ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بی‌تفاوتی بازار موبایل به طرح رجیستری

| يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که از سه ماه پیش موضوع رجیستری گوشی های موبایل داغ شده بود، ظاهرا هم اکنون این قضیه کمرنگ شده و بازار همچنان مملو از جنس قاچاق است.
وزیر ارتباطات وعده داده بود که تا ۲۸ مهرماه رجیستری گوشی های موبایل اجرایی می شود. بعد اعلام شد که فعلا تنها گوشی های آیفون مشمول طرح رجیستری می شوند و حتی سامانه پیامکی راه اندازی شد تا کاربران هنگام خرید گوشی از شناسه دار بودن یا نبودن گوشی مورد نظرشان آگاه شوند. کم کم قوانین سفت و سختی برای این موضوع در نظر گرفته شد و حتی برای مسافران خارجی و کسانی که به ایران سفر می کنند نیز قرار شد قوانینی اعمال شود تا آنجا که سوالات بسیاری برای ورود و خروج گوشی و نحوه ثبت و سفارش آن پیش آمد اما حتی بسیاری از مسوولان هم جواب درستی برای آن نداشتند. 
با این حال، بازار این روزها اوضاع خوبی ندارد، مثل قبل بی سروسامان و کساد است، قیمت ها مدام مثل تابلوهای بازار بورس بالا و پایین می شود. اما از همه مهم تر اینکه موضوع رجیستری که تا چند روز پیش دغدغه بازاریان بود و از ترس اینکه جنس قاچاق روی دستشان نماند، از فروش گوشی بدون گارانتی و رجیستر شده امتناع می کردند، این روزها رنگ باخته و بازاریان بدون ترس گوشی بدون گارانتی و رجیستر نشده می فروشند. حتی زمانی که مشتری درباره گارانتی و شناسه دار بودن گوشی سوال می پرسد، برخی فروشندگان بدون هیچ نگرانی اعلام می کنند: «گوشی بدون گارانتی و رجیستر نشده است، اگر مشکلی پیش آمد من مسوولم.»
البته این موضوع هم دلایلی دارد؛ چراکه از زمان اجرای طرح، اگرچه مشتری با ارسال پیامک به سامانه *۷۷۷۷# استعلام گوشی را می گیرد و در نهایت پیامکی مبنی بر رجیستر شدن یا نشدن آن دریافت می کند، اما به گفته بسیاری از بازاریان، هنوز هیچ گوشی رجیستر نشده ای از کار نیفتاده و گزارشی از مشکل دار شدن گوشی پس از خرید دریافت نشده است.
بنابراین از هر فروشنده ای که جویای وضعیت بازار می شویم، همه موضوعات گذشته را یادآوری می کنند؛ بعضی درباره اجرای نافرجام رجیستری در طول ۱۰ سال گذشته صحبت می کنند و برخی از آنها موضوع طرح شبنم را پیش می کشند که در نهایت با شکست روبه رو شد. حتی گارانتی هم مثل قدیم هیچ ارزشی برای فروشنده و مشتری ندارد.
با اینکه یک هفته پیش اطلاعیه ای در بازار پخش و از فروشندگان خواسته شد که آنها را داخل فروشگاه ها نصب کنند تا در صورت هر گونه تخلفی خریداران به مراجع ذیربط اطلاع دهند. با همه این اوصاف ظاهرا همه چیز مسکوت مانده و مقام مسوولی در این باره اظهارنظری نمی کند.
بر این اساس همچنان بازار مملو از گوشی های قاچاق همچون گذشته است و فروشندگان با اعتماد به نفس کامل گوشی های بدون گارانتی را به راحتی به فروش می رسانند.
حالا به نظر می رسد فعلا همه این قوانین سفت و سخت روی کاغذ مانده و یا هنوز زیرساخت های اجرای طرح آماده نشده و باز هم مدیران و مسوولان درباره اجرای آن عجله کرده اند. بر این اساس باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقی می افتد. آیا این بار هم طرح رجیستری شکست خورده و مسوولان با سکوت قصد دارند موضوع را فیصله دهند یا اینکه تا چند روز آینده غیر از اپل، سایر گوشی هایی را که قرار است مشمول طرح رجیستری شوند، اعلام می کنند.

 

اگر رجیستری اعمال نشود چه اتفاقی می افتد

اگرچه خیلی زود است برای اجرا شدن یا نشدن طرح رجیستری قضاوت کرد، اما وضعیت بازار نشان از نوعی بی توجهی و بی اهمیتی به این طرح دارد.
فناوران -  بر اساس گزارش بازاریان، قیمت ها مدام در حال نوسان است، بازار خالی از مشتری است، فروش نسبت به قبل کمتر شده است و مشتریان منتظرند ببینند چه اتفاقی قرار است بیفتد. 
از سوی دیگر با وجود اینکه از چند ماه پیش قوانین سفت و سختی برای اجرای طرح رجیستری در نظر گرفته شده بود، اما ظاهرا دوباره این موضوع کمرنگ شده چرا که نه نظارتی در بازار صورت می گیرد و نه حرفی از سوی مسوولان درباره اجرای طرح شنیده می شود. حتی گوشی هایی که پیشتر فروخته شده و پیامکی مبنی بر رجیستر نشدن در شبکه اپراتوری کشور دریافت کرده اند، هنوز هم کار می کنند و مشکلی پیدا نکرده اند.
همین موضوعات حالا باعث شده است تا فروشندگان قضیه رجیستری گوشی های موبایل را خیلی جدی نگیرند و این روزها همچنان شاهد وفور عرضه گوشی های بدون گارانتی و قاچاق در بازار هستیم.
اگرچه هنوز هم برای پیش داوری زود است، اما همین سکوت مسوولان ذیربط و عدم نظارت بر بازار، نشانه های خوبی نیست.
 از سوی دیگر بسیاری از شرکت ها اقدام به واردات رسمی گوشی های موبایل کرده اند و برای این گوشی ها مالیات و عوارض گمرکی پرداخت کرده اند و هم اکنون منتظرند که وضعیت رجیستری گوشی های موبایل مشخص شود تا گوشی های خود را وارد بازار کنند.
 از آنجا که این شرکت ها هزینه بیشتری نسبت به قاچاقچی برای واردات گوشی کرده اند، اگر وضعیت به همین شکل پیش برود قطعا قدرت رقابت با قاچاقچی را نخواهند داشت و بازاریان پیش بینی می کنند که این موضوع باعث ورشکستگی بسیاری از شرکت های واردکننده رسمی می شود.
بر اساس پیش بینی بازاریان، با توجه به زمان تعیین شده برای از کار افتادن گوشی های رجیستر نشده که در طول یک ماه گذشته به فروش رسیده، اگر تا نیمه دی ماه جاری، نه تنها فروشندگان، بلکه واردکنندگان و خریداران به این نتیجه می رسند که رجیستری هم سرابی بیش نبوده و باز هم به عنوان یک پروژه شکست خورده در نظر گرفته می شود و باید پرونده آن را بست. 
بر این اساس باید منتظر ماند و دید که اواسط ماه آینده چه اتفاقی می افتد و آیا طبق گفته های وزیر ارتباطات غیر از برند اپل، سایر برندها هم که مشمول رجیستری می شوند، اعلام خواهند شد یا باز هم این موضوع مسکوت می ماند.

  • ۹۶/۰۹/۲۶

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">