشته باشیم مسائلی که در IGF مطرح می‌شود، سر منشاء و دستور کار کلیه‌ی اجلاس‌های آینده در زمینه‌ی اینترنت و جامعه‌ی اطلاعاتی خواهد بود.

او با اشاره به این که به یک همکاری و همفکری داخلی نیازمندیم،‌ خاطرنشان کرد: باید در این زمینه به یک تفاهم فکری در تمامی‌ عرصه‌های کشور از بخش دولتی گرفته تا خصوصی و مدنی برسیم و درواقع یک هسته‌ی مرکزی، با حضور همه‌ی نهادهای درگیر با جامعه‌ی اطلاعاتی شکل دهیم.

در ادامه‌ی محسنیان‌راد تاکید کرد: هدف ما از حضور در این مجمع چیست و اصلا چه موضوعاتی را در این فروم می‌خواهیم بیان کنیم؟

او افزود: ابتدا باید اهدافمان را مشخص کنیم و پس از آن نیز تمام انرژی خود را صرف ارایه‌ی آن‌ها به بهترین شکل کنیم؛ در واقع باید از پراکنده کاری در این حوزه جلوگیری کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما خواستار راهبری اینترنت و نقش همه‌ی کشور‌ها در این زمینه‌ هستیم اما باید به این مساله توجه شود که در کشور ما مشکلات بسیاری در خصوص استفاده از اینترنت وجود دارد چراکه سلطه‌ی بسیاری از سوی دولت بر اینترنت اعمال می‌شود.

در ادامه این نشست شکرخواه با اشاره به این که باید در این مجمع به شکل چند صدایی ظاهر شویم، ‌گفت: در این فرصت کم بهتر است با مشارکت بخش دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی به یک همفکری برسیم تا حداقل بتوانیم دستاوردهای مطلوبی از این فروم با خود بیاوریم.

این مدرس ارتباطات پیشنهاد کرد: به تازگی کتاب طلایی wsis منتشر شده که در آن ابتکارات کشورها در زمینه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی مطرح شده است، بنابراین ضروری است این امر در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد و مسوولان امر نسبت به تدوین کتابی درباره‌ی ابتکارات کشور در زمینه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی اقدام کنند، چرا که ما در این حوزه کارهای بسیار تازه‌ای انجام داده‌ایم.

در پایان دکتر معتمدنژاد به جمع‌بندی موضوعات مطرح شده در این نشست پرداخت و گفت: در این فرصت کوتاه تا آبان‌ماه بهتر است زمینه برای حضور در میزگردهای مرتبط با مسائل IGF فراهم کنیم و یا در کشور میزگردهای بین‌المللی در این زمینه را تدارک ببینیم.

او افزود: باید یک یا دو موضوع اصلی در اولویت برنامه‌هایمان برای ارایه‌ در این فروم قرار دهیم و سایر موضوعات را به صورت شاخه‌های فرعی در کنار آن در نظر بگیریم، همچنین با توجه به محورهای مطرح شده برای بررسی در این مجمع، بهتر است مقالات تخصصی در این زمینه تهیه شود و اگر در فروم هم ارایه نشد، به شکل مکتوب در اختیار عموم قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر نهاد یا گروهی باید بخشی از کارها را به عهده گیرد و و درواقع مکمل همدیگر باشند تا از هرگونه پراکنده کاری بپرهیزیم.
همچنین در این نشست شمای کلی مجمع راهبری اینترنت معرفی شد که بخشی از ان به شرح زیر است:

• مجمع راهبری اینترنت
یکی از مهم‌ترین نتایج اجلاس جامعه‌ی اطلاعاتی که بین 16 تا 18 نوامبر 2005 در تونس برگزار شد، تصمیم به برگزاری اجلاس Internet Governance Forum بود.

نقش و عملکرد این مجمع در پاراگراف‌های 72 تا 79 از صورت جلسه‌ی تونس برای جامعه‌ی اطلاعاتی آمده است و هدف اصلی از این مجمع بحث بر سر مسایل مرتبط با حاکمیت اینترنت و در صورت امکان ارایه‌ی توصیه‌هایی برای جامعه‌ی جهانی است.

در اجلاس تونس، یونان پیشنهاد داد که این اجلاس در سال 2006 در این کشور برگزار شود؛ یونان به منظور جامه‌ی عمل پوشاندن به این تعهد در حال تهیه‌ی تمهیدات لازم برای چنین رویداد مهمی ‌است.

در تعهد IGF در پاراگراف 72 از صورت‌جلسه تونس آمده است:
ما از دبیر کل سازمان ملل می‌خواهیم: در پایان سال 2006 گردهمایی برای تعیین سیاست‌های حاکمیت بر اینترنت برپا شود،‌ وظایف این اجلاس به قرار زیر است:

الف - بحث بر سر سیاست‌های عمومی ‌مرتبط با عناصر اصلی حاکمیت اینترنت به منظور تداوم، امنیت،‌ ثبات و گسترش اینترنت

ب - تسهیل مباحثه بین سازمان‌هایی که درگیر با سیاست‌های عمومی ‌بین‌المللی در خصوص اینترنت و مباحث مرتبط با آن هستند و همچنین مسائلی که هیچ سازمان خاصی وظیفه‌ی انجام آن را برعهده ندارد.

پ - ارتباط با سازمان‌های دولتی و سایر موسسات در خصوص قلمرو اجرایی‌شان

ت - تسهیل مبادله‌ی اطلاعات و استفاده‌ی کامل از تخصص علمی‌، آکادمیک و فنی کشورها

ث - سفارش به تمامی ‌کشورها برای ارایه‌ی راهکارها و ابزاری برای شتاب بخشیدن به قابلیت دسترسی و امکان استفاده از اینترنت در کشورهای در حال توسعه

ج - تقویت به‌کارگیری فعالان در ساز و کار فعلی یا آینده‌ی حاکمیت اینترنت، به ویژه کسانی که در کشورهای در حال توسعه هستند

چ - تشخیص مباحث جدید و توجه سایر سازمان‌ها و حتی مردم و در صورت لزوم ارایه‌ی توصیه‌های لازم

ح - مشارکت در ایجاد ظرفیت برای حاکمیت اینترنت در کشورهای در حال توسعه

خ - ارزیابی و پیشبرد مستمر اصول WSIS در فرآیند حاکمیت اینترنت

د - بحث در خصوص منابع حیاتی اینترنت در میان موضوعات مختلف

ذ - کمک به پیدا کردن راه‌حل‌هایی در خصوص مسائل ناشی از استفاده درست و نادرست از اینترنت
ر - انتشار فعالیت‌های انجام گرفته

• گروه مشورتی IGF
گروه مشورتی IGF، در 22 و 23 می‌2006، جلسه‌ای در ژنو تشکیل دادند که آن‌ها در این جلسه بر سر توصیه‌های مطرح شده در خصوص صورت‌جلسه‌ و برنامه‌ و ساختار و چارچوب اولین اجلاس IGF در آتن به توافق رسیدند.

این توصیه‌ها به دبیر کل سازمان ملل منتقل شد؛ دبیر کل سازمان ملل در فاز دوم جامعه‌ی جهانی در خصوص اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی موظف شده بود تا در نیمه‌ی دوم سال 2006 گردهمایی برای گفت‌وگو درباره‌ی سیاست دولت‌ها تشکیل شود.
موارد ذیل توسط گروه مشورتی برای بحث پیشنهاد شده است:

• گشودگی: آزادی بیان، جریان ‌آزاد اطلاعات، اندیشه‌ها و معرفت‌ها

• امنیت: ایجاد اعتماد و اطمینان در کاربرد از طریق توسعه‌ی همکاری‌ها

• تنوع: پیشبرد چندزبانی گرایی و محتوای محلی

• دسترسی: اتصال اینترنتی، سیاست‌ها و قیمت‌ها

• موضوع اصلی این اجلاس "حاکمیت اینترنت برای توسعه" است.

• مراحل آماده‌سازی برای برگزاری گردهمایی IGF

اولین گردهمایی IGF در تاریخ 30 اکتبر تا دوم نوامبر 2006 در آتن برگزار می‌شود،‌ در سه نشست فعالیت‌هایی به منظور آمادگی برای گردهمایی IGF صورت می‌گیرد؛ این نشست‌ها در ماه‌های فوریه، می ‌و ژوئن 2006 برگزار شدند که در نشست اول که 16 تا 17 فوریه در ژنو برگزار شد،‌ مشاوره‌هایی در خصوص گردهمایی IGF به منظور بررسی اولویت‌ها و مباحث مربوط به ساختار اجلاس صورت گرفت، همچنین تاریخ بازگشایی اجلاس نیز مشخص شد.

نشست دوم به منظور آمادگی برای بازگشایی جلسه‌ی IGF صورت گرفت، این نشست به بحث در مورد صورتجلسه و برنامه و ارایه‌ی توصیه‌هایی به دبیر کل اختصاص داشت.

در ژوئن 2006 نیز قرار است، دبیر کل سازمان ملل به دعوت از تمام کشورهای درگیر اقدام کرده و برنامه و صورت جلسه برای اولین نشست را ارایه نماید.

• نتایج اجلاس

نتایج این اجلاس گزارشاتی خواهد بود از نشست‌های جداگانه و همچنین نشست اصلی؛ در این اجلاس هیچ قطعنامه‌ای صادر نخواهد شد.

  • ۸۵/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">