ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشاور سلامت الکترونیک سازمان نظام پزشکی از دریافت گواهی امضای دیجیتال در بیش از ۷۰ درصد جامعه پزشکی خبر داد و گفت: بسترهای کاربردی‌سازی امضای دیجیتال پزشکان فراهم نیست و باید بیمه‌ها و سامانه‌های مربوط به نسخ الکترونیک در این زمینه ورود کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، حسین ریاضی افزود: اکنون بیش از ۴۵ هزار گواهی امضای دیجیتال توسط سازمان نظام پزشکی برای پزشکان صادر می‌شود و تقریبا بیش از ۷۰ درصد جامعه پزشکی که مطب فعال دارند و خدمت ارائه می‌دهند نسبت به دریافت گواهی امضا الکترونیک اقدام کرده اند.

وی اظهار داشت: در بحث گواهی امضای دیجیتال پزشکان ،صدور گواهی امضای دیجیتال است که توسط سازمان نظام پزشکی در حال اجرا بوده و با توجه به اینکه تاریخ انقضای گواهی امضا دیجیتال یک یا دو سال است باید پزشکان مجددا درخواست تمدید گواهی امضا داشته باشند.

ریاضی توضیح داد: مهم‌تر از صدور گواهی امضای دیجیتال، کاربردی ساز آن است که این موضوع از حیطه سازمان خارج بوده و توسط سامانه‌ها و پنل‌های بیمه‌ای و سازمان‌های بیمه‌گر که رسیدگی الکترونیک به اسناد را انجام می‌دهند یا سازمان‌هایی که با وزارت بهداشت در ارتباط‌ هستند، طبق قانون باید بحث کاربردی‌سازی امضا را بر عهده داشته باشند وعلمیات اجرایی آن را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون تجارت الکترونیک برای اسنادپذیری اسناد الکترونیک مفهومی به نام امضای دیجیتال در نظر گرفته شده، مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت زیر ساخت این گواهی را صادر کرده‌اند و دستگاه‌ها بر اساس نیازشان مجوز دریافت می‌کنند.

ریاضی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز وزارت بهداشت مجوز مرکز میانی گواهی امضای الکترونیک را در حوزه سلامت پیگیر است و این زیر ساخت را با تفاهم نامه‌ای که در سال‌های قبل با سازمان نظام پزشکی منعقد کرده در اختیار سازمان نظام پزشکی کشور قرار داده تا این سازمان نسبت به صدور بستر برای پزشکان اقدام کند.

مشاور سلامت الکترونیک سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: کاربردی‌سازی گواهی امضا الکترونیک صرفا صدور این گواهی امضا توسط سازمان نظام پزشکی نیست و هنوز سازمان‌های بیمه‌گر بصورت عملیاتی سرویس‌ها و پنل‌های نسخه الکترونیک‌شان را کاربردی نکرده‌اند.

به گفته ریاضی، اصلی‌ترین کاربرد امضای دیجیتال، انکار ناپذیری نسخ الکترونیک است و وقتی گواهی امضای دیجیتال در اسناد دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازمان بهره بردار مانند بیمه‌ها که از سند استفاده می‌کنند مطمئن می‌شوند این سند از نظر اصالت و هویت خدشه‌ای بدان وارد نیست و اگر تغییری در سند اتفاق بیفتد یا سند الکترونیک مخدوش شود از روی گواهی امضای دیجیتال مشخص می‌شود و می‌توان اصالت اسناد پزشکی را سنجید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">