ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برگزاری نشست هم اندیشی فاز جدید تکفا

| چهارشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۸۶، ۱۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - با خبر شدیم که از امروز و در یکی از دانشگاه های تهران نشستی با عنوان هم اندیشی تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات کشور (تکفا 2) به مدت سه روز آغاز شده است.

از جمله ویژگی های این نشست می توان به برگزاری آن به دور از حضور خبرنگاران حوزه ICT اشاره کرد که در این خصوص دلایل زیادی را می توان متصور بود.

نکته دیگر این که در این نشست تقریبا اکثر قریب به اتفاق فعالان صنفی و خصوصی، مدیران سابق و فعلی فناوری اطلاعات کشور در بخش های مختلفی همچون بانک و بیمه، خودروسازان، بازرگانی و ... حتی میهمانان خارجی از کشور ایرلند حضور داشته اند.

بر اساس شنیده ها در این نشست که به دعوت شورای عالی اطلاع رسانی برپا شده است، قرار بر این است که با استماع نظرات مدعوین طرح سابق توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) که تدوین فاز دوم آن طی دوسال گذشته در هاله ای از ابهام قرار گرفته بود، سمت وسویی جدید بگیرد.

بر این اساس ظاهراً قرار است تا فاز قبلی طرح تکفا 2 به نوعی ملغی تلقی شده و فاز جدید این طرح در بخش های جدید تدوین شود.

ساختار جدید تکفا از بخش هایی همچون دولت اکترونیکی، بهداشت، آموزش و محتوا، صنعت ICT ، صنعت خودرو، بانک و بیمه، نفت و پتروشیمی و بازرگانی تشکیل شده است.

اگرچه نگارنده به خوبی در جریان ماهیت و چرایی این تغییر رویه و نیز فلسفه افزوده شدن تمام عناوین جدید به طرح تکفا 2 هست، لیکن از آنجا که ظاهراً صلاح بر این نبوده که روزنامه نگارانی که اتفاقاً از سابقه ای بیشتر از بعضی حضار در جلسه مذکور برخوردار بودند، در این هم اندیشی دعوت شوند و به نوعی نامحرم قلمداد شدند، اظهار نظر و درج جزییات بیشتر به زمانی دیگر موکول می شود.

در خصوص بندهای جدید تکفا دو می توان به همین بسنده کرد که ظاهرا شورای عالی اطلاع رسانی و کسانی که در پشت این شورا قرار دارند، در تلاش هستند که با کمترین اصطکاک و رودرویی با شورای عالی فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه خود را در این حوزه به نوعی باز کرده و ادامه دهند.

در این حال اگرچه هم اندیشی سه روزه درباره تکفا به این شکل یعنی پشت درهای بسته به روی خبرنگاران برگزار می شود، لیکن به هر تقدیر اختفای اطلاعات در ادامه مسیر تدوین این طرح چندان میسر نمی نماید و بدیهی است که روزنامه نگاران نیز در مشارکت برای اجرای تدوین طرح مذکور و پرهیز از موازی کاری¬ های احتمالی، نظرات خود را از طریق رسانه خود به گوش مسوولان امر خواهند رساند.

این درحالی است که شورای عالی فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به سبک و سیاق خاص خود فاز یک نظام جامع فناوری اطلاعات را تدوین کرده و بر اساس اخبار منتشره تدوین فاز دوم این طرح نیز آغاز شده است.

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید تدوین این دو طرح در چه زمانی به اتمام می رسد تا درنهایت بتوان در خصوص وجوه تمایز، کارکردها و این که سرانجام کدام طرح شکل عملیاتی به خود می گیرد به اظهار نظر پرداخت.

  • ۸۶/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">