ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بیست و ششمین اجلاس عمومی آیکان

| دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۸۵، ۱۰:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

دکتر سیاوش شهشهانی - بزرگراه فناوری - بیست و ششمین اجلاس عمومی آیکان (ICANN) از پنجم تا نهم تیرماه ۱۳۸۵ و اجلاس‌های مقدماتی آن از سوم تیرماه در شهر مراکش کشور مغرب تشکیل شد.

مدت آخرین تمدید موافقت‌نامه میان آیکان و وزارت بازرگانی آمریکا در شهریورماه به پایان می‌رسد، معاونت امور مخابراتی وزارت بازرگانی آمریکا (NTIA) طی یک فراخوان از افراد وگروه‌ها خواسته که نسبت به عملکرد آیکان و آینده آن اظهارنظر خود را تا تاریخ ۱۶ تیرماه به آن سازمان بفرستند. نامه‌ها و اظهارنظرهای متعددی در این مدت به وزارت بازرگانی آمریکا ارسال شده است. نامه کمیته مشورتی استفاده‌کنندگان عمومی اینترنت (ALAC) که در سایت :
http://forum.icann.org/lists/alac/msg02034.html

قابل دسترسی است و همچنین اظهارنظر بیشتر سازمان‌ها ضمن تایید وجود یک نظام دسترسی پایدار و امن نشانی‌های اینترنتی، بر این تکیه دارد که باید اتصال فعلی آیکان به دولت آمریکا گسسته شده و یک نظام کاملا خنثی از نظر روابط سیاسی جایگزین آن شود.
مروری بر اهم رویدادهای دیگر:

- دو کارگاه دامنه‌های اینترنتی بین‌المللی (IDN) که یکی بیشتر توصیفی بود و دومی به گزارش پیشرفت و ابداعات جدید اختصاص داشت. در کارگاه دوم آقای مهندس علیرضا صالح در مورد دامنه‌‌های اینترنتی فارسی سخنرانی کرد. موضوع قابل توجه در زمینه دامنه‌های بین‌المللی اینکه اکنون آیکان تصمیم گرفته است که در دوره آزمایشی درج دامنه‌های اینترنتی بین‌المللی در کارگزارهای ریشه فعلا موضوع DNames را کنار بگذارد. DNames عبارت است از نظام ترجمه دامنه‌های موجود (مثلا تحت دات‌کام) به زبان‌های دیگر که امتیازهایی انحصاری برای شرکت‌های بزرگ موجود ایجاد می‌کند.
- یک کارگاه در مورد «چشیدن دامنه» که در آن تبعات دوره‌های یک‌هفته‌ای ثبت آزمایشی دامنه مورد بحث قرار گرفت.

- یک کارگاه در مورد راهبری اینترنت و اجلاس پاییز IGF در آتن.

- بررسی WHOIS هم در کمیته مشورتی نمایندگان دولت‌ها (GAC) و هم در سازمان پشتیبان دامنه‌های عمومی .(GNSO)

- بررسی مرجع تعیین نام‌های دامنه کشوری توسط سازمان پشتیبان دامنه‌های کشوری (ccNSO).

- اعلامیه آیکان مبنی بر اینکه بسیاری از مباحثات آیکان از این پس تواما به زبان‌های فرانسه، اسپانیولی و عربی نیز ارایه خواهد شد.
- اعلام اینکه قرارداد پُل ‌تومی مدیرعامل فعلی آیکان که در سال آینده خاتمه می‌یابد به‌مدت دو سال پس از آن (و در صورت تمایل وی تا یک سال اضافی) تمدید خواهد شد.

- اعلام پیوستن مرکز ثبت دامنه انگلستان (.uk) به ccNSO. با تغییر ایجاد شده در اساس‌نامه ccNSO، راه برای پیوستن مراکز ثبت دامنه کشوری هموارتر شده است.

  • ۸۵/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">