ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گوشی‌های نسل 2 در شبکه اپراتور سوم فاقد کارایی بوده و متقاضیان خرید سیم‌کارت‌های رایتل باید به منظور استفاده از خدمات این اپراتور، گوشی‌های پیشتیبانی‌کننده از نسل سوم را خریداری کنند. این در حالی است که یکی از موارد تصریح شده در پروانه این اپراتور فراهم سازی بسترهای دسترسی همزمان نسل دوم و بالاتر است.

یکی از موارد مهمی که در سال های اخیر از چشم کارشناسان و مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دور مانده و تاکنون به آن اشاره‌ای نشده، این موضوع است که چرا رایتل برخلاف پروانه دریافتی اقدام به ایجاد شبکه GSM نکرده است.

در حال حاضر اگر کاربری قصد استفاده از شبکه رایتل را داشته باشد در گام اول باید گوشی یا دستگاه مورد استفاده شخص امکان پشتیبانی از خدمات نسل سوم تلفن همراه را داشته باشد.

این در حالی است که هم اکنون مشترکان ایرانی برای خرید گوشی که قابلیت پشتیبانی از نسل سوم تلفن همراه را داشته باشد، باید گوشی‌های نسل 3 که عمدتاً از 350 هزارتومان به بالا است، خریداری کنند، که این موضوع عملا با توجه به هزینه های فعلی خانوارها به مفهوم حذف بخش قابل توجهی از مشترکان از سبد کاربران اپراتور سوم خواهد بود.

این در حالی است که در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه بند 1.3 شبکه موضوع پروانه اینگونه آمده است:" شبکه ارتباطات رادیویی سیار استاندارد جی اس ام / یو ام تی اس که باید توسط دارنده پروانه با فناوری های مرتبط ایجاد و مورد بهره برداری قرار گیرد که شامل مراکز سوئیچینگ، ایستگاه ها و سایر تجهیزات لازم برای کارکرد صحیح آن به استثنای شبکه زیرساخت مادر می باشد."
اما اینکه چرا مدیران رایتل برای ایجاد شبکه GSM اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز نکرده اند و اکنون تنها راه استفاده از سیم‌کارت‌های این اپراتور تهیه گوشی نسل سوم تلفن همراه است سوالی بزرگی است که پاسخ مسوولان رگولاتوری به عنوان نهاد ناظر و صادرکننده پروانه به این اپراتور را می‌طلبد.
به گفته فعالان حوزه ارتباطات کشور در حال حاضر حدود 80 درصد مشترکان تلفن همراه در ایران از گوشی‌هایی استفاده می کنند که امکان استفاده از نسل سوم تلفن همراه را ندارند و اینکه یک اپراتور که قرار است در سطح ملی فعالیت کند و ده‌ها میلیارد تومان تاکنون از جیب بیت المال تنها برای جذب 20 درصد مشترک موبایل سرمایه گذاری کرده است خود یکی از دلایل ناموفق بودن و به سود نرسیدن رایتل محسوب می شود.

براساس این گزارش مطابق پیوست شماره 4 پروانه اپراتور سوم که به تعهدات پوششی شبکه پرداخته است، رایتل باید در پایان سال اول قراردادی، 8 شهر اول پر جمعیت کشور با فناوری GSM، پنج شهر اول پرجمعیت کشور با فناوری UMTS تحت پوشش قرارد دهد.

این در حالی است که طبق پروانه رایتل باید در پایان سال دوم قراردادی، مراکز استان ها و شهرهای بالای 250 هزار نفر را با فناوری GSM و شهرهای بالای 600 هزار نفر را با فناوری UMTS تحت پوشش شبکه خود قرار دهد.

به گزارش نود آی سی تی البته براساس پیوست شماره 5 پروانه اپراتور سوم دارنده پروانه باید در مناطقی که پوشش خدمات با فناوری GSM دارد، سرویس های دیتا با حداقل سرعت مبتنی بر استاندارد EDGE به مشترکان ارایه دهد. در مناطقی که پوشش خدمات با فناوری UMTS دارد، سرویس های دیتا باید با حداقل سرعت مبتنی بر استاندارد WCDMA R99 به مشترکان ارایه دهد.

  • ۹۲/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">