ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: با تهدیدات سایبری نوین دشمنان ضرورت پدافند غیر عامل بیش از گذشته احساس می‌شود.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در جلسه مشترک شورای پدافند غیرعامل کشور با استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانسی با بیان اینکه دشمنان تهدیدات سایبری نوین را جایگزین نبرد رو در کرده اند گفت: امروز ضرورت پدافند غیر عامل بیش از گذشته احساس می‌شود.

سردار جلالی افزود: باید طرح‌های جامع پدافندی در اختیار استان‌ها قرار گیرد و تا با تمام ظرفیت‌ها تهدید‌های نوین را به فرصتی برای پیشرفت مبدل کنند.

 

دشمن تهدیداتی در حوزه سایبری و شیمیایی را دنبال می کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز بعید است که دشمنان به سمت تهدید زمینی (جنگ نظامی) بروند و آن چیزی که دشمن دنبال می‌کند، تهدیداتی در حوزه سایبری، شیمیایی، زیستی و پرتویی است و همین بیماری کرونا نیز شاید ناشی از همین موضوعات باشد.

به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه) در همایش پدافند غیرعامل که در وزارت کشور برگزار شداظهار داشت: اخیراً با تهاجم سایبری مواجه شدیم، اما آن‌ها به دلیل اینکه ما پاسخی به آن‌ها ندهیم به سمت تهاجم سایبری رفته‌اند.

وی در ادامه به موضوع پدافند غیرعامل اشاره و عنوان کرد: در زمینه بالابردن ارتقای تاب‌آوری، سازمان پدافند غیرعامل نقش محوری دارد تا کشور بتواند با حفظ آرمان‌ها و بدون عدول از اهداف انقلاب اسلامی مسیر عالی خودش را ادامه دهد. پدافند غیرعامل مهمترین مکمل نظامی و دفاع برابر تهدیدات است. تهدیداتِ امروز با تهدیدات دو دهه گذشته تفاوت بسیاری داشته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیراً تأکید کردند که تهدیدات جدید به بهترین نحو ممکن شناسایی شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز بعید است که دشمنان به سمت تهدید زمینی (جنگ نظامی) بروند و آن چیزی که دشمن دنبال می‌کند، تهدیداتی در حوزه سایبری، شیمیایی، زیستی و پرتویی است و همین بیماری کرونا نیز شاید ناشی از همین موضوعات باشد.

سردار باقری گفت: در بخش پدافند غیرعامل موظف هستیم تا کشور را برای دفاع در برابر تهدیدات، آماده کنیم. سازمان پدافند غیرعامل به‌عنوان یک سازمان فرادستی باید در عرصه مقابله با تهدیدات نوین، فعال باشد. خوشبختانه دستاوردهای خوبی را نیز در این زمینه به‌دست آورده‌ایم و قرارگاه‌های عملیاتی ما امروز در حوزه آموزش فعال هستند که با استفاده از موضوعات علمی، تهدیدات را رصد و راهکارهای مقابله را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای امورات پدافندی در سطوح محلی قابل انجام است و از مجموعه پدافند غیرعامل انتظارات بالایی داریم، تأکید کرد: دستگاه‌های گوناگون کشور باید در برابر تهدیدات مصون بمانند. کشور باید آماده باشد که این آمادگی مستلزم آموزش است و مسئله رصد و شناخت تهدیدات نوین باید مرتب مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این زمینه ورود کرده‌اند و بسیاری از گرفتاری‌های ما از طریق تجهیزاتی است که از خارج خریداری می‌شود. طبیعی است که دشمن در این زمینه فعال شده است و آن‌ها روی قطعات وارداتی کار می‌کنند تا از آن به‌عنوان عاملی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند و نمونه این کار را در موضوع هسته‌ای مشاهده کردیم؛ لذا باید بر توسعه بومی‌سازی امکانات تأکید کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح تمام‌قد برای کمک به سازمان پدافند غیرعامل ایستاده‌اند و ما آمادگی داریم تا تمام امکانات را برای خنثی کردن تهدیدات بسیج کنیم.

 


انجام بیش از ۱۳۰ مانور سایبری

در همین رابطه رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در سال گذشته بیش از ۱۳۰ مانور فقط در بخش سایبری داشتیم که بخش زیادی از اشکالات و ایرادات در زیرساخت‌ها کشف و برطرف شد.

انجام بیش از ۱۳۰ مانور سایبریسردار سرتیپ غلامرضا جلالی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ به هفته پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: این سازمان، نهادی دفاعی و غیرنظامی کشور برای مقابله با تهدیدات، آسیب ها، اشکالات، زیرساخت‌ها و تعیین کننده آن‌ها در تعامل با دستگاه هاست تا با زبان علمی، فنی و تخصصی آن را برطرف کنند و نتیجه آن نیز تقویت زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات باشد.
سردار جلالی افزود:​به طور خاص در بخش ایجاد، آمادگی، بازدید‌های عملیاتی برای کشف آسیب پذیری‌ها و ابلاغ به دستگاه‌ها و همچنین کنترل آن‌ها در قالب رزمایش‌ها اقدامات خوبی هم در بخش سایبری، هم در بخش شیمیایی و هم هسته‌ای و زیستی و بیولوژیکی انجام داده ایم که بسیار قابل توجه است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: در حوزه هسته‌ای تقریبا هر پنج استان هسته‌ای ما رزمایش داشتند که در واقع رزمایش انتهای مسیر طراحی، آموزش و تمرین و تجهیز است و ما به کمک وزارت کشور و شهرداری‌ها به ۵۱ شهر تجهیزات مقابله با تهدیدات نامتعارف دادیم که اگر حادثه‌ای شیمیایی در یک شهری اتفاق افتاد یا حادثه نشت هسته‌ای داشتیم ابزار رفع آلودگی و کنترل آن وجود داشته باشد و در این خصوص هم تجهیز کردیم و هم آموزش دادیم و در سال آینده نیز در قالب مانور، آمادگی را کنترل خواهیم کرد.
وی گفت: حملات سایبری به سه دسته تقسیم می‌شود که اگر حمله را به هرنوع نفوذ سایبری تعریف کنیم ما سطح اول آن حملات کم ارزش و بی ارزش است که می‌تواند در شکل نفوذ و هک سیستم‌ها اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: سطح دوم حملاتی است که ممکن است باعث اشکالات در سیستم‌ها شود که تعدادش نسبت به سطح اول محدود است و بخش زیادی کنترل می‌شود، اما برخی ممکن است به دلیل کم توجهی به سیستم‌ها اتفاق بیفتد.
سردار جلالی گفت: سطح سوم نیز سطح جنگ تلقی می‌شود که می‌تواند عامل تخریب، انفجار یا ازکارافتادگی باشد که پیامد‌های آن بیشتر کاهش، حذف و قطع سرویس باشد که از این حوادث اصلا نداشتیم.

  • ۹۹/۰۸/۰۵

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">