ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بمباران کاربران با پیامک‌های تبلیغی ادامه دارد

| يكشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

کاوه درفشانی - در 10 سال گذشته صحبت‌های زیادی از سوی مسوولان امر برای متوقف کردن ارسال وقت و بی‌وقت پیامک‌های تبلیغی مزاحم مطرح شده و البته وزرای ارتباطات دولت‌ها یکی پس از دیگری در برخورد با این پدیده ناکام مانده‌اند.

واقعیت این است که ارسال پیامک‌های تبلیغی به‌دلیل درآمدهای هنگفتی که نصیب شرکت‌های ارسال‌کننده آنها و اپراتورهای موبایلی می‌کنند موضوعی نبوده‌اند که صاحبان منافع به‌راحتی از کنار آن بگذرند. در مقابل اما مردمی که هر روز با مساله ناخوشایند دریافت گاه و بیگاه پیامک‌های تبلیغی مزاحم رو‌به‌رو بوده‌اند نیز توان، زمان و حوصله شکایت از تک‌تک ارسال‌کنندگان انبوه پیامک‌های تبلیغی را نداشته و ندارند.

شاید به همین دلیل هم بوده که همواره ایجاد سامانه برای برخورد با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغی به مشکل برخورده است.

پس از تلاش‌های بی‌نتیجه رگولاتوری و مجموعه وزارت ارتباطات در دوران وزارت واعظی برای متوقف کردن پیامک‌های تبلیغی این بار نوبت آذری بود که به محض تصدی پست وزارت ارتباطات وعده برخورد با آنها را بدهد و حتی سامانه مردمی برای شکایت از پیامک‌های تبلیغی ایجاد کند؛ اقدامی که در عمل نتیجه مناسبی در پی نداشت. در آخرین اقدام اما اواسط اسفندماه امسال این بار رگولاتوری با ارایه مصوبه‌ای خواست مشکل مزاحمت‌های پیامک‌های تبلیغی را برطرف کند، اما همچنان با وجود گذشت دو ماه توفیقی در این راه حاصل نشده است.

 

مصوبه اسفندماه پارسال همچنان بدون اثر

اواسط اسفندماه سال گذشته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارایه خدمات محتوایی پیامکی تصویب کرد که بر مبنای این مصوبه، ارسال هر نوع پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک توسط اپراتورها ممنوع شد. اگرچه انتظار می‌رفت با قوانین سفت و سختی که در آن دیده شده، موج ارسال پیامک‌های تبلیغی حداقل اگر متوقف نشده حداقل کند شود، اما برخلاف این انتظار به‌نظر می‌رسد در دو ماه اخیر موج ارسال پیامک‌های تبلیغی با همان شدت سابق در جریان است.

بر مبنای مقررات جدیدی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده بود، ارسال هرگونه خدمات پیامکی انبوه اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی و ارزش افزوده، بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک ممنوع شد.

از سوی دیگر قرار شد «سامانه انتخاب پیامک از سوی مشترک» راه‌اندازی شود و اپراتور تلفن همراه موظف باشد برای اخذ اجازه از مشترک، سامانه‌ای با قالب واحد برابر ضوابط اعلامی رگولاتوری ایجاد کند.

**به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد حداکثر ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، ضوابط و قالب سامانه مذکور را تعیین و به اپراتورها ابلاغ کند. درهمین حال اپراتورها نیز موظف شدند حداکثر یک‌ماه پس از ابلاغ ضوابط سامانه توسط رگولاتوری، نسبت به پیاده‌سازی و راه‌اندازی سامانه مذکور اقدام کنند که هنوز با وجود گذشت دو ماه از مصوبه، هیچ خبری از جزییات و کم و کیف اقدامات مذکور نیست.**

پس از راه‌اندازی و فراگیری سامانه مذکور، بنابر تشخیص و ابلاغ رگولاتوری، این سامانه می‌توانست جایگزین سایر سامانه‌های قبلی نظیر سامانه ۸۰۰ شود.

حال اما درحالی‌که سال 96 به اتمام رسیده و در اواسط اردیبهشت‌ماه قرار داریم، به‌رغم اعلان‌های قبلی خبری از ایجاد سامانه نیست و ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی همچنان با ارسال گاه و بیگاه پیامک، روی اعصاب کاربران ایرانی راه می‌روند.

 

وعده‌هایی که همچنان محقق نشده

از سوی دیگر، طبق مصوبه اسفندماه 96 اپراتورها موظف شدند در ارسال خدمات پیامکی ارزش افزوده تراکنشی نسبت به اخذ تاییدیه از مشترک اقدام کنند. همچنین اخذ تاییدیه مجدد از مشترک در تمدید ارایه این خدمات ضروری اعلام و گفته شد ضوابط و نحوه اخذ تاییدیه توسط رگولاتوری تعیین و ابلاغ خواهد شد.

در همین حال در ارسال خدمات پیامکی ارزش افزوده استعلامی، ارسال پیامک به مشترک برای هر پیامک صرفا بر اساس درخواست مشخص مشترک باید صورت می‌گرفت.

لزوم دریافت مجوز از وزارت ارتباطات برای پیامک‌های ارزش افزوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز الزامی شد تا شاید این نظارت بیشتر موجب ساماندهی پیامک‌های ارزش افزوده و تبلیغی شده و مانع ایجاد مزاحمت بیشتر برای مردم شود؛ اتفاقی که همچنان نیفتاده است.

 

ارسال پیامک‌های انبوه از شماره‌های شخصی

اگرچه طبق مصوبه اسفندماه سال قبل قرار بود ارسال پیامک‌های انبوه از سرشماره‌های شخصی متوقف شود، اما همچنان حجم عظیمی از پیامک‌های تبلیغی مزاحم توسط شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند.

بر اساس مصوبه رگولاتوری اپراتورها موظف شده بودند، پس از اخذ تاییدیه‌های لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هریک از خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی را از محدوده‌های ‌شماره‌گذاری معین و متمایز (سرشماره مشخص) قابل تشخیص برای مشترکان ارسال کنند.

از سوی دیگر اپراتورها موظف شدند ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، سامانه تشخیص ارسال پیامک انبوه از طریق شماره‌های شخصی که عموما از طریق SIMBox ارسال می‌شوند را برابر ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی و ارسال این‌گونه پیامک‌ها را در شبکه خود متوقف کنند؛ اتفاقی که همچنان رخ نداده و همان‌طور که در تصویر می‌بینید بسیاری از پیامک‌های تبلیغی همچنان از سرشماره‌های شخصی ارسال می‌شوند.

 

وعده نامعلوم برخورد با اپراتورهای متخلف

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه اسفند‌ماه خود تاکید کرده بود که تخلف از هریک از مفاد این مصوبه و دستورالعمل‌های مرتبط با آن که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ خواهد شد، نقض تعهدات پروانه‌ای اپراتور محسوب و با آن برابر مقررات و مفاد پروانه برخورد خواهد شد.

بر این اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شده بود هر سه ماه گزارشی از نتایج اجرای این مصوبه را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارایه کند و این مصوبه جایگزین مصوبه قبلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شود که بر این اساس تا ماه آینده باید اولین گزارش ارایه شود و هفته‌نامه عصر ارتباط حتما پیگیر این موضوع بوده و امیدواریم برخلاف آنچه تاکنون رخ داده، سرانجام اراده و توان لازم برای برخورد با پیامک‌های تبلیغی ایجاد شود. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">